Jump to content

Några andra här på forumet som pratar svenska?


x234576

Recommended Posts

Guest member25959

Talar du Svenska? Ja, ja

I learned abit a few years ago, but i've forgotten most of it now :( I should try at it again, it was interesting

Hejda

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Hej, jag har startat en liten svensk-grupp på Ace-book. Den är mycket liten än så länge men min tanke är lite att Aven är för stort och Qruiser är för porrigt, såå... det kanske kunde bli något!

Adressen är http://www.ace-book.net/

Sen hittar ni den under user-groups och locales.

Ju fler medlemmar ju större chans att det händer nåt, så om ni går dit, bli inte avskräckta för att det verkar dött, utan ha tålamod och titta in nån gång då och då bara så blir det nog bra ska ni se! :)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Jag kommer från Västerås så nog pratar jag svenska allt. Det vore skoj att lära känna fler svenskar.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Nå vad skulle jag säga... kanske talar inte so otroligt bra men förstår och vill lära mig mera. Hej alla =P

Link to post
Share on other sites

Jag kan tala en lite svenska...I've been teaching myself for about two months now, mostly through songs and a few online lessons. Hoping to speed up the process a bit now that I have my internet back. :blush:

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej,

Jag postade nyss det här på http://a6.forum24.se/

Det känns lite konstigt att skriva på svenska, trots att det är mitt modersmål. Jag antar att jag borde göra det lite oftare, så jag inte glömmer bort det Det vore ju både synd och skam och ledsamt på alla sätt och vis att glömma bort Ärans och Hjältarnas Språk. Liksom Linné skev på latin, skriver jag mest på engelska... kanske mestadels för att man når flest läsare så, och man vill ju ha läsare, så att man får någon respons. Och respons vill jag ju ha, för jag är inte särskilt intresserad av att hålla monologer för mig själv, utan jag vill ha interaktion och dialog.

Det här blev mycket längre än det någonsin var meningen, och detta är något som händer mig hela tiden. Mestadels beror det på min uppmärksamhetsstörning (ADD/ADHD). Jag kan inte hålla mig till mina ursprungliga planer och avsikter, utan att hela tiden ändra och utveckla dem. Det är helt omöjligt för mig att undvika att bli distraherad av alla möjliga saker. Jag ber om ursäkt för detta, och hoppas att åtminstone något av det jag säger är intressant, underhållande eller stimulerande.

Fram tills för några veckor sedan hade jag de narcissistiska och schizoida personslighetsstörningarna. Om någon vill kolla upp dem är det bäst att göra sökningar baserade på de engelska termerna, schizoid personality disorder (SPD) och narcissistic personality disorder (NPD), då man på så vis får tillgång till ett mycket mera mångsidigt och rikt utbud av information, och alla vet ju att det är svenskarna och holländarna som talar bäst engelska... om jag minns rätt. Wikipedia-sidorna är en bra början.

Jag har tillbringat massor med tid på olika forum för dessa störningar, och det var faktiskt på ett SPD-forum som jag först fick höra om asexualitet. En av medlemmarna hade rent av hittat sin make på AVEN-forumet. En av de egenskaper som karakteriserar SPD är frånvaron av ett intresse för sexuella erfarenheter med andra personer. Å andra sidan har schizoider inget större intresse av människorelationer överhuvudtaget. Det värsta är ändå att de är apatiska, och saknar motivation och förmåga att njuta av olika aktiviteter (anhedoni). Dessutom är de känslomässigt avtrubbade. En del av dessa symptom förekommer även vid andra tillstånd såsom schizofreni och depression.

Hur som helst, både SPD och NPD verkar vara borta nu till allra största delen, och som ett resultat av detta är jag nu intresserad av att söka kontakt med andra i synnerhet för romantiska förhållanden, men jag är givetvis också intresserad av intressanta och stimulerande vänner och bekanta. Som f.d . schizoid har jag ju mycket få sådana. Trots att jag inte längre är schizoid, verkar jag fortfarande vara asexuell i den meningen att jag inte är intresserad av sex i ordets typiska bemärkelse.

Jag har alltid haft en mycket begränsad libido, särskilt under de senaste tio åren eller så. Jag har hört påståenden om att män tänker på sex var femte minut. Usch, vad patetiskt, och vilken tur att jag är så mycket bättre, tänkte jag, såsom den narcissist jag var. Det var inte mycket jag gillade hellre än att vara annorlunda, för det var helt klart, att då jag skiljde mig från det normala, var detta ett bevis på min överlägsenhet, snarare än motsatsen. Inte var det mig det var fel på, utan alla andra. För NPD-personen är det oerhört viktigt att vara unik och överlägsen. Jag var aldrig intresserad av det som folk vanligtvis menar med sex - det vill säga själva parningsakten, som verkar ännu mera overflödig för mig då jag inte är intresserad av stökiga snorungar. Skrikande barn är rena tortyren för mig, och plågan är sådan att den fyller mig med lust att slänga ut ungarna, men jag har aldrig haft några problem att hålla mig till att fantisera om det. Skämtsamt har jag sagt om mig själv att jag dödar för tystnaden eller lugnet, men jag gillar givetvis fin musik och många andra typer av ljud som inte är oljud.

Oj, nu kom jag av mig igen... det var ju inte meningen att tala om ljud eller ungar. Tillbaks till ämnet. Jag är som sagt inte intresserad av parningsakten, lika lite nu då personlighetsstörningarna är borta, som någon annan gång tidigare i livet. Betyder detta att jag är asexuell? Det verkar så, att bedöma av hur andra definierar och tolkar termen asexuell. Själv har jag svårt att ta ordet på allvar, då det verkar så missvisande, för även om jag inte tycker att orgasmer är mycket att hänga i julgranen, så gillar jag dem ändå så pass mycket att jag regelbundet framkallar dem genom manuell stimulering, och det bevisar ju med all önskvärd tydlighet att jag trots allt har en sexualitet, och därmed är sexuell, snarare än asexuell, enligt min logik. Andra asexuella verkar inte se någon motsägelse i att kombinera asexualitet med sexuell självstimulering.

I och med att jag finner personer av det motsatta könet attraktiva, vackra, söta, gulliga, osv. och till och med kan bli förälskad i dem, så verkar det uppenbart att jag är heterosexuell, enligt samma logik. Mitt självmedvetna jag fokuserar på ansiktet och i någon mån håret, och fäster liten vikt vid resten av kroppen. Jag gillar faktiskt muskler klart mer än bröst, för enligt min vanliga rationella logik, så är ju muskler användbara, medan bröst är närmast farliga, cancer-benägna ting, om man inte har ungar som behöver ammas. Å andra sidan, finns det en undermedveten, instinktiv, djurisk del av mig som verkar reagera på, uppskatta, och attraheras till inte bara bröst utan även till andra aspekter av den kvinnliga figuren, såsom t.ex. höfter som är klart bredare än midjan. På tal om det har jag lite grann av en sådan figur själv, vilket gör det nästan omöjligt att hitta välpassande jeans på butikernas herr-avdelningar, och det är ju tabu att leta någon annanstans. Den djuriska, instinktiva delen av mig reagerar alltså på det kvinnliga, ibland rent av med en lätt upphetsning, och även om det är sällan, och även om det medvetna jaget finner "platta" och pojkaktiga flickor precis lika vackra och gulliga, så är ju det faktum att de sistnämnda inte upplevs som "sexiga" ännu ett argument som talar för det logiska i att betrakta mig som heterosexuell snarare än asexuell. Att jag inte är intresserad av själva parningsakten ter sig för mig snarast som en detalj i sammahanget. Jag är mycket interesserad av ett ta del av era åsikter om saken. Vad tycker ni? Är jag asexuell? Hur resonerar ni om dessa saker?

I vilket fall som helst, om det nu finns tjejer där ute som betraktar min avsaknad av intresse för parningsakten som en mycket värdefull och oerhört attraktiv egenskap, så vore det ju minst sagt dumt av mig att inte utnyttja detta i marknadsföringen av mig själv som ett tillgängligt och intressant objekt på marknaden för romantiska förhållanden.

Med andra ord, se mig, för här är jag!

Älska mig för den jag är, och så vidare...

Frågor? Öppna frågor går lika bra som PM eller e-post.

Finns det andra lämpliga svenska forum där jag kunde kungöra min existens och tillgänglighet? Flashback är väl det enda svenska forum jag känner till, men om det är lämpligt vet jag inte...

Link to post
Share on other sites

Jag såg också det där forumet som cokebug postade på, men det känns väldigt dött :( Verkar vara lite mer aktivitet i den här tråden iaf...

Funderade på om man skulle sätta upp ett skandinaviskt forum, vi kan ju utan större problem läsa varandras språk, och det borde ju finnas dubbelt så många asexuella i alla tre länderna ihop jämfört med bara Sverige, och 4 ggr så många som bara i Norge eller bara i Danmark.

Link to post
Share on other sites

Jag postade just ett inlägg på det andra forumet.... i korthet var frågan, vad ska vi prata om?

Link to post
Share on other sites
GirlDreamer

Jeg skrev i den norske tråden også, men jeg har begynt å lage et skandinavisk forum, å hvis alle her melder seg inn så burde det være fint mulig å få igang litt aktivitet ;)

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hej!!!

Jag kan talar (lite) svenska!!!

jag ska resa där för en sommarkurs denna sommar...... det ska bli spännande!!!!! 8)

Link to post
Share on other sites

Hej!!!

Jag kan talar (lite) svenska!!!

jag ska resa där för en sommarkurs denna sommar...... det ska bli spännande!!!!! 8)

Vad roligt :)

Var i Sverige?

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
SisterJanet

Var det någon mer än jag som lyssnade på Kropp och själ i P1 häromveckan när de hade temat 'Sex, nej tack!'. De intervjuade två personer som är asexuella och en person som är katolsk präst om hur det är att leva i celibat.

Mer info plus streaming och poddradio av programmet finns här på Kropp & Själs hemsida:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=3798007

Det var lite synd att den här sidan inte nämndes vid namn, men flera gånger så kom det ändå med att det finns 'grupper på nätet' där man kan prata med andra och få mer information vilket är bra. På det stora hela tycker jag att programmet var helt okej, de lyckades få med de flesta viktiga grejerna tycker jag.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Det var väl rätt så längesen jag skrev här, men jag föredrar att skriva på engelska. :P Det känns lättare på nåt vis. Jag kanske har varit på för många engelskspråkiga sidor?

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...