Jump to content

Hej danskere


mpaam75

Recommended Posts

Dette er ikke svar topic men jeg ved ikke, hvor jeg ellers skulle skrive det.

Er der ikke en af jer aktive, der laver et dansk forum. Eller hvorfor har den danske forening ikke et forum på hjemmesiden? Som den danske hjemmesiden er nu, kan den ikke bruges til så meget andet end at blive medlem.

Der står "log ind" i højre hjørne men det ser ikke ud til, det er muligt. Det ville være fint, om det var log ind til et forum.

Det ville være rart, om mennesker uden for København også kunne være med, og det kunne netop ske i et selvstændigt dansk forum uden om denne amerikanske side.

Hvornår kommer det?

Link to post
Share on other sites

Hej Blå,

Hvorfor vil du have et dansk forum? Hvad synes du man kan der, som man ikke kan her?

Jeg har meget svært ved at forestille mig at der vil være aktive brugere nok til at have et aktivt dansk forum. Har du kigget på det svenske og norske forum der linkes til her fra AVEN? Jeg har svært ved at forestille mig, at vi ville have mere aktivitet på et dansk forum.

Som udgangspunkt har vi i foreningen vurderet at AVENs forum dækker vores behov, og at folk ikke gider skulle have endnu et sted, hvor de skal logge ind. Det er den tilbagemelding, jeg hidtil har hørt overalt, og derfor har vi fravalgt at have et logind-område og forum. Foreningens hjemmeside er primært et informationsmedie, hvor man kan læse om aseksualitet, og fx finde links til omtaler og historier i danske medier.

Jeg forstår ikke hvorfor folk uden for København skulle have særlige problemer med at bruge en amerikansk side?

Link to post
Share on other sites

Måske folk i Jylland er lidt langsommere, i hvert fald tog det mig lang tid at finde frem til det, jeg skrev i går og dit svar. Dette store forum virker uoverskueligt. Jeg ved, der er "follow this topic" men det virker vist ikke her. Jeg kan forestille mig, der er mennesker som bare kigger en enkelt gang på siden her og så vurderer, det virker for besværligt. Det er ikke alle, som er vant til fora og så giver op for et stort et som dette.

Lige nu ser det ud til, en aseksuel forening kun er for folk, som bor i København. Jeg ved ikke, om der er medlemmer i Jylland f.eks. men det kan jeg måske finde et sted, som jeg endnu ikke har fundet. Jeg ved heller ikke, hvor mange medlemmer der er i Danmark. Måske er der så få at et dansk forum ikke er muligt, som du fortæller. Det er vel et spørgsmål om tid, og opmærksomhed på at foreningen findes.

Link to post
Share on other sites

Jeg blev godt nok noget bitter/arrig, da jeg så det indslag, fordi journalisten bare ukritisk overtager spørgsmål fra de der åndssvage kommentarer på Facebook. "Og det er jo egentlig et godt spørgsmål [hvorfor "dælen" man bliver gift og sætter to børn i verden, hvis man ikke har lyst til sex?]..." GU ER DET EJ! Slet ikke med den attitude, der ellers ligger i den kommentar, det er taget fra... Sorry... Jeg havde lige brug for at rase lidt.

Respekt til Marianne Bolding til gengæld! Det gjorde du/hun godt! :)

Link to post
Share on other sites

Det er jeg MEGET enig i! Specielt fordi at lige kom linjen "Folk, som har det sådan bør leve alene. Stakkels din mand" WTF!?

Link to post
Share on other sites

Måske folk i Jylland er lidt langsommere, i hvert fald tog det mig lang tid at finde frem til det, jeg skrev i går og dit svar. Dette store forum virker uoverskueligt. Jeg ved, der er "follow this topic" men det virker vist ikke her. Jeg kan forestille mig, der er mennesker som bare kigger en enkelt gang på siden her og så vurderer, det virker for besværligt. Det er ikke alle, som er vant til fora og så giver op for et stort et som dette.

Lige nu ser det ud til, en aseksuel forening kun er for folk, som bor i København. Jeg ved ikke, om der er medlemmer i Jylland f.eks. men det kan jeg måske finde et sted, som jeg endnu ikke har fundet. Jeg ved heller ikke, hvor mange medlemmer der er i Danmark. Måske er der så få at et dansk forum ikke er muligt, som du fortæller. Det er vel et spørgsmål om tid, og opmærksomhed på at foreningen findes.

Tak for dit svar. At forummet kan virke uoverskueligt er en god pointe. Jeg kender ikke din alder, men jeg ville gætte på, det måske var aldersbetinget snarere end geografisk bestemt. Under alle omstændigheder er det vigtigt for os, at foreningen kan favne alle aseksuelle i Danmark, på tværs af geografi, alder, osv. Samtidig er det en meget bred gruppe, så det er ikke helt ligetil. Der er fx også nogle, som ville foretrække at vi droppede AVENs forum og bare brugte facebook i stedet.

Foreningen er stadig ret ung (har lige passeret 6 måneder), så vi har ikke fået postet medlemsstatistik på hjemmesiden endnu. Jeg tror vi ligger lige omkring 20 medlemmer, og vi skal helst have nok til at, man ikke kan genkende individer ud fra statistikken. Jeg ved vi har mindst ét jysk medlem, og jeg gætter på vi har mere end et. I de første måneder af foreningens levetid har vi i bestyrelsen haft travlt med at få stablet det praktiske på benene - bankkonto, indmeldelsesprocedure, osv. - og så har der været en del arbejde med at planlægge vores deltagelse i Pride-paraden i august. Så der er stadig masser af ting vi gerne vil, men ikke har nået endnu. Vi kan desværre ikke trylle ;). Og vi har også kig på at deltage i andre Pride-parader end København til næste år!

Jeg håber, vi kan få dig lokket til at hænge ved på forummet her indtil videre :).

Link to post
Share on other sites

Jeg så lige der var endnu en opfølgningsartikel på TV2 Hun er mor og har aldrig haft lyst til sex: - Kan han ikke bare blive færdig?, med den klassiske "lad os spørge en overlæge" til slut. Hun siger en del fornuftige ting, men der er vist også en enkelt eller to man kunne være uddybe lidt... Hvis Jesper Bay-Hansen er DR's hofsexolog, er Astrid Højgaard vist TV2's.

(facebook-kommentarer ignorerer jeg...)

Link to post
Share on other sites

Hej alle :)

Radio24syv vil gerne tale om aseksualitet i 24syv Morgen. Enten imorgen eller fredag. Indslaget varer 10-12 minutter.

Kaare har sendt os flg. (se herunder). Interesserede skal være velkomne til at tage direkte kontakt til ham.
"Jeg forsøger at få kontakt til en aseksuel, som har lyst til at fortælle sin historie i radioen. Kan I hjælpe? Håber én af jer vil ringe til mig på 41 74 79 85. Med venlig hilsen – og på forhånd tak.
Kaare Svejstrup
journalist, cand.comm.
mobil +45 41 74 79 85
kasv@radio24syv.dk
Radio|24syv
Vester Farimagsgade 41, 2. sal
DK-1606 København V
Telefon +45 31 247 247"
Link to post
Share on other sites

Hej alle :)

Radio24syv vil gerne tale om aseksualitet i 24syv Morgen. Enten imorgen eller fredag. Indslaget varer 10-12 minutter.

Kaare har sendt os flg. (se herunder). Interesserede skal være velkomne til at tage direkte kontakt til ham.

"Jeg forsøger at få kontakt til en aseksuel, som har lyst til at fortælle sin historie i radioen. Kan I hjælpe? Håber én af jer vil ringe til mig på 41 74 79 85. Med venlig hilsen – og på forhånd tak.

Kaare Svejstrup

journalist, cand.comm.

mobil +45 41 74 79 85

kasv@radio24syv.dk

Radio|24syv

Vester Farimagsgade 41, 2. sal

DK-1606 København V

Telefon +45 31 247 247"

Jeg har taget kontakt til ham og jeg kommer på fredag morgen 6:40 ca. :-)

Link to post
Share on other sites

Hej alle :)

Radio24syv vil gerne tale om aseksualitet i 24syv Morgen. Enten imorgen eller fredag. Indslaget varer 10-12 minutter.

Kaare har sendt os flg. (se herunder). Interesserede skal være velkomne til at tage direkte kontakt til ham.

"Jeg forsøger at få kontakt til en aseksuel, som har lyst til at fortælle sin historie i radioen. Kan I hjælpe? Håber én af jer vil ringe til mig på 41 74 79 85. Med venlig hilsen – og på forhånd tak.

Kaare Svejstrup

journalist, cand.comm.

mobil +45 41 74 79 85

kasv@radio24syv.dk

Radio|24syv

Vester Farimagsgade 41, 2. sal

DK-1606 København V

Telefon +45 31 247 247"

Jeg har taget kontakt til ham og jeg kommer på fredag morgen 6:40 ca. :-)

Link to post
Share on other sites

Programmet AK24syv har haft en aseksuel med på Erotic World sidste weekend. Indslaget kommer ca. en halv time inde i programmet fra den 12. oktober: http://www.radio24syv.dk/programmer/ak-24syv/14667734/snak-bach-sexmesse-for-aseksuelle-1/

Link to post
Share on other sites

På tal om det, her er et klip til morgenshowet på 24syv, hvor jeg var kortvarigt med:

http://www.radio24syv.dk/programmer/24syv-morgen/14677128/24syv-morgen-0805-14-10-2016-3/

Jeg har ikke selv lyttet til det, så jeg ved ikke hvor lang ind I skal på programmet for at høre interviewet, men jeg kom på ca 6:50, så måske kan I dømme udfra det?

De havde oprindelig givet mig 12 minutters taletid, men dumt nok blev jeg forsinket den morgen og kunne kun komme meget kort med. Men det er bedre end ingenting ;-)

Link to post
Share on other sites

Programmet AK24syv har haft en aseksuel med på Erotic World sidste weekend. Indslaget kommer ca. en halv time inde i programmet fra den 12. oktober: http://www.radio24syv.dk/programmer/ak-24syv/14667734/snak-bach-sexmesse-for-aseksuelle-1/

Jeg var skeptisk overfor konceptet, da jeg hørte om det, og det viste sig at fungere endnu dårligere end forventet... Beklager Astrid, det var ikke din skyld :cake:.

Radio24syv har ikke en høj stjerne hos mig lige nu (jeg plejer ikke at høre dem), så jeg må høre Haessels indslag i morgen og håber, det er bedre.

Begge links er lagt på hjemmesiden.

Link to post
Share on other sites

Mig igen ;-)

Jeg tænkte bare at efter de skuffende oplevelser vi har haft med omverdenen for nylig kunne vi allesammen have brug for et pusterum.

F.eks. med en artikel som forklarer det simpelt og korrekt: http://psych2go.me/post/149825698020/what-is-asexuality

Hav ellers en god søndag og efterårsferie!

Link to post
Share on other sites

Som ny i foreningen undre det mig lidt at samtalen handler så meget om at komme i medierne. Jeg har været der, og det er ikke ret interessant.- Jeg mener Radio 24-syv kan jo bare lave nogle programmer om at være medie-liderlig onanist, så kan de interviewe hinanden på redaktionen, der er sikkert stof nok til dække hele deres sende-flade. Nå, undskyld - jeg har et lidt anstrengt forhold til medieverdenen. Men jeg synes at det ville være mere interessant at tale om hverdagen som aseksuel. For eksempel, hvordan man kan præsentere sig for nye mennesker, som man gerne vil indlede et bekendtskab med, uden at virke alt for bøvet. Jeg selv er en mand i 50`erne der holder meget af kvindeligt selskab, men altså uden de gymnastiske øvelser. Det er der ingen der tror på, for rigtige mænd tænker jo altid på `det der`. Det er heller ikke særligt rart når aftenen ender med at man får at vide at man er underlig, eller at blive kaldt et skuffejern. Jeg overvejer at prøve med den sorte ring på højre hånds langefinger, men da jeg ellers aldrig bære smykker, er jeg bange for at det snare vil signalere homoseksualitet end aseksualitet. Jeg er heller ikke særligt glad hverken for at bage eller spise kager. :cake:

Jeg vil ikke rode mig ud i flere spekulationer i første omgang, men gerne se om der er andre der har tanker at dele i den sammenhæng. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Som ny i foreningen undre det mig lidt at samtalen handler så meget om at komme i medierne. Jeg har været der, og det er ikke ret interessant.- Jeg mener Radio 24-syv kan jo bare lave nogle programmer om at være medie-liderlig onanist, så kan de interviewe hinanden på redaktionen, der er sikkert stof nok til dække hele deres sende-flade. Nå, undskyld - jeg har et lidt anstrengt forhold til medieverdenen. Men jeg synes at det ville være mere interessant at tale om hverdagen som aseksuel. For eksempel, hvordan man kan præsentere sig for nye mennesker, som man gerne vil indlede et bekendtskab med, uden at virke alt for bøvet. Jeg selv er en mand i 50`erne der holder meget af kvindeligt selskab, men altså uden de gymnastiske øvelser. Det er der ingen der tror på, for rigtige mænd tænker jo altid på `det der`. Det er heller ikke særligt rart når aftenen ender med at man får at vide at man er underlig, eller at blive kaldt et skuffejern. Jeg overvejer at prøve med den sorte ring på højre hånds langefinger, men da jeg ellers aldrig bære smykker, er jeg bange for at det snare vil signalere homoseksualitet end aseksualitet. Jeg er heller ikke særligt glad hverken for at bage eller spise kager. :cake:

Jeg vil ikke rode mig ud i flere spekulationer i første omgang, men gerne se om der er andre der har tanker at dele i den sammenhæng. :rolleyes:

Hej :)

Foreningens formål er at øge samfundets kendskab til aseksualitet og samtidig give aseksuelle et sted at mødes.

En super måde at få ordet ud omkring aseksualitet er igennem medierne og det virker med alle de artikler og interviews der har været i år.

Folk er ved at forstå hvad det er for noget og det at rent faktisk er en legitim seksualitet, noget der vil hjælpe os når vi prøver at indlede forhold og/eller skal "springe ud" så vi ikke bare bliver afvist som løgnere.

Jeg ikke er medlem af foreningen(gør mig ikke i grupper/forsamlinger) og jeg taler selvfølgelig kun for mig selv.

Fandt bare din kommentar afvisende (og en smule nedgørende) overfor det arbejde foreningen/ enkelte aseksuelle har gjort for synliggørelse og derved dig.

Men hvis du har en alternativ måde at få ordet ud på er jeg da sikker på de andre i foreningen gerne vil høre om det.

Hvis du gerne vil snakke om hverdagen og problemstillinger vi bliver stillet over for så bring da emnet op, lav en tråd :)

Er sikker på andre har det som dig(hej! :D) og gerne vil snakke om det, men måske bare ikke tør tage skridtet og oprette en tråd.

God dag og kage.. øh frugt? til dig.. (hvad spiser folk der ikke kan lide kage?)

Link to post
Share on other sites

[krydspostet med Dane]
Først og fremmest velkommen til :D. (uden kage - er der andet vi kan byde på i stedet? tea-3615.gifsmileys-coffee-880060.gifbeer.gifsdrinking_100-142.gif5%20Spaghetti.gifAni_Barbecue_Emoticon_Smiley_%20Burger_F )

Den anden diskussion er helt sikkert også interessant, og jeg håber der er nogen der byder ind, nu hvor du har startet den. Diskussionen skulle jo gerne være åben for alle emner, der bliver taget op. (men jeg tror desværre ikke, jeg selv har så meget at bidrage med, jeg går mest bare stille med dørene)

Jeg vil gerne prøve at justere din opfattelse af den anden diskussion lidt: jeg synes ikke samtalen handler om at KOMME i medierne, men om at VÆRE der. Vi har fået en del henvendelser fra forskellige medier på det seneste, det er ikke nogen vi selv har opsøgt, men vi prøver som regel at finde nogen, der vil stille op, når vi bliver spurgt. Grunden er, at vi gerne vil nå bredt ud, hvor så mange som muligt i samfundet har hørt om aseksualitet, og har en ide om at det findes og hvad det er. Dels for at nå ud til andre aseksuelle som ikke har hørt om begrebet før, og stadig tror de er helt alene i verden, dels for at alle de andre (ikke-aseksuelle) også ved, at det findes. Alle ved jo hvad homo- eller biseksualitet er, uanset om de selv har berøring med det til daglig.

Hvis man skal præsentere sig over for mennesker, som du taler om, og de aldrig har hørt om aseksualitet før, så har man i mine øjne en meget stor opgave, fordi de fleste jo tror at seksualitet er en automatisk indbygget del af den menneskelige natur - dvs. at seksuel tiltrækning er noget alle føler. Og det er hele dén opfattelse, man skal have vendt om. Det, tror jeg, er svært at gøre på en aften, og derfor er den "almindelige folkeoplysning", fx gennem medierne, i mine øjne nok en væsentlig del af vejen til at undgå det, du nævner, med at man ender med at få at vide, at man er underlig.

Hvis du er i Københavnsområdet, har vi en diskussionsaften i pipelinen, som sikkert kommer ind på nogle af de ting, du nævner. (Vi har desværre ikke nok medlemmer i resten af landet til, at vi kan holde den slags der endnu.) Og hvis du ikke har mulighed for at deltage, kan vi jo håbe at diskussionen efterfølgende fortsætter herinde.

Link to post
Share on other sites

Personligt har jeg intet behov for at bliver anerkendt eller forstået af det øvrige samfund. Jeg har f.eks. heller ikke lyst til at se på eller deltage i en Pride Parade, det interesserer mig ikke. Jeg har udelukkende lyst til at møde mennesker, hvor sex ikke er en del af samvær, samtale og tanker, fordi det bare ikke er noget, der kredser eller fylder i tankerne. Samvær om ingen sex, vil være lige så kedeligt. Egentlig forstå jeg ikke, det er så vigtigt at oplyse det øvrige samfund om asexualitet. Det vil alligevel aldrig blive forstået af mennesker, hvor sex er en stor og vigtig del af livet.

Jeg har rettet interesse mod denne forening i håb om at møde mennesker, hvor tanken om sex, helt naturligt for den enkelte, ikke eksisterer. Der er så meget andet meget interessant, jeg hellere vil. Folk må for min skyld kredse om sex det meste af tiden, f.eks i tankerne, jeg har bare ikke selv lyst til være med i det. Det er et spørgsmål, om jeg gider være med i denne forening, som ærlig talt beskæftiger sig ret meget med sex.

Jeg skrev om ønske om et dansk forum længere oppe på siden. Jeg kan forstå, der ikke er danske medlemmer nok til et lukket dansk forum. Det er en skam, da det ellers var der, jeg ville have mulighed for at møde andre i Danmark, der ikke beskæftiger sig med sex i handling eller tanker, som jeg personligt synes, virker forstyrrende for godt samvær. Jeg har ikke behov for at være noget andet end mig selv. Kategorien asexuel vil jeg nok droppe for mit eget vedkommende, når jeg får set lidt nærmere på kassen. Ikke fordi jeg ikke er aseksuel, mere fordi jeg ikke befinder mig godt i en kasse.

Link to post
Share on other sites

Det er et spørgsmål, om jeg gider være med i denne forening, som ærlig talt beskæftiger sig ret meget med sex.

Når vi tidligere har haft sociale meetups, har vi meget sjældent talt om sex og aseksualitet, det har netop bare været generel hygge og samvær. Det er der nogle, der har været utilfredse med, for de vil gerne tale om aseksualitet, og fx hvordan det påvirker ens hverdag at være anderledes end de fleste andre. Blandt andet derfor holder vi den planlagte diskussionsaften. Det er tydeligvis umuligt at gøre alle tilfredse :huh:.

Jeg håber du en gang får mulighed for at deltage i et socialt AVEN-meetup, for det lyder som om det er det du søger. Det kan enten være hvis du kommer til København (hvis du på et tidspunkt har ærinde i hovedstadsområdet, så skriv en dato herinde, så er der sikkert nogen, der gerne vil mødes), eller hvis der på et tidspunkt bliver mere aktivitet i resten af landet (vi håber på ét meetup hver i Aarhus og Odense inden for det næste år).

Foreningens formål er tredelt, som det også gerne skulle fremgå af hjemmesiden, fx nederst på forsiden (nævnt uden indbyrdes rangordning):

- oplysning af omverdenen,

- give aseksuelle et sted at udveksle erfaringer,

- give aseksuelle et sted at mødes.

Det nederste er det du efterlyser, og det eksisterede sådan set på Aven med cirka-månedlige meetups allerede inden foreningen blev stiftet. Som udgangspunkt har vi ikke haft noget ønske om at fjerne det eksisterende fællesskab eller flytte det væk fra Aven, så derfor har bestyrelsens tanke været at det skulle fortsætte, uden at foreningen skulle prøve at konkurrere med eller blande sig i det. Det lyder for mig som om det du søger er Aven, snarere end FAD. Det er jo også billigere, men jeg håber selvfølgelig du vil overveje at støtte foreningen fremover alligevel.

Link to post
Share on other sites

Som ny i foreningen undre det mig lidt at samtalen handler så meget om at komme i medierne. Jeg har været der, og det er ikke ret interessant.- Jeg mener Radio 24-syv kan jo bare lave nogle programmer om at være medie-liderlig onanist, så kan de interviewe hinanden på redaktionen, der er sikkert stof nok til dække hele deres sende-flade. Nå, undskyld - jeg har et lidt anstrengt forhold til medieverdenen.

Som kamelsnegl også har været inde på, så er det, at vi har været så meget i medierne de sidste måneder, ikke noget vi har opsøgt, men noget der er kommet til os. Da der pludselig kom meget fokus på os, er det også naturligt, at en del af vores arbejde kom til at handle om det, så der ikke har været så meget tid til at arbejde videre med de øvrige ting, vi har forpligtet os på at arbejde for i foreningen.

Men jeg synes at det ville være mere interessant at tale om hverdagen som aseksuel.

Enig. Det håber vi også, vi kan sætte mere fokus på nu med f.eks. den diskussionsaften, vi har i støbeskeen. Vi er også ved at se på muligheden for meetups andre steder end i København, for de, der bor i provinsen.

For eksempel, hvordan man kan præsentere sig for nye mennesker, som man gerne vil indlede et bekendtskab med, uden at virke alt for bøvet. Jeg selv er en mand i 50`erne der holder meget af kvindeligt selskab, men altså uden de gymnastiske øvelser. Det er der ingen der tror på, for rigtige mænd tænker jo altid på `det der`. Det er heller ikke særligt rart når aftenen ender med at man får at vide at man er underlig, eller at blive kaldt et skuffejern.

Jeg genkender alt for godt det, du siger herover (som jeg har understreget). Det har jeg også selv fået skudt i skoene flere gange - folk har nægtet at tro på, at jeg kunne være aseksuel, fordi deres opfattelser af, hvad det vil sige at være mand, er så rigid og konservativ. Det er da også en del af grunden til, jeg har valgt at være så åben om mig selv og min (a)seksualitet i medierne - jeg ved, hvor ondt det gør, når man som mand får det at vide, og hvis jeg på nogen måde kan være med til at give andre mænd i samme situation en mulighed for at spejle sig i nogen, og for at de kan se, at de ikke er alene om det - ja, så er det det hele værd for mig.

Jeg overvejer at prøve med den sorte ring på højre hånds langefinger, men da jeg ellers aldrig bære smykker, er jeg bange for at det snare vil signalere homoseksualitet end aseksualitet. Jeg er heller ikke særligt glad hverken for at bage eller spise kager. :cake:

Jeg vil ikke rode mig ud i flere spekulationer i første omgang, men gerne se om der er andre der har tanker at dele i den sammenhæng. :rolleyes:

Du skal være så velkommen til at komme med dine spekulationer - det er altid rart at høre om flere nuancer til tingene, end man selv har gået og tænkt på :)

Personligt har jeg intet behov for at bliver anerkendt eller forstået af det øvrige samfund.

Det fantastiske ved mennesker er, at vi er forskellige. Du har ikke noget behov, men sådan er vi alle ikke skruet sammen. Nogen af os HAR netop det behov, af en eller flere grunde. Og hvis der ikke er nogen af os, der er villige til at stå frem og tale om det - ja, så lader vi de folk i stikken. Det er personligt ikke noget, jeg har lyst til.

Jeg har f.eks. heller ikke lyst til at se på eller deltage i en Pride Parade, det interesserer mig ikke. Jeg har udelukkende lyst til at møde mennesker, hvor sex ikke er en del af samvær, samtale og tanker, fordi det bare ikke er noget, der kredser eller fylder i tankerne. Samvær om ingen sex, vil være lige så kedeligt. Egentlig forstå jeg ikke, det er så vigtigt at oplyse det øvrige samfund om asexualitet. Det vil alligevel aldrig blive forstået af mennesker, hvor sex er en stor og vigtig del af livet.

I forhold til det understregede, er jeg lodret uenig. Jeg har efterhånden mange erfaringer i at tale med andre mennesker om aseksualitet - mennesker, for hvem sex er en vigtig del af livet. Størstedelen af de, jeg har talt med, har kunnet forstå det, omend det til at starte med er et fremmed koncept for dem. Sådan er det med alt, der går på tværs af, hvad man er blevet fodret med af samfundet og medierne igennem ens liv. Det ER ikke altid let, men når det hjælper til at åbne en verden op for nogle mennesker, der troede, de havde deres verdenssyn skruet solidt sammen, så er det fantastisk. At påstå, at folk aldrig kan blive klogere er efter min mening at give op - og helt ærligt finder jeg det utroligt nedladende over for alloseksuelle.

Jeg har rettet interesse mod denne forening i håb om at møde mennesker, hvor tanken om sex, helt naturligt for den enkelte, ikke eksisterer. Der er så meget andet meget interessant, jeg hellere vil. Folk må for min skyld kredse om sex det meste af tiden, f.eks i tankerne, jeg har bare ikke selv lyst til være med i det. Det er et spørgsmål, om jeg gider være med i denne forening, som ærlig talt beskæftiger sig ret meget med sex.

Jeg forstår ikke helt, hvad du tænker på? Vi har deltaget i et enkelt radioprogram, som har fundet sted på en sexmesse, men mig bekendt har vi ellers netop ikke gjort os så meget i sex? Kan du uddybe, hvad det er, du tænker på?

I forhold til, hvorvidt du ønsker at være en del af foreningen, så det er det dit eget frie valg, om du har lyst til at støtte os med et medlemskab eller ej. Husk på, at et medlemskab kan give indflydelse, så på den måde kan du være med til at skabe rammerne for, hvad det er foreningen beskæftiger sig med i fremtiden.

Jeg skrev om ønske om et dansk forum længere oppe på siden. Jeg kan forstå, der ikke er danske medlemmer nok til et lukket dansk forum. Det er en skam, da det ellers var der, jeg ville have mulighed for at møde andre i Danmark, der ikke beskæftiger sig med sex i handling eller tanker, som jeg personligt synes, virker forstyrrende for godt samvær.

Som jeg skrev lidt længere oppe - vi har flere meetups på bedding rundt omkring i landet, så jeg håber, du vil tjekke dem ud ved lejlighed, når der foreligger noget mere konkret.

Jeg har ikke behov for at være noget andet end mig selv. Kategorien asexuel vil jeg nok droppe for mit eget vedkommende, når jeg får set lidt nærmere på kassen. Ikke fordi jeg ikke er aseksuel, mere fordi jeg ikke befinder mig godt i en kasse.

Og en sidste ting, som jeg kom til at tænke på, da jeg skrev dette svar/indlæg - en af de ting, der ligger mig meget på sinde i det arbejde, jeg lægger (om det så er i FAD-regi eller AVEN-regi), er at gøre det af de rigtige grunde. Og her tænker jeg at dette citat passer meget godt:

"Never try to win over the naysayers and the haters.
Put all of the energy into impressing the people who were supporters of you from the beginning."
Jeg kender mange - i det aseksuelle miljø og udenfor - der har støttet op om FAD og om mig selv personligt i min egen proces. Jeg oplever rigeligt med negativitet i dagligdagen af forskellige årsager, så det er ikke noget, jeg har et voldsomt behov for at opsøge i forhold til mit arbejde som forperson for FAD. Derfor sigter jeg altid mod, at det arbejde, jeg laver, og de mennesker, jeg involverer mig med, allerede viser en form for støtte i forhold til sagen (f.eks. i form af en oprigtig nysgerrighed og et åbent sind over for at ville lære). Det har også gjort, at jeg har sagt nej tak til journalister, fordi jeg ikke har haft en god fornemmelse for, at de ville mig eller sagen noget godt. Kald det gerne naivt, hvis I tænker det - jeg ved godt, det er umuligt at skærme mig mod al negativitet. Men det er altså sådan her, jeg får det til at fungere for mig.
For mig er det vigtigt, at de mennesker, jeg tænker på, når jeg har en samtale med folk udenfor det aseksuelle miljø om det her eller sidder og bliver interviewet af nogen, er dem, der er indbefattet af sagen eller viser sig åbne og nysgerrige over for at ville vide mere. Jeg ved alt for godt, at der er dem, der aldrig vil forstå det, og at der er masser af haters derude, der ikke vil nogen på det aseksuelle spektrum godt. Det er bare ikke dem, jeg tænker på, når jeg gør det her. Dem, jeg tænker på, og dem, det er vigtigt for mig at tænke på og have fokus på, er de mennesker, som lige pludselig lærer noget nyt ved at høre et ord nævnt, de ikke er stødt på før; de mennesker, der har følt sig "forkerte" eller ved siden af alle andre hele deres liv, og pludselig finder et ord, de kan bruge til at forklare dem selv og deres oplevede forkerthedsfølelse; de mennesker, der savner rollemodeller og nogen at spejle sig i, som pludselig får at se et menneske, der oplever det samme som dem selv, og som derved giver dem muligheden for genkendelse i et medie- og verdensbillede, der handler alt for meget om sex. De er lige netop de mennesker, der gør det hele al arbejdet værd!
Og en sidste kommentar - jeg synes, folk lige burde huske, at foreningen altså kun har eksisteret i 6 måneder. Det er altså begrænset hvad man kan udrette på så kort tid i en frivillig forening, og vi er langt fra der, hvor vi gerne ser at foreningen er. Giv os lige en chance for at få foreningen ordentligt op at stå og for at få stablet de aktiviteter på benene, vi har ambitioner om.
Link to post
Share on other sites

Tak til dem der har reageret på mit indlæg om mediedebatten. Det var bestemt ikke ment nedgørende i forhold til foreningen eller enkeltpersoners arbejde for at sprede kendskabet til emnet. Tvært imod. Stor respekt for det arbejde I gør, og for det mod I udviser ved at stille jer offentligt frem og debattere et så ømtåleligt emne. Min surhed skyldtes egentligt mere et indslag jeg så på TV 2`s - Godmorgen Danmark, der mere handlede om hvordan det er at blive mødt med underlødige kommentarer på facebook, end om hvordan det er at leve som aseksuel. Det forekommer mig at danske medier oftest er mere interesseret i at servere en god konflikt til morgenkaffen, end seriøs oplysning. ( Når det så er sagt, var det faktisk der jeg fik øje på foreningen, som jeg længe har savnet.) Jeg har ikke hørt Radio 24-syv`s indslag, så det kan da godt være at jeg var lidt for hurtig med at svine dem til, men hvis de lavede noget sobert, beklager jeg. Facebook debatten har jeg ikke fulgt, - den slags plejer at ødelægge mit gode humør - , men den risiko må jeg vel hellere løbe, og håbe på det bedste.

Det lyder som en god og spændende ide med en debataften, jeg vil prøve at holde øret til pipelinen. :)

Link to post
Share on other sites

Hvornår var der noget på Godmorgen Danmark? Den har jeg vist ikke hørt om (og jeg vil gerne have den med på listen på hjemmesiden - i hvert fald datoen, indslaget ligger nok ikke online).

Link to post
Share on other sites

Min surhed skyldtes egentligt mere et indslag jeg så på TV 2`s - Godmorgen Danmark, der mere handlede om hvordan det er at blive mødt med underlødige kommentarer på facebook, end om hvordan det er at leve som aseksuel.

Forstår absolut hvor du kommer fra, men tror grunden til at det ikke rigtig handler om hvordan det er at leve som aseksuel er fordi det er en meget "ny" ting.

Vi er ikke lige kommet over "enhjørning stadiet" (vi er mystiske væsner som ingen troede eksisterede), når folk finder ud af hvor normale og kedelig vi er så tror de dybere vil blive stillet, de spørgsmål der handler om f.eks. hvordan navigerer vi et hyper seksualiseret samfund osv.

Journalisterne sidder rimelig fast i det der med sex ikke er noget vi finder interessant.

Men er jo fordi det er en så stor ting for dem.

Link to post
Share on other sites

Egentlig forstå jeg ikke, det er så vigtigt at oplyse det øvrige samfund om asexualitet.

Det vil alligevel aldrig blive forstået af mennesker, hvor sex er en stor og vigtig del af livet.

Er utrolig vigtigt at få oplyst om aseksualitet, jeg kunne have været sparet for meget selvhad og frustration hvis min lære i seksualundervisningen bare lige havde tilfølget "men hvis du aldrig ønsker at have sex så er det også helt fint, så er du bare aseksuel." til sætningen "Hvis du ikke føler dig klar til sex, så bare rolig det kommer på et tidspunkt".

Fordi den lyst kom bare fucking aldrig.

Har brug alt for lang tid på at tro jeg var forkert eller ødelagt på en eller anden måde, i et par måneder var jeg overbevist om jeg havde været misbrugt som barn fordi det var tydeligvis den eneste grund til jeg var som jeg var.

Det var rigtig sjov (!).

Kunne have undgået at blive og/eller føle mig presset til at gøre noget jeg ikke havde lyst til fordi jeg troede jeg burde have lyst til det.

Jeg kræver bare at blive respekteret, har ikke et endeligt behov for at alle kan forstå det(forstår ikke selv seksuelle eller religiøse mennesker).

Link to post
Share on other sites

Ud fra det du fortæller Dane, forstår jeg helt at det er vigtigt at blive oplyst om, der findes aseksuelle.

TarinSai80, jeg forstår ikke mennesker med stærk sexualdrift, og kan bare tænke: at de gider. Jeg har fuld respekt for de mennesker, selv om vi har forskellige prioriteter. På samme måde forventer jeg ikke selv at blive forstået. At jeg skulle være "nedladende overfor "alloseksuelle" står jeg helt uforstående overfor.

Jeg forstår ikke selv, hvorfor netop jeg har det sådan og andre på en ande måde, og jeg behøver ikke at forstå "alloseksuelle" for at respektere at det er sådan, de har det.

Oplysning om at der fides aseksuelle er godt men når der skal oplyses om "livet som aseksuel", får det mig til at få det indtryk, det drejer sig om at leve med en interessant, svær sygdom.

Livet kan være lige så almindeligt og kedeligt som for alle andre, og man risikerer heller ikke at blive slået ned på gaden, fordi man lever uden sex. Når den enkelte selv er klar over og har accepteret, det ikke er en unormal, sygelig tilstand, skulle der vel ikke være flere problemer i det, eller hvad? At leve uden noget, man ikke har lyst til, er godt. Problemet skulle så være ikke at blive forstået af andre? Det problem har jeg ikke selv.

Jeg forstår ikke folk, som samler på frimærker eller ikke kan lide katte. De lever helt sikkert udmærket, uden at jeg forstår dem, og jeg føler det ikke nedladende, hvis de siger, jeg aldrig kommer til at forstå det.

Hvordan vi navigerer i et hyper seksualiseret samfund er vel ikke så meget anderledes end at navigere i et samfund med rigtig meget andet, der heller ikke er tillokkende?

Jeg kan se, jeg ikke blev forstået, da jeg skrev, foreningen beskæftiger sig ret meget med sex. Både sex og ikke sex handler om sex. Og jeg personligt gider hverken at beskæftige mig med sex eller ikke sex.

Jeg skrev og fortalte, hvorfor jeg personligt havde meldt mig ind i foreningen, Det er ikke et angreb på foreningen eller dens medlemmer. Det er fint at de, der har problemer med at leve som aseksuel uden at vide, der findes andre, og uden at vide aseksualitet ikke er unormalt, - får oplysning om aseksualitet. Det er også godt, det bliver alment kendt at sådan er der altså nogle mennesker, der har det.

Selv ville jeg bare møde nogle mennesker, hvor sexualitet ikke er med, fordi den for dem ikke eksisterer og intet fylder. Det vil jeg stadigvæk gerne.

Link to post
Share on other sites

Ud fra diskussionen på det sidste,kunne det godt tyde på at vi har brug for et underforum. Det ER nemlig ret forvirrende at finde de danske tråde, når de bare ligger ude i den store pool. Og at der allerede eksisterer en forening for aces i dk vil efter min mening været berettigelse nok for en ansøgning til adm.team til at oprette et til os,så vi kan få samling på tropperne. Alt andet lige er vi efterhånden nok til at vi er blevet synlige som dansk fraktion af det internationale samfund. Da jeg startede med at idle herinde for 3-4 år siden, var det slet ikke sådan. Er glad for den udvikling der er sket på vegne af jer, der har mest brug for det, selv om jeg personligt ikke er aseksuel (endnu?), bare ekstremt lav libido.

Nok er jeg gammel elev på journalisthøjskolen ("bunkeren"), men altså de sætter kun fokus på en dagsorden, der giver likes og clickbait. Især Radio24syv. Sådan en oplevelse havde jeg også sidst jeg deltog i et program. Begge gange har det været sådanne cishetero (sry for shamingen, tilhører selv samme race), machoide mænd, som ikke var interesseret i kildens perspektiv - kun konfliktpotentialet med omgivelserne. Det efterlod i hvert fald mig med en følelse af at de sådan generelt fucker folk over. Så jeg har bestemt ikke tænkt mig at tale med 24syv igen. De har så meget pres over deres sendeflade politisk, at de er villige til at sende stort set hvad som helst lort der giver lyttere, nu da de er minus musik.

Så boykot dem og evt. TV2 også. Generelt bare tabloidmedierne (BT, EB). Vær også påpasselig med JP og Weekendavisen. Det er fifty-fifty hvilken behandling man får som minoritet. Og de er nedladende på en mere udspekuleret måde. Tal hellere med P1. Kan især anbefale programmet Klubværelset. Cecilie Kubert og Laura Na Blankholm er nogle rigtigt søde og forstående journalister, som behandler deres kilder med respekt. Og de har mange spændende dokumentarudsendelser om sub- og modkulturer, som udfordrer samfundet, men går i dybden med dem frem for at lege Rasmus Modsat.

Ps: fuck medierne.

Link to post
Share on other sites

*pops in*

Hey everyone! : ) I'm your alternate language moderator. :cake: I noticed you were interested in having your own forum. For Danish members, right? I talked with the team, and if you would like to start a Danish AVEN, send an email to our webmaster, Cole, at webmaster@asexuality.org. They would be willing to help! I don't speak danish, so Google Translate is going to help me out here...but yes, we would be happy to have you added to our AVEN family!

------------------

Hej allesammen! : ) Jeg er din alternative sprog moderator. :cake: Jeg har bemærket, du var interesseret i at have dit eget forum. For danske medlemmer, ikke? Jeg talte med holdet, og hvis du gerne vil starte en dansk Aven, send en mail til vores webmaster, Cole, på webmaster@asexuality.org. De ville være villige til at hjælpe! Jeg taler ikke dansk, så Google Translate vil hjælpe mig ud her ... men ja, vi ville være glade for at have dig tilføjet til vores AVEN familie!

-kelico

Alt Lang Moderator

Link to post
Share on other sites

Nyt meetup: Julefrokost! Deltag i doodlen og vær med til at bestemme, hvornår det skal være!

Opfølgning: Temaaften om aseksualitet bliver enten fredag den 4. eller den 18. november. Vi afventer svar vedr. lokaler.

Link to post
Share on other sites

Hi kelico, Thanks for tuning in! The last time the topic was up, it didn't sound like we had much chance of getting a subforum without a lot more activity, so I guess we'd given up on asking this time :). We'll be in touch! :cake:

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...