Jump to content

Hej danskere


mpaam75

Recommended Posts

TarinSai80
"Aseksualitet er den fjerde valgmulighed blandt forskellige slags seksuelle orientering – de øvrige er heteroseksualitet, homoseksualitet og biseksualitet."

Den sætning gør næsten fysisk ondt på mig... Resten af artiklen er dog ret god :) Og ja, giver dig ret i, at den ser ud til at være oversat, men det gør den ikke mindre god.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også lige stikke hovedet ind og sige hej, da jeg er ny herinde :) *vinker og bukker*

Jeg bor i Københavnsområdet, så jeg vil da absolut holde øje med meetups i fremtiden!

Link to post
Share on other sites
kamelsnegl

Hej Komorebi :cake:

Velkommen til! Jeg håber vi ses til et meetup en dag :).

Massilia, tak for linket!

Link to post
Share on other sites

Velkommen til alle jer nye! :D :D

Håber på at se jer til et meetup!

Link to post
Share on other sites

Det bliver nok ikke til noget for mig, da der er lidt langt fra Midtjylland til København hvor de fleste meetups tilsyneladende finder sted ;)

Link to post
Share on other sites

Det bliver nok ikke til noget for mig, da der er lidt langt fra Midtjylland til København hvor de fleste meetups tilsyneladende finder sted ;)

Der er efterhånden nogle stykker forskellige steder i Jylland, så mon ikke det kunne blive til et meetup efterhånden?

Velkommen til i al fald :cake:

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Det kan man da håbe på :) Dog skal jeg bo på Sjælland i et halvt år så hvis jeg får tid/råd kan det da ikke helt udelukkes at jeg smutter en tur til København ;)

Link to post
Share on other sites

Hej alle :)

Noget helt andet - jeg har været i dialog med Mads Ananda Lodahl omkring denne artikel (http://www.almindelig.com/ikke-alle-born-er-heteroseksuelle/), han har skrevet. Som I kan læse af den, så har han fuldstændig misforstået begrebet aseksualitet, hvilket jeg også skrev til ham. Han er vendt tilbage med et yderst positivt svar, og vil gerne mødes en gang i august for at snakke mere om det :) Jeg tænker her at tage udgangspunkt i et foredrag, jeg har skruet sammen om aseksualitet (som bl.a. A Mermaid og mpaam75 har set), og så tage snakken derfra. Jeg har godt nok ikke hverken dato eller tid endnu, men vil høre, om der er nogle, der kunne være interesserede i at være med til mødet med ham (i så fald, så send mig en privatbesked :) )? Så skal jeg forsøge at koordinere det endelige møde :)

/Martin

Link to post
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg ikke kan få øje på noget problem (jeg har ikke læst hele artiklen, kun lavet en søgning i teksten efter "aseks" og fundet to steder). Han beskæftiger sig slet ikke med begrebet aseksualitet, så jeg synes ikke rigtig man kan beskylde ham for at have misforstået det. Han bruger adjektivet aseksuel, i betydningen ikke-seksuel, hvilket svarer nogenlunde til min opfattelse af ordet (jf. ord som atypisk, apolitisk). Det er jo ikke sådan at vi kan tage patent på ordet aseksuel, så at det kun kan bruges efter vores definition. Det ville selvfølgelig være fedt hvis han faktisk beskæftigede sig med begrebet aseksualitet, og det kan vi opfordre ham til, og hjælpe ham med, men jeg har svært ved at se hvad der er galt i den tekst du linker til, som så vidt jeg kan se handler om noget helt andet.

Held og lykke med mødet under alle omstændigheder!

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Jeg ved ikke om der er nogen her der læser Scandinavia and the World (satwcomic.com). Basalt set er der en række karakterer der hver er personificeringen af nogle udvalgte stereotyper der gælder for deres land. På den kærligt underholdende måde, imo.

Jeg sad og browsede nogle af de gamle striber (random er en god ting til ledige stunder!), og fandt denne: http://satwcomic.com/i-love-you. I humons (forfatterens) kommentar under tegningen kommenterer hun at karakteren Island måske/måske ikke er aseksuel. Jeg har ikke før set at hun har nævnt aseksualitet.

Tegneserien er i sig selv anbefalelsesværdig - og nu også med et interessant sidetema...

Link to post
Share on other sites

SATW er ret god - har selv læst en del af den :) Anede ikke, der muligvis var en aseksuel karakter med... Sku' måske begynde at følge den igen ^^

En helt anden ting - jeg mindes noget om et møde i september måned, men kan ikke huske detaljerne omkring det. Nogen, der har en bedre hukommelse end mig...?

Link to post
Share on other sites

Jo, det er rigtigt husket, at vi ved mødet i maj snakkede om at afholde et møde igen til september. I referatet står skrevet:

"Derudover snakkede vi om at indføre møder en gang i kvartalet. Ideen med et møde frem for et socialt meetup er, at vi kan side ned og snakke om vores interne strukturer, organiseringen, ting og sager af mere foreningsagtig karakter (ligesom mødet her).
Vi foreslår derfor at vi holder et møde i september, og vi har allerede nogle punkter til dagsordenen
"

Det fremgår dog ikke af referatet, hvilke punkter vi allerede havde til dagsordenen?! Er der nogen der kan huske det?

Link to post
Share on other sites

Tak, Elme! :)

Min hukommelse er desværre ikke så god til at huske, hvad vi talte om til et møde for fire måneder siden, så jeg håber, de andre til mødet (Hees, A mermaid, snegl) kan huske bedre end jeg kan...

Link to post
Share on other sites

Hm, jeg kan heller ikke lige komme på hvad det var vi havde i tankerne... (tog jeg noter? og i så fald, hvor har jeg lagt dem...? ;)) men jeg kan komme med et andet forslag: at få lavet en god dansk beskrivelse af hvad aseksualitet er. Vi kan givetvis planke og oversætte noget andre steder fra, men jeg synes kunne være både fedt og nyttigt at have en beskrivelse der er "vores", både til brug for øget synlighed i almindelighed, og sikkert også til glæde for LGBT og journalister, mfl. (disclaimer: jeg har ikke undersøgt hvad der findes, så håber ikke jeg træder nogen over tæerne, og får svaret "det har vi da allerede" - tarin har fx skrevet noget for lgbt svjh). Og nej, jeg er ikke sprøjtfuld af gode ideer til hvad teksten skal indeholde, jeg har bare en diffus ide om at sådan en kunne være rar at have...

[edit]Der er en ret lang tekst på wikipedia, som jeg ikke har læst igennem lige nu - den kan vi sikkert inspireres af, og måske overveje om vi er enige med den? Det er vist en stort set ren oversættelse af den engelske artikel.[/edit]

Evt. kunne vi brainstorme lidt over ideer til aktiviteter i løbet af vinteren? Vi har ikke haft svært ved at holde et meetup om måneden henover sommeren, men de oplagte udendørsaktiviteter bliver jo færre i de kommende måneder (eller også er det bare mig der er fantasi-udfordret :))

Link to post
Share on other sites

snegls forslag synes jeg lyder meget gode :) Så dem støtter jeg op om (kan derudover lige nævne, at det, jeg har skrevet for LGBT er revideret bl.a. pga. en længere debat herinde - kan altid medbringe det til mødet).

Og super med doodle, Elmtree! Fedt at se, at så mange allerede har svaret :)

Link to post
Share on other sites

Ja, folk er overordenlig gode til at svare i doodle - det er en glæde :)
Indtil videre kan alle d. 15. september kl. 17.00

Link to post
Share on other sites

Rart at se aktivitet på det genopståede AVEN og tak for alle de gode sommermeetups via reserveboardet :)

Mht møde, kender jeg ikke til andre referater end dem, der står i den(de?) relevante tråd(e). En ny dagsorden kunne f,eks. tage udgangspunkt i opfølgning på punkterne fra sidst + nye indspark.

I samarbejde med Snegl blev der skrevet individuelt ud til lidt over 70 brugere vdr tråden Danish Meetups, og jeg har så sent som for et par dage siden fået svar fra et par stykker, der er interesserede. Hovedresultatet ser ud til at være, at der nu er 28 Edit: 31 tilmeldt Danish Meetups tråden.

Definitions-skriverrierne må jeg få læst op på, incl tråden med diskussionen.

Link to post
Share on other sites

Jeg er sikker på at med en tråd oprettet til mødet, og en annoncering i vores annonceringstråd, ville der komme endnu flere svar på doodle :)

Link to post
Share on other sites

To sekunder til, så er den oprettet og postet i tråden :)

Link to post
Share on other sites

Hej!

Nyt medlem her :) Jeg kommer til mødet på mandag (måske lige et kvarter over) og glæder mig meget til at hilse på jer!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser også frem til mødet på mandag :)

Derudover - jeg skrev tidligere, at jeg var i dialog med Mads Ananda Lodahl omkring aseksualitet, og vi fik da også et møde i stand tidligere på ugen. Det kom ikke til at dreje sig så meget om aseksualitet, da han faktisk vidste en del om det i forvejen, men mere om aktivisme i forbindelse hermed. I kan her selv læse hans egen betragtning over vores samtale: https://www.facebook.com/almindelig/photos/a.660421777316748.1073741827.565149036844023/962174717141451/?type=1&permPage=1

Og hvis nogen ikke har facebook, så lægger jeg det også ind herunder:

NU ER DEN KAGE I DIT NEWSFEED IGEN…..

Jeg havde et møde med en aseksuel aktivist i går. Aseksuelle føler ingen seksuel tiltrækning til andre mennesker.

"Hvorfor er man aseksuel aktivist? Kan man ikke bare lade være med at have sex? Hvad er problemet?" tænker du måske.

Det spurgte jeg ham om.

Problemet er, at vi lever i et samfund, hvor det at have sex - og helst meget af det - bliver set som meget vigtigt og værdifuldt. Vi er omgivet af en forventning om, at alle gerne vil have sex, og synes sex er vigtigt, men for folk, der ikke rigtigt føler seksuel tiltrækning og bare gerne vil være fri, kan det være en anstrengende norm at skulle leve op til. Ligesom når folk forventer, at man er en rigtig mand, en rigtig kvinde, heteroseksuel osv…

Jeg kan godt lide at have sex, men jeg kan godt relatere til, at den der norm om sex over det hele, hele tiden kan være lidt anstrengende og sætte nogle urimelige standarder. Jeg kan godt forestille mig, det må være svært i den her verden nogle gange, hvis man aldrig har lyst til sex.

Homoerne kæmper for retten til deres seksualitet. De aseksuelle kæmper for at få lov til at være helt fri. Sådan lidt groft sagt.

Man kan læse mere hos AVEN- Asexual Visibility and Education Network:www.asexuality.org
Og på Tumblr: www.asexualeducation.tumblr.com

Og så til det med kagen...

Det er vist noget med, at en aseksuel engang blev spurgt: "Hvad er bedre end sex?" Og den aseksuelle svarede: "Kage!" Så kage er blevet symbol på aseksualitet og på, at man altså stadig godt kan nyde noget og have lyst til noget. Det er bare ikke sex, man har lyst til. Der er så meget andet godt i livet. Mmmmmm kage.

God appetit!
Link to post
Share on other sites

Rart at se nye på banen, velkommen til Sol-y-Lluvia :)


Derudover - jeg skrev tidligere, at jeg var i dialog med Mads Ananda Lodahl omkring aseksualitet, og vi fik da også et møde i stand tidligere på ugen. Det kom ikke til at dreje sig så (....)

Rart med noget eksponering :)

Hvis andre skulle føle sig friske på lidt eksponering, så kunne Menneskebiblioteket også være en idé: http://humanlibrary.org/activities.html og https://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Koebenhavn/2014/09/10/081308.htm

Link to post
Share on other sites

Kære alle.

Jeg er gennem LGBT Danmark i kontakt med en journalist vedr. aseksualitet. Jeg indsætter hendes efterlysning herunder. Hvis nogen har lyst til at hjælpe, så send mig en privatbesked :)

Hej alle LGBT Danmark-medlemmer.
Jeg er freelancejournalist og ved at lave et større projekt omkring aseksualitet. Jeg har talt med sexologer og læger og andre med faglige forklaringer, men jeg vil gerne tale med en eller flere personer, der føler sig aseksuelle og som kan sætte andre ord på det.
Tak for jeres tid, skriv meget gerne til mig her på Facebook, så vi kan tage en snak.
Mvh Anne
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hejsa..

Jeg er ret ny her og prøver lige at danne mig et overblik i dette forum.

Jeg er 38 år og enlig mor til en pige på 13 år. Jeg ved ikke hvad man ellers plejer at skrive, men håber på at kunne møde nogle af jer.

Maj-Britt

Link to post
Share on other sites

Hej Maj-Brit - og velkommen til :) :cake:

Kig endelig rundt omkring, og spørg endelig, hvis du føler behov for det - vi bider ikke :P

Det er helt op til den enkelte, hvor meget de skriver om dem selv, så føl dig ikke forpligtet til noget - bare del det, du føler dig tilpas med. Mht. det at mødes med andre, så ved jeg ikke, hvor du bor i landet, men vi har efterhånden regelmæssigt meet-ups i København. Følg denne tråd for mere info: http://www.asexuality.org/en/topic/99016-danish-meetups-follow-this-topic/

Go' fortsat weekend :)

/Martin

Link to post
Share on other sites

hej Martin.. tak .. :-)

jeg bor i Bagsværd (10 km nord for kbh). Jeg er en meget åben og ærlig pige, men jeg må indrømme at dette forum forvirre mig lidt. måske jeg bare skal give det tid (alt begyndelse er svær).

jeg så , der er et meet up i teateret. findes det også lidt roligere steder (hvor man kan snakke).

Maj-Britt

Link to post
Share on other sites

Hej og mere velkommen Maj-Britt.

Der har været flere forskellige meetups og der er åbent for post af nye, hvis du skulle have lyst :-)

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...