Jump to content

Hej danskere


mpaam75

Recommended Posts

Rigtig god artikel, vældig godt forklaret.

Og som foto-nørd; det er også nogle rigtig gode billeder :)

Link to post
Share on other sites

CASEPERSON SØGES!

Kære alle

Jeg er journalist på TV2 Nyhederne. Jeg så forleden en artikel med jeres formand Martin Spangbro-Pedersen samt en Youtube video med en 19-årig kvinde – begge med aseksualitet som emne. Jeg synes emnet er interessant og vigtigt og vil gerne lave et lille indslag om aseksualitet og de følelser og udfordringer det bringer med at identificere sig som aseksuel. Altså; hvad betyder det, at der nu er en forening for jer? Hvordan havde I det før I fandt ud af det? Hvilke tanker gør I jer om parforhold, familie, børn etc. etc.?

Derfor leder jeg efter en aseksuel som har lyst til at stå frem og fortælle om det – men allerhelst en, som enten ER i et forhold (hvor partneren er bevidst om aseksualiteten) eller som HAR VÆRET i et forhold, hvor det har været kendt (eller ukendt), at den ene var aseksuel. For hvordan gør man så det?

Jeg håber der er nogen af jer, der har lyst til at stå frem og fortælle samfundet lidt om det at være aseksuel.

Jeg kan kontaktes på frfe@tv2.dk eller 30100260 eller på FB

Mange gode hilsner

Friederike Felbo, Journalist TV2 Nyhederne

Link to post
Share on other sites
ÆLDRE ASEKSUEL CASE SØGES!


Jeg læste tidligere artiklen om Martin Spangsbro-Pedersen på Vice og synes generelt, aseksualitet er et meget spændende emne i en seksualiseret verden.


Jeg vil gerne skrive en artikel om emnet til Information, hvori jeg vil inddrage eksperter og nogle cases. Derfor ville jeg høre, om I kunne hjælpe mig til at finde en god case-person?


Jeg vil gerne i kontakt med en ældre, der har levet et langt liv som aseksuel. En mand er at foretrække, men det er ikke afgørende.


På forhånd tak for hjælpen!


Puk Qvortrup


***

Interesserede kan tage kontakt til foreningen på info@aseksuelle.dk. Skriv også meget gerne kontaktoplysninger - så videreformidler vi til journalisten :)

Link to post
Share on other sites

CASEPERSON SØGES!

Kære alle

Jeg er journalist på TV2 Nyhederne. Jeg så forleden en artikel med jeres formand Martin Spangbro-Pedersen samt en Youtube video med en 19-årig kvinde – begge med aseksualitet som emne. Jeg synes emnet er interessant og vigtigt og vil gerne lave et lille indslag om aseksualitet og de følelser og udfordringer det bringer med at identificere sig som aseksuel. Altså; hvad betyder det, at der nu er en forening for jer? Hvordan havde I det før I fandt ud af det? Hvilke tanker gør I jer om parforhold, familie, børn etc. etc.?

Derfor leder jeg efter en aseksuel som har lyst til at stå frem og fortælle om det – men allerhelst en, som enten ER i et forhold (hvor partneren er bevidst om aseksualiteten) eller som HAR VÆRET i et forhold, hvor det har været kendt (eller ukendt), at den ene var aseksuel. For hvordan gør man så det?

Jeg håber der er nogen af jer, der har lyst til at stå frem og fortælle samfundet lidt om det at være aseksuel.

Jeg kan kontaktes på frfe@tv2.dk eller 30100260 eller på FB

Mange gode hilsner

Friederike Felbo, Journalist TV2 Nyhederne

Kære alle.
Så er jeg her igen :)
Jeg har en super modig og sød 19-årig, der står frem. Men det er desværre ikke helt nok. Jeg har brug for en lidt ældre case også - en der har lidt livserfaring. Problemet er, at det er let for seerne at tænke at 19 år er så ungt at det er bare fordi hun ikke har fundet ud af det endnu, men hele pointen er, at det er det jo netop ikke... Derfor håber jeg at der er en af jer med lidt mere alder, som vil stå frem også.
Skriv mail til frfe@tv2.dk for mere info.
Mvh. Friederike Naja Felbo
Link to post
Share on other sites

Hej alle sammen, jeg er ny her og var med til pride. Ville bare lige sige hej :)

Velkommen til! :) Håber, du havde en god pride. Og hej :)

cake-gif-4.gif

Link to post
Share on other sites

Ordet aseksuel anvend i en overskrift i JP, om end noget fejlagtigt http://jyllands-posten.dk/international/asien/ECE9016823/det-aseksuelle-samfund-over-40-pct-af-de-voksne-single-japanere-er-jomfruer/

Edit:

Ordet aseksuel anvendes som paraplybegreb for bl.a.seksuel apati og manglende seksuel erfaring uden at forholde sig til fravær eller tilstedeværelse af seksuel tiltrækning og ønsker.

Link to post
Share on other sites

Interessant artikel - men jeg synes ikke der er noget fejlagtigt ved den.

Jeg synes "aseksuel" er et passende adjektiv at bruge om et samfund, hvor mange ikke har sex - dvs. udviser aseksuel adfærd.

Vi kan jo ikke tage patent på ordet aseksuel og bestemme, hvordan vi mener andre bør bruge det.

Men det rigtigt interessante er for mig om alle disse japanere faktisk er aces? Kan samfundets indretning påvirke forekomsten af aseksualitet? Det lader jo ikke til at være fordi de faktisk har fravalgt sex. Har de stadigvæk lyst, som de ikke agerer på, eller oplever de mon slet ikke tiltrækning?

Link to post
Share on other sites

Rigtig god artikel :) (selv om de kalder os Foreningen for Aseksuelle, og ikke har fået hele navnet med...). Linket er lagt ind på vores hjemmeside - det er efterhånden en helt pæn samling vi har, og et sted man kan kigge, hvis man vil læse nogle fortællinger om andre aseksuelle. De fleste kan sagtens læses i dag, selv om de har et par år på bagen.

Og så vil jeg lige reklamere lidt for en lidt ældre, morsom sag, jeg fandt for nylig, fra Politiken tilbage i 2004, muligvis den første omtale af aseksualitet i et dansk medie:

"Ifølge tidsskriftet [New Scientist] er aktivister allerede begyndt at skabe opmærksomhed omkring 'a-seksualitet' som en ny seksuel orientering." - bemærk at begrebet er så nyt at det skrives med bindestreg: a-seksualitet. Det er trods alt kun 12 år siden!

Link to post
Share on other sites

https://www.information.dk/kultur/2016/09/faktisk-lidt-glad-vaere-aseksuel :D Dagens udgave af Information (og der er endda en henvisning til artiklen på forsiden af avisen.)

Nu mangler vi bare, at reklamebranchen får øjnene op for det "nye" segment af forbrugere for at få budskabet ud ;)

wm_2016-09-23_1057619z.jpg

Fra den mere seriøse side, så dukkede artiklen faktisk op i mit Facebook feed, og en del af kommentarerne tyder på, at der i høj grad er brug for oplysning og synlighed :p

Link to post
Share on other sites

Hej alle :)


Priden er nu vel overstået, og for at sikre os, at vi gør det endnu bedre næste år, vil vi meget gerne høre jeres tanker og idéer til, hvad vi kan gøre bedre til næste års Pride. Hvad oplevede I af gode ting, og hvor tænkte I: "Det her ku' vi godt gøre bedre..."? Send det meget gerne i en mail til os på martin@aseksuelle.dk :)

Link to post
Share on other sites

Ok, for det første ville det være godt med et banner til. Jeg tror mange gik glip af hvem vi er, fordi banneret kun var på den ene side.

Jeg synes også der manglede lidt smilende ansigter og dans imellem os. Det tror jeg ville være et plus næste gang :-)

Men derudover syntes jeg det gik godt! Det var en fed dag og jeg glæder mig til at være med igen næste år!

Ups, jeg opdagede ikke det med mailen før nu. Skal jeg stadig sende det?

Link to post
Share on other sites

Ok, for det første ville det være godt med et banner til. Jeg tror mange gik glip af hvem vi er, fordi banneret kun var på den ene side.

Jeg synes også der manglede lidt smilende ansigter og dans imellem os. Det tror jeg ville være et plus næste gang :-)

Men derudover syntes jeg det gik godt! Det var en fed dag og jeg glæder mig til at være med igen næste år!

Ups, jeg opdagede ikke det med mailen før nu. Skal jeg stadig sende det?

Det går nok - jeg kopierer bare fra tråden her :) Tak!

Link to post
Share on other sites

Fra den mere seriøse side, så dukkede artiklen faktisk op i mit Facebook feed, og en del af kommentarerne tyder på, at der i høj grad er brug for oplysning og synlighed :P

Ja, jeg overvejede at blande mig i kommentarfeltet under Informations facebook-opslag men opgav igen, da jeg ikke havde overskuddet til at stå imod den ret overvældende mængde af uvidenhed og fordomme, der var. Det var ret vildt! Jeg er dog reelt i tvivl om, om flere af dem, der kommenterede på den måde, overhovedet havde læst andet end overskriften, så artiklen har helt sikkert hjulpet og oplyst en hel del, der bare ikke kommenterede :)

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at kigge forbi arrangementet om Aseksualitet i Dagens Danmark i morgen torsdag kl 16-18 som annonceret http://www.asexuality.org/en/topic/99016-danish-meetups-follow-this-topic/?p=1061911616

Jeg har en lidt ustabil kalender for i morgen aften, så jeg laver ikke en meetuptråd, og jeg regner p.t. heller ikke med at spise med bagefter.

:cake:

Link to post
Share on other sites

Der er nu en sundhedsvidenskabelig super god grund til at gentage tivolituren årligt - måske nogen af jer ligefrem kan bede om en recept fra lægen :D

http://www.iflscience.com/health-and-medicine/riding-roller-coaster-can-help-get-rid-kidney-stones/

Edit: En anden mulighed kunne være, at designe tivolituren som en videnskabelig undersøgelse af, hvilke lokalt tilgængelige rutchebaner, der har en effekt http://videnskab.dk/krop-sundhed/denne-rutsjebane-kan-kurere-nyresten

Link to post
Share on other sites

Interessant, tak for linket :).

Når de skriver "Asexuality should be formally recognized as a distinct, fourth sexual orientation, ....", ved nogen så hvad der ligger i "formally recognised"? Findes der en officiel liste som lige nu indeholder 3 orienteringer (det er så nok hetero, homo, bi), og hvem vedligeholder den?

[EDIT]Ha, fundet: HER ER ARTIKLEN (den er kun publiceret online, så den er ikke i noget issue endnu)[/EDIT]

Er der nogen der kan finde den omtalte artikel og har adgang til den? Nederst i avisartiklen står at Brotto er hovedforfatter, men jeg kan ikke finde noget i TOC for de seneste numre af Archives of Sexual Behaviour af Brotto. Der er "Beyond Heterosexual, Bisexual, and Homosexual: A Diversity in Sexual Identity Expression", men den er skrevet af tre australiere, og avisartiklen henviser til canadiske forskere (det er en canadisk avis). Og Brotto er forresten i Texas, ikke Canada.

Jeg er forvirret på et højere plan, men nysgerrig. Hjælp, anyone? (Estrid, vores forskningsguru?)

Link to post
Share on other sites
INTERVIEWPERSON SØGES - Radio24syv og Erotikmesse i Valbyhallen!


Radio24syv vil gerne lave et indslag om aseksualitet i næste uge, og efterspørger i den forbindelse en person på det aseksuelle spektrum.


De har en idé om, at lave det i to dele: Først optage et interview omkring det at være aseksuel og hvad det betyder for én, dernæst tage ind på erotikmessen i Valbyhallen sammen (entré betalt på forhånd), hvor det så er meningen, at journalist + interviewperson skal "anmelde" messen. Ud fra en form for antropologisk vinkel, som jeg forstod det. Jeg fik et meget godt indtryk af journalisten, så jeg tror på, at de vil være fair.


Det skulle gerne foregå fredag den 7. oktober, og journalisten skal have svar senest i løbet af tirsdagen, i fald nogen ønsker at deltage. I er mere end velkomne til at få journalistens tlf.nr., så I kan høre mere om, hvad han har tænkt.


Hele indlægget vil blive sendt i et kulturprogram på kanalen. Den præcise dato og tidspunkt kender jeg ikke til.


Skriv gerne en PB eller smid mig en mail (martin@aseksuelle.dk), hvis I tænker, det lyder interessant.

Link to post
Share on other sites
INTERVIEWPERSON SØGES - Radio24syv og Erotikmesse i Valbyhallen!
Radio24syv vil gerne lave et indslag om aseksualitet i næste uge, og efterspørger i den forbindelse en person på det aseksuelle spektrum.
De har en idé om, at lave det i to dele: Først optage et interview omkring det at være aseksuel og hvad det betyder for én, dernæst tage ind på erotikmessen i Valbyhallen sammen (entré betalt på forhånd), hvor det så er meningen, at journalist + interviewperson skal "anmelde" messen. Ud fra en form for antropologisk vinkel, som jeg forstod det. Jeg fik et meget godt indtryk af journalisten, så jeg tror på, at de vil være fair.
Det skulle gerne foregå fredag den 7. oktober, og journalisten skal have svar senest i løbet af tirsdagen, i fald nogen ønsker at deltage. I er mere end velkomne til at få journalistens tlf.nr., så I kan høre mere om, hvad han har tænkt.
Hele indlægget vil blive sendt i et kulturprogram på kanalen. Den præcise dato og tidspunkt kender jeg ikke til.
Skriv gerne en PB eller smid mig en mail (martin@aseksuelle.dk), hvis I tænker, det lyder interessant.

Hvis jeg ikke havde invaliderende angst var jeg så meget game. Lyder så sjovt.

Eller kunne du sende hans mail til mig? (Hvis han har en? Kan bare ikke snakke i telefon)

Link to post
Share on other sites
INTERVIEWPERSON SØGES - Radio24syv og Erotikmesse i Valbyhallen!

(...)

at journalist + interviewperson skal "anmelde" messen. Ud fra en form for antropologisk vinkel

(...)

Nuii, hvor er der stort humorpotentiale i den kombi :wub:

Jeg er næsten fristet til at undersøge, om jeg kunne skaffe/opfinde noget korttidsvirkende drug mod min presseallergi, gå i impro-komiker-mode og flippe helt ud, og derefter blive indlagt i koma af latterkramper :twisted:

Min kalender siger dog, at jeg skal lege seriøs og besøge en masse afdelinger på en seriøs virksomhed :rolleyes:

Om alt andet glipper, så send gerne en kompliment for udtænkningen af den idé :cake:

Link to post
Share on other sites

God artikel. Også fedt at de har en med, der er 40+ og har børn. Og at foreningen tilsyneladende er stor nok til, at vi har medlemmer, som jeg ikke tror, jeg har mødt (selv om jeg er notorisk dårlig til at huske ansigter ;)).

Jeg lavede lige en optælling på vores Aseksualitet i medierne-liste. Én omtale til, så har vi lige så mange i år, som i alle de foregående år tilsammen (2004-2014 - der var intet i 2015). Og jeg er ret sikker på, at der er mere end én i pipelinen allerede.

Og så har jeg godt nok talt alle de afledte af DR's serie fra i år med hver for sig - så hvis vi får 5 artikler til i år, har vi lige så mange som de tidligere år, uden at behøve bruge billige optællingskneb ;). (og forudsat at der ikke dukker flere ældre artikler op - det gør der stadig af og til).

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...