Jump to content

Hej danskere


mpaam75

Recommended Posts

Hej med jer

Vil lige høre, om der er nogen, der har set eller læst noget om aseksualitet i de danske medier inden for de sidste par måneder? Kunne nemlig selv godt tænke mig lidt mere fokus på emnet, så det kunne blive 'afmystifiseret' lidt. Men måske er der rimelig med fokus? Hvad siger I?

Synes det er vigtigt med fokus på aseksualitet af hensyn til dem, der ikke har noget forhold til det og derfor måske går rundt med småfordomme, men også ret meget af hensyn til dem, som går rundt og tror der er noget galt med dem, fordi de ikke har lyst og aldrig har hørt om aseksualitet før. Sådan en var jeg nemlig i et pænt stykke tid, hvad der var ret nedtur. Så hvis jeg kan hjælpe med til at undgå at flere går rundt i samme situation, prøver jeg på det ved at sige ja til de journalister, der spørger om de må lave en historie om mig. Problemet er bare, at jeg snart har været med til så mange ting, så min historie ikke er så interessant for dem længere. Men journalisterne siger, at der ikke rigtig er andre, der har lyst til at stille op. Kan det være rigtigt? Nogen som har noget til det?

Hej så længe

/Mads

Link to post
Share on other sites

Hejsa.

Ikke mig, faktisk har jeg aldrig hørt eller set aseksualitet nævnt i de danske medier overhovedet. Jeg læser så heller ikke avis og ser ikke meget TV. Jeg vil dog sige, at hvis der havde været rimelig med fokus, havde jeg nok opdaget det - helt afskåret fra medierne er jeg altså heller ikke.

Jeg er helt enig med dig i vigtigheden af det. Der er uden tvivl flere, der tror, der er noget galt med dem, hvilket leder til alle mulige bekymringer. Der har jeg selv været. Mere fokus på emnet kunne meget vel være en øjenåbner for disse og i sidste ende give stor sindsro hos dem.

Hvad fordomme angår, har jeg aldrig selv oplevet noget. Jeg har aldrig hørt eller set en eneste dansker (foruden her på AVEN) nævne ordet nogensinde.

Må jeg spørge, hvor din historie har været bragt? Umiddelbart er jeg ikke selv meget for at stille op til noget. Jeg synes, at journalister tit skriver noget andet end det, der rent faktisk er blevet sagt og at resultatet kan være noget misvisende. Hvad angår de programmer på TV, der kunne være relevante, synes jeg, at værterne ofte laver lidt grin med tingene og den stramme tidsplan endvidere gør, at de afbryder meget og lige pludselig stresser en dårlig slutning igennem. Men, det er selvfølgelig bare min oplevelse af det.

Det mest effektive jeg kan komme i tanke om, ville være en landsdækkende kampagne. Det skal vi nok ikke lige regne med ;D

Men, har vi ikke noget her i landet, der hedder 'Sex og Samfund' eller lignende? Tager de sig ikke af at oplyse befolkningen om sådanne emner? Jeg har desværre ikke tid til det nu, men hvis ingen poster om dette, undersøger jeg det lige i løbet af weekenden. Hvem ved, måske kunne man være heldig, at de gad høre mere om det og ligefrem en dag sætte lidt fokus på det - hvis det altså ikke findes i forvejen.

Link to post
Share on other sites

Hej Camelliace

Tak for svaret. Rart med lidt opbakning :-) Nej, jeg er heller ikke stødt på fordomme selv, men jeg tror bare det er let at tænke "det er da bare fordi de ikke har prøvet det" eller "De er sikkert for nederen til at kunne score" eller den slags, hvad jeg på en eller anden måde godt kan forstå, hvis man aldrig har hørt om begrebet på en ordentlig måde før. Desuden kan lidt seriøs info om et nyt ord jo aldrig skade, vel? :-) Jeg hørte selv om aseksualitet første gang i 2004, hvor jeg læste en artikel i the Guardian som linkede til New Scientist. Så fandt jeg en artikel i BT om en pige, der syntes at ordet passede på hende. Siden da har der været forskellige udsendelser i tv og radioen, der har talt om eller nævnt begrebet på en rimelig anerkendende måde, synes jeg, så det er ret positivt. Jeg har også læst forskellige avisartikler om det, og jeg har vist nogen af dem stadigvæk et sted, hvis du er interesseret. Jeg har som sagt selv været med til noget af det en gang i mellem, bl.a. godaften danmark for et par år siden og et talkshow med pernille aalund på noget der hedder Qtv. Derudover en radiofeature på p1 og noget i Urban og forskellige andre blade. Ekstrabladet ringede til mig for et par uger siden og spurgte om jeg havde lyst til at være med til et tema, men vi blev enige om at det nok var bedst, hvis de fandt en anden, som havde en anden historie. Du har ret i at journalister ikke altid skriver det, man selv gerne vil have dem til, men jeg synes nu generelt, at de har været ret ok over for mig. Når vi er blevet enige om en vinkel, så er det den, de har holdt fast ved. At jeg så måske nogen gange er kommet med noget crazy talk er jo ikke deres fejl. Men jeg forstår godt, at det ikke lige er alle, der har lyst til at stille op. Det undrer mig bare lidt, hvis der slet ikke er nogen overhovedet. Vi kan jo hjælpe dem, der sidder og stresser over deres situation og føler sig 'forkerte', så jeg tænker, at det er trods alt lidt vigtigere end min egen forfængelighed over at skulle en tur i mediemøllen. Men som sagt: al mulig respekt, hvis man ikke synes man er gearet til det. Det er bare lidt ærgerligt. Jeg ville selv have været ret glad for at kunne have læst om emnet dengang jeg havde min første 'identitetskrise' :-). Nå, jeg snik-snakker vist nu, tror jeg. Håber at høre fra dig igen på et tidspunkt.

Hej hej

/Mads

Link to post
Share on other sites

Hej igen.

Selv tak for svaret - og det var da så lidt, med hensyn til opbakningen (:

Uf, jeg havde lidt håbet på, at flere danskere havde fundet tråden.

Nå, men... Ja, hvad angår fordommene, har du såmænd nok ret. Det vil være de flestes reaktion, hvilket som du helt rigtigt siger, er forståeligt nok på et eller andet punkt. Samtidig synes jeg egentlig ikke selv, at aseksualitet er så svært igen at begribe. Altså, der findes folk, som er seksuelt tiltrukket af det modsatte køn, deres eget køn, et bestemt køn, begge køn, alle former for køn... så virker det da, uhm, åbenlyst nok, at der også findes dem, der ikke er tiltrukket af noget (køn). Sådan har jeg i hvert fald selv prøvet at forklare det til et familiemedlem, som ikke lod til rigtigt at forstå det - hvilket jeg ikke bebrejder nogen som sådan.

Jeg tror, at jeg her i løbet af weekenden vil søge lidt og se hvad jeg kan finde fra de danske medier. Jeg har da fra tid til anden set både Go' Aften Danmark og Q-TV, men netop de indslag er jeg så desværre gået glip af. Jeg er glad for at høre, at du har haft gode oplevelser med det og at du er blevet taget seriøst (: Det var som sagt bare, hvad jeg selv havde lagt mærke til. Godt at høre at der kan komme noget ordentligt ud af det også.

Mjah, der burde vel nok være nogen, der kunne tænke sig at stille op til noget. Jeg synes, at du har en rigtig god indstilling til det. Som du siger, at det er vigtigere end din egen forfængelighed. Det er bestemt beundringsværdigt (:

Må jeg spørge, hvornår du havde din første "identitetskrise"? Bare af ren og skær nysgerrighed.

Engang i fremtiden vil jeg måske overveje at medvirke i noget. Lige for tiden har jeg dog nok i at få det forklaret til min nærmeste familie. Selv hørte jeg først om aseksualitet for 1½-2 års tid siden, da jeg fandt AVEN på en eller anden måde. Selvom jeg tænkte, at det lød meget som mig og følte, at det passede på mig, valgte jeg alligevel ikke at bruge det "label". Jeg havde før den tid overvejet en masse ting, der kunne være "galt" med mig, hvoraf intet passede. Selv er jeg bare typen, der vil være helt sikker på noget, før jeg siger det. Have mine "beviser" i orden for at kunne opbakke min påstand, eller hvad man nu skal sige. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det ville være groft overfor alle aseksuelle mennesker, hvis jeg "fejlagtigt" kaldte mig selv én. Sådan er jeg vel bare, ydmyg på en eller anden dum måde. Nu er der som sagt gået en del tid og jeg er i princippet "sprunget ud" som aseksuel, selvom jeg stadig har en smule af det der "hvad nu hvis det viser sig at blablabla" - hvilket jeg egentlig har meget svært ved at tro, at det gør.

Uha, nu snik-snakker jeg vidst også bare! Jeg tror, at jeg holder her for nu og så vil jeg håbe på, at flere danskere finder tråden.

Hej hej (:

Link to post
Share on other sites

Hej C

De andre er nok gået på weekend :-) Men da jeg jo selv har holdt pause i et par år, skal jeg nok ikke komme alt for godt i gang med hvor aktive andre folk er :-). Det var sådan set hende journalisten for nylig, der mindede mig om, at jeg da lige kunne kigge forbi igen for at se, om jeg er gået glip af noget - hvad jeg jo tydeligvis er. Der var vist et meet-up i efteråret, ser det ud til. Var du med? Tænker at det kunne være meget sjovt at møde nogen af jer andre på et tidspunkt, men måske der kommer en chance igen senere.

Min første 'identitetskrise' (ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det) var nok omkring gymnasietiden (91-94), men der forklarede jeg (over for mig selv) min manglende lyst med, at jeg nok bare ikke havde mødt den rigtige endnu. Men et par kærester og nogen erfaringer senere (2000-04) begyndte jeg at tænke, at der måske var et eller andet galt med mig, så jeg gik til min læge og gav mig til at overveje forskellige mulige forklaringer: måske var jeg homoseksuel, depressiv, kræsen eller alle mulige andre ting? Havde jeg på et tidspunkt undervejs hørt om begrebet aseksualitet og at det faktisk kan være normalt - men sjældent - ikke at ha lyst til sex, ville jeg kunne ha sparet mig en del selvkritik og negative tanker, så det er egentlig den eneste grund til, at jeg som regel er med på den, når nogen spørger, om jeg har lyst til at være med til noget i medierne.

Det du siger med 'hvad-nu-hvis' får jeg lige lyst til at sige noget til, for pga AVEN har jeg faktisk fået det indtryk, at der findes ret mange måder at være aseksuel på - ligesom at der mange forskellige måder at være homo- og heteroseksuel på, hvis du forstår hvad jeg mener? Nogen aseksuelle er jomfruer og har ikke lyst til nogensinde at have sex, andre er ikke jomfruer og vil ikke afvise sex igen men vil egt hellere være fri, nogen bryder sig ikke om sex men vil gerne have børn og kan derfor godt overtales, andre igen kan godt gå med til sex hvis det er vigtigt for partneren selvom de egt ikke har lyst. Det er ligesom det indtryk, jeg har fået ved at kigge rundt herinde. Det virker altså til at være en ret mangfoldig bunke af mennesker - lidt ligesom ude i virkeligheden :-) Så hvis jeg var dig, ville jeg altså ikke bekymre mig så meget om at støde nogen aseksuelle på manchetterne. Der er jo ikke patent på ordet, og der er jo ikke forsket rigtigt i det endnu til at man kan sige med 100% sikkerhed hvad det er og ikke er. Jeg tænker i hvert fald om ordet, at det både kan bruges til at beskrive noget socialt, noget biologisk, noget kulturelt og en kombination af alle tre, men det er jo bare min mening. Det kan være andre er uenige, men det må de gerne være. Synes det kunne være spændende at høre hvordan andre forstår ordet. Hvad tænker du om det? Flot, at du har taget skridtet over for din familie. Tror stadig ikke rigtigt at min har forstået det, men det er også ok. Når bare de accepterer mig.

Fortsat god weekend. Håber du finder noget interessant på nettet :-)

/Mads

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Wow, en dansk tråd! Jeg er målløs :P

Desværre må jeg være så nedern ikke at have tid til at svare ordenligt, da mine lektier presser lidt for meget - men man må jo tage en pause af og til :P

Nej, jeg har heller ikke set meget til emnet. Det er dog derude. Der blev nævnt Sex og Samfund, og selvom deres definition ikke matcher Avens', så har de faktisk ordet defineret. Og googler man kommer der flere gamle artikler frem.

Du skrev at journalisterne har svært ved at finde noget - set fra den anden side, har jeg ikke hørt om nogen, der savnede en mulig interviewperson i Danmark i al den tid jeg har identificeret migselv som aseksuel. Hverken på Aven (hvor der er nogen gamle tråde, hvor emnet er kommet op) eller hvis man bare googler. Ellers ville jeg selv muligvis være interesseret - an på hvad det er for, om jeg er i målgruppen, hvor anonym/ikke-anonym jeg må være (jeg er ude til nogen, men ikke til alle. Og jeg tror jeg ville være okay med ikke at være anonym, men har ikke helt afklaret med migselv endnu. Jeg har ikke rigtigt lyst til at folk jeg kender skal finde ud af det fra en avisartikel) og så videre.

Link to post
Share on other sites

Dette bliver muligvis et mærkeligt indlæg, da jeg lige hygger mig lidt med quotes ;P

Der var vist et meet-up i efteråret, ser det ud til. Var du med? Tænker at det kunne være meget sjovt at møde nogen af jer andre på et tidspunkt, men måske der kommer en chance igen senere.

Ja, der blev ganske rigtigt afholdt et meet-up i efteråret og jeg mener, at de var nogle stykker, der mødte op. Desværre var jeg ikke selv med. Jeg havde simpelthen for meget andet at se til på det tidspunkt, og derudover følte jeg mig egentlig også usikker på, om jeg ville passe ind i selskabet - da jeg som nævnt har haft lidt vanskeligheder med at bruge det "label".

Det er nu sjovt, at du bringer det op. Jeg havde faktisk tænkt mig at genoplive den danske meet-up tråd indenfor de nærmeste par dage for at høre, om nogen ville være interesseret i et forårs meet-up. Det kunne uden tvivl være sjovt at mødes og jeg har i hvert fald mod på det denne gang ;D

Det du siger med 'hvad-nu-hvis' får jeg lige lyst til at sige noget til, for pga AVEN har jeg faktisk fået det indtryk, at der findes ret mange måder at være aseksuel på - ligesom at der mange forskellige måder at være homo- og heteroseksuel på, hvis du forstår hvad jeg mener?

Så hvis jeg var dig, ville jeg altså ikke bekymre mig så meget om at støde nogen aseksuelle på manchetterne.

Jeg forstår og kan sagtens følge dig. Jeg ved ikke lige, hvad det er med mig. Måske er det bare fordi jeg i det store og hele på stort set alle punkter af min personlighed aldrig har passet ind/passer ind i nogle "grupper". Så min tankegang er nærmest bare blevet, at der er de andre og så er der mig. Det var nok også en af grundene til, at det tog mig så lang tid at blive helt afklaret med, at aseksualitet beskriver mig godt. Da jeg så småt opgav at finde ud af, hvad der var "galt" med mig på det punkt, endte jeg med at tænke, at så var jeg nok bare defekt. Det faktum at jeg nærmest ingen moderinstinkter har, støttede endvidere op om den idé. At jeg simpelthen bare fra naturens hånd var et defekt dyr/menneske, da jeg ikke besidder nogen lyst til, eller interesse i, at reproducere og forplante mig for at bringe slægten videre og sikre artens beståelse og alt det der... På en måde synes jeg stadig, at det er en passende beskrivelse. Men, nok om det.

Synes det kunne være spændende at høre hvordan andre forstår ordet. Hvad tænker du om det?

Jaeh... Jeg har nok bidt mig fast i AVENs definition af ordet. Og så alligevel kan jeg ikke lade være med at tænke på om ovenstående svar faktisk er mit syn på og min forståelse af ordet - som jeg har dannet, før jeg hørte ordet selv.. Ja, altså lige bortset fra den med de manglende moderinstinkter, som jo ikke nødvendigvis har relevans her.

Flot, at du har taget skridtet over for din familie.

Indtil videre har jeg kun snakket med min mor om det. Jeg har ikke kontakt til så mange familiemedlemmer og som regel videregiver min mor gerne budskabet om noget til de vigtigste. Hun har ikke rigtig forstået det endnu, men for mig er det bare rart at komme ud med nogle af mine tanker og følelser.

Wow, en dansk tråd! Jeg er målløs :P

Desværre må jeg være så nedern ikke at have tid til at svare ordenligt, da mine lektier presser lidt for meget - men man må jo tage en pause af og til :P

Haha, ja og vi hygger os rigtig her ;P

Aww, jeg håber da, at du kan finde tid til lige at kigge forbi fra tid til anden (:

Der blev nævnt Sex og Samfund, og selvom deres definition ikke matcher Avens', så har de faktisk ordet defineret.

Oh wow, jeg mente nok, at der var noget, der hed Sex og Samfund her i landet. Altid rart når man faktisk husker rigtigt!

Ellers ville jeg selv muligvis være interesseret - an på hvad det er for, om jeg er i målgruppen, hvor anonym/ikke-anonym jeg må være (jeg er ude til nogen, men ikke til alle. Og jeg tror jeg ville være okay med ikke at være anonym, men har ikke helt afklaret med migselv endnu. Jeg har ikke rigtigt lyst til at folk jeg kender skal finde ud af det fra en avisartikel) og så videre.

Det ville være super, hvis du stillede op. Jeg kan dog sagtens forstå dine grunde, dem har vi sådan set tilfælles. Jeg ville have det lidt underligt med, at folk fandt ud af det igennem en artikel eller et indslag.

I øvrigt god weekend til jer begge!

Link to post
Share on other sites

Hopla, en 'ny' poster! Super - velkommen. Det er rigtig nok - som I begge to siger - at Sex & samfund er flinke til at være hurtige på bolden med nye tendenser, og Christian Graugaard derindefra er tit med til i radioen at sige noget anerkendende om det 'ikke at have lyst'. Så de er efter min mening klart med til at gøre folk klar over emnet. Ros til dem for det, synes jeg.

Journalister poster en gang i mellem noget herinde, men der er vist blevet længere mellem snapsene, så vidt jeg lige kan se. Men af og til (måske en gang om året) ringer eller mailer der altså nogen til mig, som gerne vil have en eller anden (men helst en anden :rolleyes: ) til at være med til noget. Jeg plejer så at sige at de kan prøve at spørge herinde, men hvis de ikke finder nogen, kan de altid vende tilbage til mig. Derfra er det så lidt 50-50 om de vender tilbage. De vil jo helst have navn og billeder til deres piece, så mange A's siger nok nej tak på den baggrund, fordi de enten ikke er 100% afklarede endnu eller de bare ikke rigtig bryder sig om eksponeringen eller måske noget helt tredje. Hvad der er helt fair.

Det kører bare for dig med de quotes, camelliace :) Synes godt nok det lyder hårdt det du siger med at være et defekt dyr/mennekse men jeg må jo indrømme at jeg har været der selv: hvad er meningen med det hele, hvis man ikke reproducerer sig selv? Og hvordan kan man være en mand/kvinde uden sex? Må man finde sig med at skulle bo alene i en utæt lejlighed fyldt med katte resten af sit liv? Jeg var da også klar til at se mig selv som 'et tilfælde' ;-) engang, men sitet her fik heldigvis ændret på det. Så jeg håber at det med at være 'defekt' også er noget du har lagt et godt stykke bag dig.

Et forårs meet-up er da en super idé, synes jeg. Der kommer jo nogen påskedage på et tidspunkt, hvor der måske kunne være en chance for at folk har tid. Hvordan gjorde I det sidst? Skal jeg prøve at oprette en tråd i meet-up forummet? så kan vi jo se hvad der sker, om der er nogen der har lyst. Og mulighed - folk bor jo selvfølgelig i hele landet, men man kunne jo prøve at lægge det et geografisk nogenlunde fornuftigt sted - Nexø f.eks. :-) Har I andre noget til det?

/Mads

Link to post
Share on other sites

Synes godt nok det lyder hårdt det du siger med at være et defekt dyr/mennekse men jeg må jo indrømme at jeg har været der selv: hvad er meningen med det hele, hvis man ikke reproducerer sig selv? Og hvordan kan man være en mand/kvinde uden sex? Må man finde sig med at skulle bo alene i en utæt lejlighed fyldt med katte resten af sit liv? Jeg var da også klar til at se mig selv som 'et tilfælde' ;-) engang, men sitet her fik heldigvis ændret på det. Så jeg håber at det med at være 'defekt' også er noget du har lagt et godt stykke bag dig.

Uh, nej, det var faktisk slet ikke så negativt ment. Jeg har aldrig selv tænkt, at der ikke var en mening med det hele, eller at jeg ikke var en rigtig kvinde af den grund. Det var bare mere det princip, at man i forhold til hvordan man burde være (hvad der er naturligt), jo på et eller andet plan er defekt. Måske defekt er et for hårdt ord, hmm... Man falder uden for normen. Så for mig, dengang, var det mere en konstatering af, at jeg ikke er ligesom alle andre (de fleste, ved jeg nu) på det punkt heller. Idet jeg jo tilsyneladende ikke havde (ikke har) et naturligt instinkt/drive til at gøre det, man burde gøre - artens beståelse osv.

Så... Som sagt har jeg altid været anderledes med de fleste ting og i mange år ikke passet ind, så det genererede mig ikke alverden. Hvad jeg prøver at sige er, at jeg aldrig har haft den store lyst til at passe ind heller, så alt det der med at sammenligne mig selv med andre og gøre, hvad de gør, har aldrig været aktuelt for mig.

Det eneste negative jeg har tænkt, som du fremhæver, er den med at ende op med at være helt alene. Jeg har brudt min hjerne en milliard gange over hvordan pokker et forhold uden sex kunne lade sig gøre. "Der findes jo ikke mænd, der er interesserede i et forhold uden sex", var hvad jeg troede. I den forbindelse har jeg nok tænkt det samme, som mange andre aseksuelle gør - enten cølibat for ens partner (yeah right) ellers må man selv ofre sig, hvad det angår. Og ingen af de to scenarier har jeg været tilfreds med eller kunne affinde mig med. Det er en af de bedste ting, AVEN har gjort for mig. Jeg ved nu, at der findes andre som mig (endda også af det modsatte køn!) og at sådanne forhold findes og sagtens kan lade sig gøre. Det giver mig virkelig stor sindsro. Måske finder jeg aldrig ham den rigtige selv, men bare det at vide at et sådant forhold ikke nødvendigvis kun er dagdrømmeri, gør mig meget glad.

Et forårs meet-up er da en super idé, synes jeg. Der kommer jo nogen påskedage på et tidspunkt, hvor der måske kunne være en chance for at folk har tid. Hvordan gjorde I det sidst? Skal jeg prøve at oprette en tråd i meet-up forummet? så kan vi jo se hvad der sker, om der er nogen der har lyst. Og mulighed - folk bor jo selvfølgelig i hele landet, men man kunne jo prøve at lægge det et geografisk nogenlunde fornuftigt sted - Nexø f.eks. :-) Har I andre noget til det?

Sidst var der noget ping-pong med steder og datoer ;P Jeg havde tænkt på bare at genoplive den tråd, der allerede er der, eftersom det ser ud til, at de fleste lande bare holder sig til én - også selvom flere meet-ups finder sted. Måske af hensyn til dem, der har tråden på "watch"?

Endvidere havde jeg selv tænkt mig i det indlæg at foreslå, at vi laver en, uh, rotationsordning eller lignende mellem byer rundt om i landet. Hvis det altid er København, vil det jo være de samme, der ikke kan komme med af forskellige årsager. Derudover kunne det måske også medvirke til, at folk fandt hinanden lokalt og kunne danne venskaber og mødes oftere? Hvad ved jeg, det var bare en idé (:

Er det med Nexø en joke? O: Jeg aner ikke engang, hvor det er ;P

Selv ville jeg foreslå Odense (denne gang), fordi jeg selv bor tæt på byen og derfor ville være mere fleksibel med datoer og lignende (:

Jeg tror, at jeg skriver et indlæg i den gamle tråd og så må vi se, hvad der sker?

Nå ja, jeg søgte forresten lidt rundt på nettet - og tror også, at jeg fandt en artikel med dig, hihi (: Derudover var der nogle sider: asex.dk og non-seksuel.dk eller noget i den stil... Kender I andre til dem? De var begge nede, da jeg prøvede at komme ind på dem.

Link to post
Share on other sites

Ok, det lyder som om du har rimelig styr på det så :-) Men altså, jeg kan sagtens forstå det, hvis man kan komme ude i nogen pænt seriøse overvejelser - jeg har som sagt selv prøvet det. Håber ellers du kunne bruge noget af det du fandt på nettet. Det er jo heldigvis ikke mig det hele :). Men det kunne det nu være meget rart med endnu flere historier fra andre A's. Men måske der sker noget med tiden. Kender godt de to sites, du nævner, men jeg tror aldrig rigtig de har været oppe og køre, desværre. Kunne have været lidt spændende, ellers.

Nexø er på Bornholm, så det var faktisk lidt en joke :P . Odense er nok et noget mere fornuftigt bud. Og så kommer jeg selv fra Odense, så det kunne passe mig fint med en tur over broen på et tidspunkt. God pointe, i øvrigt, det med den gamle tråd. Så kunne man måske nøjes med at lægge nogen henvisninger til den tråd forskellige andre steder på sitet, så vi kunne være sikre på, at så mange som muligt læste den? Det må jeg lige få tid til en af dagene. Eller skriver du noget? Visse vasse, vi kan jo bare skrive noget begge to - det kan folk sikkert godt håndtere :)

Du bor tæt på Odense, siger du? Forstår sagtens, hvis du gerne vil være anonym, men jeg bliver jo bare lidt nysgerrig ;) Måske er det et sted jeg kender? Anyways, fedt at du gider skrive så lange beskeder. Altid godt at høre om andres vinkler på tingene, synes jeg. Håber der er andre end Måskemigselvetsted, der får lyst til at kommentere på nogen af vores guldkorn :P

Link to post
Share on other sites

Ja, det er i hvert fald ikke noget, der er et problem for mig (:

Jeg er helt enig i det, du siger, med de seriøse overvejelser. Jeg mener, samfundet (og vores kultur) indkoder det jo også nærmest i os, at vi skal være og gøre som alle andre, på en bestemt måde. At man helst skal ligge inde for normen. Hvis man ikke gør det, er det jo, man kommer til at spekulere over, hvad der er galt. Jeg ved ikke ligefrem, hvordan man kunne løse det (eller om det overhovedet kan løses), men jeg skal være ærlig og sige, at jeg synes, der mangler tolerance her i landet - og det gør der sikkert nok også de fleste andre steder i verden.

Jeg fandt ikke så mange artikler igen, men det var da interessant at læse om andres historier, tanker og følelser. Som du siger, ville det være rart, hvis der var flere, der stod frem, men det skal jeg vidst være den sidste til at snakke om ;P

Træls med de sider :/ Jeg gad godt, at vi havde et dansk forum.

Bornholm?! o.o Okay, der tager jeg altså ikke til for et meet-up, det er for langt væk... ;P Jokes aside, en god ting ved Odense er, at dem fra Jylland og Sjælland har lige langt, sådan nogenlunde da >_>

Så du bor altså i Odense?

Hmm, jeg kan nu ikke se nogen grund til, at vi lægger henvisninger til tråden rundt omkring. Hvis vi bare snakker her eller der (bumper tråden), ser folk det vel nok? O: Du skal være meget velkommen til at skrive også, så vi kan holde den i live ;3 Her er den.

Ja, men da jeg bor i en ret lille by, tror jeg, at jeg holder navnet for mig selv indtil videre. Jeg vil dog sige så meget som, at jeg har 15-20 minutter til Odense med bil/bus/tog, alt afhængig af hvor i Odense destinationen er.

Hah, det med de lange indlæg er slet ikke bevidst. Sådan er jeg bare, om så det er forumindlæg, e-mail, SMS, you name it... Det bliver for det meste langt x'D Jeg tænker generelt meget (for meget) og når jeg så skal fortælle eller forklare noget, vil jeg gerne have alle mine tanker med.

Og ja, det er bestemt godt at høre, hvad andre tænker om tingene.

Jeg kan nu ikke mindes selv at have kommet med nogle guldkorn ;P

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Så fik jeg ledt mig frem til en sjælden dansker-tråd :)

Til det oprindelige spørgsmål, så har jeg ikke set nogle artikler med aseksuallitet som hovedemnet, men ordet "aseksuelle" er sørme nævnt i en opremsning i en artikel, i selskab med feminister, bøsser, lesbiske, transkønnede, queers, polygamister: http://www.information.dk/299048

Jeg blev lidt overrasket over at se de aseksuelle nævnt i den ellers tilbagevendende skyttegravskrig af en kønsdebat :wub:

Link to post
Share on other sites

Godt set, Mermaid :-) I forhold til det jeg snakkede om i begyndelsen af tråden her, hvordan har du det så med at snakke med andre om aseksualitet? Har du på noget tidspunkt snakket med en journalist? Det kommer egt ikke mig ved, så jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke har lyst til at svare. Jeg prøver bare at finde ud af, om der er blevet flyttet noget de sidste 5-10 år i forhold til folks viden om aseksualitet. Hvad siger din fornemmelse dig?

/Mads

Link to post
Share on other sites

Godt set, Mermaid :-) I forhold til det jeg snakkede om i begyndelsen af tråden her, hvordan har du det så med at snakke med andre om aseksualitet? Har du på noget tidspunkt snakket med en journalist? Det kommer egt ikke mig ved, så jeg kan sagtens forstå, hvis du ikke har lyst til at svare. Jeg prøver bare at finde ud af, om der er blevet flyttet noget de sidste 5-10 år i forhold til folks viden om aseksualitet. Hvad siger din fornemmelse dig?

/Mads

Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt zen i forhold til at snakke med andre om aseksualitet, fordi jeg stadig oplever det som et relativt stort tabu; Det er begrænset, hvor meget jeg p.t. frivilligt orker at være "unormal" og tage de sociale konsekvenser, som det kan have at rekamere :ph34r:

På den anden side, så læste jeg en vidunderlig beretning på en engelsksproget blog sidste år, om en ace, hvis forældre vandrede med hende på årets pride; Det lød i mine ører uendeligt fedt, jeg var rørt til tårer, og en eller anden gang ude i fremtiden kunne jeg nok godt tænke mig at bidrage til oplysningen om aseksualitet i en eller anden grad.

Min fornemmelse generelt siger mig, at aseksualitet ikke rigtigt findes i den almindelige danskers bevidsthed, men de sidste par år (efter at jeg også selv lærte det at kende), har jeg en sjælden gang i mellem set det dukke op i artikler eller debatter online. Her tænker jeg, at "sjældent" er en stor forskel fra "aldrig".

:cake:

Link to post
Share on other sites

Gotcha. Lyder bekendt. Det er klart der er en slags social 'omkostning' ved at lægge sine ting på bordet, og den skal man selvfølgelig være afklaret med, inden man begynder at flage for nogen sag. Jeg synes selv, jeg mærker en øget 'medie-bevidsthed' om emnet sammenlignet med for 5-10 år siden (Nok på nogenlunde samme måde som du siger: sjælden omtale i modsætning til ingen omtale). Har selv i løbet af årene set artikler om emnet i BT, ekstrabladet, Urban, Kristelig-dagblad, Politiken og Information. Men det er ikke mange cases med navn og ansigt jeg har set, så jeg spørger en gang i mellem folk herinde, om de kan se sig selv lægge navn og ansigt til en artikel. Bare for at finde ud af stemningen. Jeg bliver selv engang imellem kontaktet af journalister eller studerende, som ikke rigtig kan få hul igennem til andre. Det er selvfølgelig på den ene side ærgerligt, men på den anden side fuldt forståeligt. Det er som sagt ikke helt gratis at stå frem på den måde.

Anyways, tak for dit svar :-)

/Mads

Link to post
Share on other sites

Tja, det må vel være en 5-6 stykker, tror jeg. Og ja, folk ligger ret godt på linje med jer.

Link to post
Share on other sites

Hej!

Jeg er faktisk i forbindelse med en journalist fra EkstraBladet i øjeblikket, som fandt mig via nonseksuel.dk.

Det er endnu ikke helt afklaret, hvordan og hvorledes det eventuelt kommer til at foregå, da jeg lige skal have vendt det med min kæreste (da jeg utvivlsomt kommer til at skulle snakke om det med at være i et forhold som aseksuel).

Jeg havde en kort snak med journalisten i dag, og indtil videre lyder det til, at det ville blive en artikel med billede (troværdighed) og fornavn.

Da jeg ikke selv har været involveret i sådan noget her før, tager jeg meget gerne imod tips!

Jeg har læst tråden her igennem, og jeg vil sige, at den danske medieomtale, som jeg selv er stødt på, har været ret fornuftig. Og selvom det ikke forholdt sig sådan, tror jeg stadig, det er vigtigt at sætte begrebet "aseksualitet" på dagsordenen for at skabe en eller anden bevidsthed om det. Det er i hvert fald mit håb.

VH

Astrid (... det var optaget som brugernavn, så jeg måtte lige låne Estrid i stedet ;))

Link to post
Share on other sites

Hej Astrid. Cool. Rigtig godt, hvis du føler dig klar til det. Aseksualitet behøver nemlig ikke at betyde, at man er dømt til et liv i ensomhed i et klostertårn på en klippeø et sted, og det synes jeg egentlig godt at vi lige kan gøre folk opmærksomme på (eller minde dem om). Og der er det trods alt lidt mere overbevisende, hvis det er en person i et parforhold, der lægger tingene på bordet, end hvis det er en som mig (som er single i øjeblikket). Så thumbs up herfra. Any chance, at det er en journalist med initialerne MVN, du snakker med? Jeg har selv haft lidt medieeksponering over årene, så hvis du kan bruge mig til noget er du selvfølgelig velkommen til at skrive. Jeg foretrækker, at du tager fat i mig, hvis du synes, frem for at jeg begynder at snakke til dig om ting, du måske ikke rigtig kan bruge alligevel. Håber det er ok på den måde? Held og lykke ellers

Link to post
Share on other sites

Hvis MVN hedder Marianne, så ja.

Jeg er noget frem til, at jeg ikke har lyst til at deltage alligevel. Det skyldes, at jeg egentlig hellere vil være med til at skabe synlighed på andre måder. Jeg frygter, at for mange personlige historier ender med at skabe et ideal eller en stereotyp på, hvordan en aseksuel er. Det er måske en smule ambitiøst, men jeg tror, at det ville være bedre, hvis de aseksuelle stod sammen om at lave et eller andet (det er selvfølgelig lidt svært, når vi er relativt få, og det kræver man fanger folks opmærksomhed først - det kan jeg selvfølgelig godt se.)

For mig virker min egen historie ikke voldsomt relevant i den forstand, at jeg ikke mener, folk skal spejle sig i min historie. Så synes jeg hellere, at der skal reklameres noget mere for sider som AVEN, så folk selv kan gå på jagt og finde de begreber og fænomener, de føler, der svarer til dem.

Hvis det alt sammen giver mening...

Link to post
Share on other sites

Det giver masser af mening, synes jeg, så respekt for din beslutning. Som du ved prøver vi i 'meet-up mart' lidt, om der er basis for et møde i Kbh området og derfra kan vi så måske snakke om noget fælles eksponering på et tidspunkt afhængigt af hvad folk synes. Personligt synes jeg ikke at personlige mediehistorier og fælles statements behøver at udelukke hinanden, så jeg er egt. positiv over for begge dele. Det mindst konstruktive, efter min mening, er sådan set, at der ikke bliver talt om aseksualitet i medierne overhovedet, så fordomme, misforståelser og den slags får lov til at bide sig fast. Så tror jeg nemlig, at det bliver endnu sværere for nye aseksuelle at acceptere og respektere sig selv for hvem de er. Og det vil jeg gerne være med til at undgå. Så jeg håber, at vi er nogen stykker, der kan mødes på et tidspunkt

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til at tænke på det lidt nye radio-program på P3 lørdag eftermiddag: Fordomsfrekvensen.

De har haft alt fra swingerklubber og prostituerede til mensa og kollektivister på programmet, så måske var det en idé, hvis nogen havde lyst til at stå frem? Man kan høre de tidligere programmer som podcast, hvis man er nysgerrig. Jeg har ikke hørt dem alle, men i dem jeg hørte, virkede det umiddelbart som et rimeligt fair progam.

Link to post
Share on other sites

Interessent nok med Fordomsfrekvensen. Har lige læst om det på deres hjemmeside men beskrivelsen af hende værten giver et lidt blandet indtryk, synes jeg. Har på fornemmelsen, at målgruppen er lidt for ung til, at min historie giver mening (= jeg er for gammel). Hvad tænker I? Kender I programmet? Hvis dem, der hører det, er rimelig unge, kunne det måske være meget godt, hvis vi blev taget op som emne af programmet, og jeg vil gerne ringe og snakke med dem. Men kan jo ikke love, at de gider snakke med mig. Ung til ung er tit det, der virker, hvis man skal nå folk under 20, så hvis det er unge, der hører programmet, kunne det måske være bedst, hvis der var en lidt yngre af os, der var frisk. Er der det, tror I?

Link to post
Share on other sites

Swag: Er med på hvad du siger, men jeg snakker generelt ikke med journalister, fordi jeg har lyst til det. Mere fordi, jeg synes at nogen bør gøre det. Og det kan jo lige så godt være mig som enhver anden herinde. Bortset fra de situationer, som den her, hvor jeg tænker, at det måske vil være spild af tid. Kan selv huske fra folkeskolen, når vi fik gennemgået cases med folk fra Skotland, med boliglån eller mere end 25 lys i fødselsdagskagen. Så var det hele lige pludselig lidt for abstrakt og uvedkommende til at vi følte, at det var relevant for os, og så sad de fleste bare og fnes og kastede med viskelæder. Så jeg gider ikke stille op, hvis ikke der er en rimelig chance for, at jeg kan kommunikere effektivt til en målgruppe, der kan identificere sig med mig. Det er derfor, jeg spørger, om der er nogen, der har hørt udsendelsen, og hvad I evt synes om den, for det kan jo være, at jeg er helt galt på den mht, hvem der hører programmet. Måske er det 25+ ? Eller også er det ren partyradio?

Det ene udelukker selvfølgelig ikke det andet: jeg kan jo sagtens ringe og snakke med dem alligevel uanset om nogen herinde kender programmet eller ej. Jeg tænkte bare, at jeg lige ville høre om folk havde en holdning. Så længere er den jo sådan set ikke. Så skriv, hvis I kender noget til programmet. Jeg er glad for hvad som helst, I har at komme med ;)

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Jeg kender programmet, og overvejede det faktisk også (blev bare enig med mig selv om at aseksualitet er så ukendt, at der egentlig ikke er mange fordomme, mere at folk ikke ved at de eksisitere som en orientering).

Værten på programmet synes jeg virker rigtig sød, ikke fordomsfuld og meget forstående. Intet der.

Med aldersgruppen ved jeg ikke - men jeg ved dog at hende, der talte om prostitution, havde et barn i børnehave- (børnehaveklasse? Lyttede ikke så opmærksomt efter det) alder, så fra programmets side er de ikke lukkede over for folk over 20. :)

Iiih, det er faktisk lidt trist. Jeg var rigtig aktiv, og der var næsten ingen andre danskere. Og nu er der massere og jeg har simpelthen ikke tid. Tsk.

Link to post
Share on other sites

Tak for tipsene. Det lyder måske som noget, jeg godt kunne være med på så. Ringer til dem i morgen, tror jeg.

Iiih, det er faktisk lidt trist. Jeg var rigtig aktiv, og der var næsten ingen andre danskere. Og nu er der massere og jeg har simpelthen ikke tid. Tsk.

Haha :) Det er da bare rart, at du ikke går og keder dig. Hyggeligt at høre fra dig igen

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...