Jump to content

Ny studie om asexualitet, gjord i Sverige


Karin

Recommended Posts

Hej alla nordenbor (alla som förstår svenska)!

Jag har gjort en liten studie i Sociologi om asexualitet, i en Svensk kontext. Jag har dock skrivit uppsatsen på engelska. Uppsatsen tar upp följande forskningsfrågor:

• When and how did the participants in this study realise that they were asexual?

• How do the asexual persons in this study explain the reasons for their asexuality?

• What does it mean for the participants in this study to be asexual?

Jag har också gjort en liten undersökning om hur man talar om avsaknad av sexlust på nätet, och denna är då gjord på svenska sidor. Eftersom den är så liten kan man inte dra några egentliga slutsatser av den, utan det är mer som en "temperaturmätare" eller fingervisning, för att få en idé om hur avsaknad av sexuell lust framställs.

Här är en länk till uppsatsen: för att hämta uppsatsen, tryck på "Tillgänglig som PDF".

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=19463&postid=1615944

Vänliga hälsningar,

Karin Andersson

Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...

Hej alla nordenbor (alla som förstår svenska)!

Jag har gjort en liten studie i Sociologi om asexualitet, i en Svensk kontext. Jag har dock skrivit uppsatsen på engelska. Uppsatsen tar upp följande forskningsfrågor:

• When and how did the participants in this study realise that they were asexual?

• How do the asexual persons in this study explain the reasons for their asexuality?

• What does it mean for the participants in this study to be asexual?

Jag har också gjort en liten undersökning om hur man talar om avsaknad av sexlust på nätet, och denna är då gjord på svenska sidor. Eftersom den är så liten kan man inte dra några egentliga slutsatser av den, utan det är mer som en "temperaturmätare" eller fingervisning, för att få en idé om hur avsaknad av sexuell lust framställs.

Här är en länk till uppsatsen: för att hämta uppsatsen, tryck på "Tillgänglig som PDF".

http://www.lu.se/o.o.i.s?id=19463&postid=1615944

Vänliga hälsningar,

Karin Andersson

Spännande läsning!

Link to post
Share on other sites

Tips: eftersom essän är på engelska så kan du göra en tråd på engelska i subforumet World Watch. Då kommer fler kunna läsa den, och kunna ge feedback.

Det verkar vara en intressant studie, speciellt eftersom den skrivits utifrån en svensk kontext.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Jeg likte artikkelen din, mye nyttig informasjon både for aseksuelle og for opplysning til andre :D

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
Tomboy Acefellow

Tjusigt! Jag som hela tiden trott att forskning om asexualitet bara förekommer i engelskspråkiga länder. Det ska bli en intressant läsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg likte artikkelen din, mye nyttig informasjon både for aseksuelle og for opplysning til andre :D

Tack så mycket! Glad att höra att den var till nytta!

Tjusigt! Jag som hela tiden trott att forskning om asexualitet bara förekommer i engelskspråkiga länder. Det ska bli en intressant läsning.

Nej, inte enbart! Jag ska snart skriva min masteruppsats, men denna gången blir det nog inte asexualitet dock. Men något sexualitetsrelaterat!

Link to post
Share on other sites
Tomboy Acefellow

Tjusigt! Jag som hela tiden trott att forskning om asexualitet bara förekommer i engelskspråkiga länder. Det ska bli en intressant läsning.

Nej, inte enbart! Jag ska snart skriva min masteruppsats, men denna gången blir det nog inte asexualitet dock. Men något sexualitetsrelaterat!

Däremot har jag tyckt mig se något som kan tyda på en attitydförändring här i Sverige. Enligt min erfarenhet har asexualitet omnämnts i samband med celibat eller som ett resultat av sexuella övergrepp, något man borde gå i terapi mot. De enda källorna som inte hade detta synsätt har varit engelska och amerikanska. Men på sistone har jag sett att asexualitet tas för vad det är: en avsaknad av sexualdrift (t.ex. i Malenas spalt i Aftonbladets söndagsbilaga för några veckor sedan).

Link to post
Share on other sites
Däremot har jag tyckt mig se något som kan tyda på en attitydförändring här i Sverige. Enligt min erfarenhet har asexualitet omnämnts i samband med celibat eller som ett resultat av sexuella övergrepp, något man borde gå i terapi mot. De enda källorna som inte hade detta synsätt har varit engelska och amerikanska. Men på sistone har jag sett att asexualitet tas för vad det är: en avsaknad av sexualdrift (t.ex. i Malenas spalt i Aftonbladets söndagsbilaga för några veckor sedan).

Av förklarliga skäl har jag funderat mycket över det där. Vad jag stötte på var just 1) att asexualitet och celibat blandas ihop och 2) att asexualitet ses som en "dysfunktion" av något slag. På senare tid har det dock blivit mer uppmärksammat genom olika tidningsartiklar och också att det finns nätverk för asexuella. Från min ståndpunkt är det intressant att se hur snävt sexualitetsbegreppet kan vara, för att vara sexuell (och "normal") ska man ha sexuell lust. En av mina intervjupersoner sa till och med att "man kan säga att man har läder och latex-sex och ingen bryr sig, men om man säger att man är asexuell kan folk bli väldigt upprörda".

"Att vara asexuell" kan innebära ganska många olika saker, och gruppen asexuella är inte heller enhetlig på något sätt, vad jag har kunnat se. Ja, det finns dom som har varit med om övergrepp, det finns dom som har hormonobalanser etc. Men det finns också de som aldrig varit intresserade. Jag tycker att man ska fundera över hur personen i fråga vill göra. Någon kanske gärna vill få hjälp att få lust till att ha sex med andra, medan andra trivs bra som det är. Vad jag fick fram i min uppsats var att det egentligen inte var jobbigt för personerna i studien att de var asexuella, det som var jobbigt var i själva verket omgivningens reaktioner. Jag tror detta beror mycket på att viljan att ha sex ofta jämförs med "naturbehov" som att äta och sova. Sex sätts också ofta in i ett hälsoperspektiv, "ha sex för det är bra för immunförsvaret" etc. Detta tycker jag kan vara oerhört onyanserat, för det första måste man ju avgränsa att det ska vara "bra" sex för att ha dessa effekter. Sen finns det ju andra saker man kan göra för sin hälsa, träna, gå på massage, klappa ett djur, etc. Närhet och beröring. Äta väl.

Det är väldigt roligt att höra att du upplever att det verkar komma en attitydförändring, det hoppas jag också på. Jag vill att alla ska bli accepterade och respekterade oavsett hur mycket eller lite sex man vill ha.

Link to post
Share on other sites
  • 9 months later...
Tomboy Acefellow

Nu var det längesedan det var någon aktivitet på den här tråden, men jag ville bara säga att jag läste din uppsats och fann den mycket intressant och perspektivvidgande. Min internetuppkoppling brakade ihop strax efter nyår och det tog sin lilla tid innan vi lyckades få en uppgradering som fungerar ute på bondvischan där jag bor. Men i alla fall, det var en bra uppsats.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...