Jump to content

He, een nieuwe taal!


just P

Is aseksueel zijn in het verdraagzame Nederland makkelijker?  

  1. 1.

    • Ja
      5
    • Nee
      3
    • Verdraagzaam? Niet wat dit betreft...
      2


Recommended Posts

Welkom, Nederlandssprekende mensen!

Ik heb dit topic gestart omdat ik me afvroeg hoeveel Nederlanders of Nederlandssprekende mensen op het forum rondzwerven. En het bespreken van de finesses van aseksualiteit gaat toch beter in je moedertaal. Dus heb je wat (on)zinnigs te melden, be my guest!!

Vertel wat je doet in het dagelijks leven, hoe oud je bent, of je aseksueel actief (?) bent, of je problemen hebt met je omgeving, enz enz enz. Spill it out!!

P

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
being there

hoi Just p

grappig om op een engelstalige site ineens nederland tegen te komen! Zwerf hier al een tijdje rond maar zag je topic nu pas. Ik ga hier onder de naam being there. Noem mezelf niet specifiek aseksueel maar wel veel herkenning!

groeten,

being there :)

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

hallo,

'k heb die site hier pas gevonden en dan nog een forum voor de nederlandstaligen. wat goed!! in een krant hier in Belgiƫ stond er dus ook een artikel over deze site en kben direct op verkenning gegaan. ook ik noem mezelf niet specifiek assexueel maar er was wel herkenning. mijn probleem is meer: 'soms' is de zin er wel, maar vanaf het er dan ook echt van ga komen klap ik dicht. ook van sommige aanrakingen knap'k helemaal af. m'n vriend heeft daar veel problemen mee. z'n libido ligt namelijk hoog. hopelijk kan hij ermee leven dat het er gewoon niet zoveel van zal komen maar we zijn nog jong dus ik denk eigelijk van niet. blijkbaar zijn de nederlandstaligen hier niet echt aanwezig, maar misschien dat er toch iemand dit leest en er eventueel op antwoordt.

doei

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

hallo,

aha, toch enkele nederlandstaligen. Ikzelf woon in Belgiƫ. ik zou graag wat aseksuele mensen in mijn eigen land leren kennen.

groetjes

myra

Link to post
Share on other sites

ok, hierboven vroeg iemand om wat informatie. Zal eens wat geven.

Ik ben een vrouw, 25 jaar oud en woon in Vlaanderen. Momenteel werk ik in de sociale sektor met mensen met een handicap. Ik ben aseksueel, heb geen zin in seks en vind niemand seksueel aantrekkelijk. Ik kan mij wel aangetrokken voelen tot mensen, maar dat is dan meer tot hun stijl, gedrag, persoonlijkheid. Ik heb geen enkele behoefte aan seks, maar wel aan emotionele intimiteit.

Tot mails

Myra

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hoi, ik vul de vlaamse asexuele invasiekracht aan :D (wie is er voor om over 3 weken frankrijk binnen te vallen? :P).

Ik ben 21, algemeen gezien zeer actief, alleen niet sexueel actief :D. Men omgeving..tjah, die moet al zoveel van me verdragen dat ze er nog niet aan denken om te klagen over men asexueel gedrag :P (het is dat ofwel men ongelooflijk ontwijkend gedrag op alles ivm sex en persoonlijke vragen :lol:).

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Ik kan echt geen menig geven over wat betreft hoe het is om aseksueel zijn hier in nederland. Want het is niet alsof ik rond loop met een reclame bord dat ik aseksueel ben.

Ik ken het gevoel. Ik heb het nog alleen maar aan goede vrienden verteld. Zij kunnen het accepteren. Sommigen denken dat ik daarin nog wel ooit zal veranderen, sommigen accepteren het zonder vragen te stellen.

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...

Hallo allemaal!

Het is inderdaad makkelijker om in het nederlands over dit soort onderwerpen te praten. Ik zag dat er al lange tijd niet meer gepost is in dit onderwerp, misschien gaat dat nu weer veranderen.

Ik woon in Twente, heb gestudeerd in Breda. Ik geloof wel dat ik asexueel ben, hoewel ik nog niet zo lang op de hoogte ben van deze vorm van seksualiteit. Maar ik herken me wel in bijna alles, behalve dan dat ik een relatie heb met een seksueel en dus af en toe seks heb. En ik wil wel graag kinderen (dit onderwerp ben ik nog niet tegengekomen op het forum, maar ik ben er net, dus misschien moet ik het nog vinden).

Ik weet niet of Nederland zo verdraagzaam is op dit gebied, veel gesprekken gaan toch altijd wel over sex en het liefst over hoe vaak je het wel niet doet. Ik heb het nog niet aan anderen verteld, behalve mijn vriend. Ik heb me voorgenomen om er niet omheen te draaien als iemand over sex begint, maar of ik me daar ook aan ga houden.....?

Ik hoop van jullie allemaal te horen.

Groetjes!

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
theblackwatch

Soeej... Nederlandstaligen!

Geweldig verbindingsmiddel toch, dat internet...

Nou, ik ben een Antwerpenaar, student in eigen stad...

En val hier even binnen om mijn nederlandstaligheid te bewijzen :lol: !

Hehe... Eh bonjour nos chers voisins wallons!

Link to post
Share on other sites

Hee, Nederlandse praat op een internationaal forum! Ik zie dat er vanwege de aanwezige Belgen ook wat Frans doorheen sijpelt... pas de probleme, je comprends ca aussi un peu :wink:.

Ik heb me voorgenomen om er niet omheen te draaien als iemand over sex begint, maar of ik me daar ook aan ga houden.....?

Daar ligt 'm nou net de kneep he, om er rechttoe rechtaan voor uit te komen als iemand erover begint. Ik doe meestal geen moeite omdat ze het toch niet zullen snappen. Ik had al moeite genoeg om mijn (inmiddels) ex-vriend uit te leggen dat zijn seksualiteit en mijn a-seksualiteit echt niet samengaan.

Het is iets heel simpels om te zeggen, maar waarom voel ik dan toch een aarzeling als het gesprek op dit onderwerp uitkomt?

Link to post
Share on other sites

Ik ben zelden rechttoe rechtaan voor mijn asexueel zijn uitgekomen. In onze maatschappy is seks de natuurlijkste en normaalste zaak van de wereld. Het lijkt erop dat het een deel van ieders leven is. Ik voel me soms echt een outsider :roll:

nu ja, kan mezelf ook niet veranderen he :roll:

Link to post
Share on other sites

Ik moet toegeven dat ik er ook niet zo makkelijk voor uitkom, ondanks het feit dat men ervaringen tot nu toe meestal vrij goed waren (variƫrend van niet verrast tot enthousiast, jawel, enthousiast :D). De mensen had ik nu wel met zorg geselecteerd :P.

Link to post
Share on other sites

De laatste die ik het had verteld zei toen ik de term liet vallen zoiets als "daar heb ik van gehoord ja, dat ken ik".

Toen ik vervolgens zei dat ik het was, was de reactie "o, maar je hebt de juiste nog niet gevonden" en "daar groei je wel overheen". :evil:.

Het is nog te onbekend, zelfs in het "vrije" Nederland...

Link to post
Share on other sites
theblackwatch
Ik ben zelden rechttoe rechtaan voor mijn asexueel zijn uitgekomen. In onze maatschappy is seks de natuurlijkste en normaalste zaak van de wereld. Het lijkt erop dat het een deel van ieders leven is. Ik voel me soms echt een outsider :roll:

nu ja, kan mezelf ook niet veranderen he :roll:

Nu rek het misschien wat in extremis uit, maar het is niet omdat het VB ingeburgerd is dat het de normaalste partij van de wereld is...

PS De band tussen politiek en seksualiteit is ridicuul uiteraard, maar ik moest er gewoon aan denken, komt daarbij dat er niets mis is met seksualiteit, en wel met het VB.

Ah oui les francophones ou sont-ils?

Ik vind weinig walen op deze plek, pas beaucoup de wallons ici?

Alleen maar non-actieve Fransen, seulement des francais non-actives.

Link to post
Share on other sites
Ah oui les francophones ou sont-ils?

Ik vind weinig walen op deze plek, pas beaucoup de wallons ici?

Alleen maar non-actieve Fransen, seulement des francais non-actives.

De Fransen hebben een eigen forum http://www.asexuality.org/fr/ denk ik. Wij krijgen er trouwens ook eentje ^_^. Ik heb het gevraagd aan Avenguy ^_^. Hij maakt het zodra hij er tijd voor heeft :).

Link to post
Share on other sites
theblackwatch

Ah oui les francophones ou sont-ils?

Ik vind weinig walen op deze plek, pas beaucoup de wallons ici?

Alleen maar non-actieve Fransen, seulement des francais non-actives.

De Fransen hebben een eigen forum http://www.asexuality.org/fr/ denk ik. Wij krijgen er trouwens ook eentje ^_^. Ik heb het gevraagd aan Avenguy ^_^. Hij maakt het zodra hij er tijd voor heeft :).

*klapt*

:lol:

Link to post
Share on other sites
theblackwatch

Ah oui les francophones ou sont-ils?

Ik vind weinig walen op deze plek, pas beaucoup de wallons ici?

Alleen maar non-actieve Fransen, seulement des francais non-actives.

De Fransen hebben een eigen forum http://www.asexuality.org/fr/ denk ik. Wij krijgen er trouwens ook eentje ^_^. Ik heb het gevraagd aan Avenguy ^_^. Hij maakt het zodra hij er tijd voor heeft :).

*klapt*

:lol:

Link to post
Share on other sites
Het is nog te onbekend, zelfs in het "vrije" Nederland...

Ja, dat denk ik ook. Nu moet je alles nog uitleggen.

Ik weet dat er in verschillende tijdschriften over geschreven is. Maar een keer is niet genoeg als het de rest van de tijd over sexueel zijn gaat. Of het er over gaat dat het een probleem is als je geen zin hebt in sex.

Ik heb me opgegeven voor het media-team van Aven en zit er aan te denken om zelf tijdschriften aan te schrijven. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb er zelfs aan zitten denken dat het goed zou zijn als iemand een column zou schrijven over dit onderwerp. dan word er regelmatig aandacht aan besteed. Maar ik weet niet of ik daar zo goed in ben... heb al wel wat geschreven.

Link to post
Share on other sites
theblackwatch

Het is nog te onbekend, zelfs in het "vrije" Nederland...

Ja, dat denk ik ook. Nu moet je alles nog uitleggen.

Ik weet dat er in verschillende tijdschriften over geschreven is. Maar een keer is niet genoeg als het de rest van de tijd over sexueel zijn gaat. Of het er over gaat dat het een probleem is als je geen zin hebt in sex.

Ik heb me opgegeven voor het media-team van Aven en zit er aan te denken om zelf tijdschriften aan te schrijven. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb er zelfs aan zitten denken dat het goed zou zijn als iemand een column zou schrijven over dit onderwerp. dan word er regelmatig aandacht aan besteed. Maar ik weet niet of ik daar zo goed in ben... heb al wel wat geschreven.

... Dit zou uiteraard perfect grensoverschrijdend kunnen?

VLANED dacht ik zo... Een 'local AVEN affiliate' zou mooit zijn in kader de Visibility en de Education, alsook de Network.

Ik denk dat velen aseksueel zijn, zonder het zelf te weten. Indien aan hen duidelijk gemaakt kan worden dat een platform als AVEN bestaat, zijn die mensen al een stap verder. Voor mezelf, ik ontdekte dit per toeval. Maar '5pc' van de bevolking kan niet 'allemaal' per toeval AVEN ontdekken...

?

Link to post
Share on other sites

Origineel was ik van plan het nederlandstalig forum met dit doel te starten. Maar gezien het er nog niet is en er blijkbaar meer geĆÆnteresseerden zijn dan ik ooit had gehoopt (toen de eerste plannen begonnen ergens in juli), zal ik even vertellen wat we tot nu toe al hebben uitgesppokt (niet al te veel :P).

We hebben een poging ondernomen de pamfletten van AVEN te vertalen (met goedkeuring van avenguy natuurlijk ^_^), en daar hebben we vanaf gezien toen we door hadden dat het nogal raar klonk :P. Toen is er begonnen met een nieuw ontwerp dat nog verre van af is.

http://www.student.kuleuven.ac.be/~m031630...iteit/front.jpg

Alle advies en hulp welkom. We hebben ook afgezien van een simpele vertaling om de pamfletten iets anders te structureren om zo een breder publiek te bestrijken. Anders gezegd, minder uitgebreid en meer de essentiƫle dingen vermelden. Met de voorkant waar zo ongeveer niets opstaat maar die gewoon in het oog moet springen zonder al te ergerlijk te zijn. En de achterkant die dan de essentiƫle informatie bevat (zoals info over: aseksualiteit is geen keuze, liefde en aseksualiteit, gezien dit voor veel mensen een belangrijk punt lijkt te zijn, en wat we er nog willen opzetten).

Er is ook al een klein beetje van de informatieve site af:

http://www.student.kuleuven.ac.be/~m0316309/aseksualiteit/ (en ik hoop dat http://www.aseksueel.tk ook werkt :) )

Iedereen die iets wil schrijven... ik zou je zeer dankbaar zijn ^_^. Later ga ik nog wel iets maken om het indienen van schrijfsels makkelijker te maken (zodat ze direct op de site bijverschijnen ^_^). Nu zullen we het nog langs andere wegen moeten doen.

Het plan tot nu toe was dit alles voor te leggen aan al de nederlandstaligen verzameld in het forum. Ik hoop de meesten in deze thread te bereiken. En dan te bespreken wat we verder gaan doen. Geef maar zoveel kritiek als je kwijt kan :D. Zodat we ons niet hoeven te schamen over de nederlandstalige divisie van AVEN ^_^.

De pamfletten (eens ze af zijn) was ik van plan te verspreiden naar verschillende instanties die met situaties met aseksuelen in contact zouden kunnen komen. Dus euhm, relatie-hulp-dingen, studentenadvies (of zoiets :P), eventueel zelfs studenten psychologie en jeugdpastors. En alle andere mensen voor we de informatie nuttig zou kunnen zijn. Vooral via mail (om de kosten te drukken, gezien ik geen fantastische rijkdommen bezit :P).

Ik heb juist nog ff een mailtje gestuurd naar avenguy om te checken of hij het forum niet is vergeten. Het is ondertussen ook al een maand geleden dat we erover gesproken hadden :P.

Link to post
Share on other sites

Hallo ChibiFirli,

Goed zeg! Dat je er zo mee bezig bent. Ik zou graag helpen, maar ik weet zo niet waarmee. Als ik een tekst moet schrijven, wil ik dat graag doen, zeg maar waarover. Ik wil ook wel stukken vertalen van deze site. De FAQ's of zo. Meld het maar....

Link to post
Share on other sites
theblackwatch

ChibiFirli,

Wie is de 'we' in dit verhaal, of spreek je in pluraal enkelvoud?

Ik zie dat je zoiets aan de KUL bent begonnen, wel, ik wil hetzelfde wel doen voor de UA... Indien er iets is waardoor deze beweging vaste voet aan grond zou krijgen in Vlaanderen en Nederland (ik neem aan dat Walloniƫ dat met Frankrijk etc regelt), dan ben ik in elk geval bereid me er ten volle voor in te zetten.

Twee jaar geleden heb ik zoiets al geprobeerd, namelijk met BAM (Beweging Andersen Mouvement), wat redelijk op een sisser is uitgedraaid. Ach, ik was een pak jonger.

Maar weet het vooral te zeggen wat wie hoe wanneer er moet gebeuren, en de wil zal geschieden. Ik voel het een beetje als een plicht om, nu eindelijk een zekere vrijheid op seksueel gebied bekomen is, daarvan gebruik te maken om de 21ste eeuw vrij te stellen voor -ook dan- aseksualiteit.

--J

Link to post
Share on other sites

Hey Chibifirli,

Ik zie dat je hard werk vruchten afgeworpen heeft. Proficiat.

Ik wil je zeker ook helpen met een tekst/essay te schrijven. Wat denk je over een essay over aseksuele liefde? Ik zou willen verwoorden dat je verliefd op iemand kan zijn zonder dat daarvoor je hormonen op hol moet en slaan. Een beetje uitleggen wat emotionele intimiteit is, dat aanrakingen wel tof kunnen zijn zonder seksueel te zijn. Zoiets.

Ik heb ook eens een yahoogroep gestart. http://groups.yahoo.com/group/aseksueel/ voor nederlandstaligen. Was niet actief maar mss verandert dit nu wel.

Word gerust lid!

Link to post
Share on other sites

nog een ideetje.

Misschien is het goed om nog een klein stukje te schrijven voor seksuelen die op de nederlandstalige site komen. Sommigen voelen zich immers aangevallen door onze niet- seksuele houding. We zouden kunnen benadrukken dat het feit dat we zelf niet in seksualiteit geinteresseerd zijn, niet impliceert dat we mensen haten die wel seks of hebben of seksuele aantrekkingskracht voelen. Gewoon even duidelijk stellen dat we er niet op uit zijn om seks uit de wereld te bannen, maar dat het meer om onze persoonlijke voorkeur/orientatie gaat.

Zodat niemand zich aangevallen voelt :lol:

groetjes

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...