Jump to content

Keskustelua suomen kielellä?

Metro

Recommended Posts

Moi! Liityin tähän foorumiin vuosia sitten, mutta ääneen tulin tulleeksi vasta äsken. Nyt olisikin kiva tutustua muihin suomalaisiin ja keskustella esimerkiksi siitä, miten aseksuaalisuus näkyy Suomessa ja miten sen ehkä olisi hyvä näkyä. 

Hyvin harva taitaa esimerkiksi opiskelu- tai työelämässä olla avoimesti aseksuaalisuuden kirjolla, ja se on tietysti ok, mutta luulisi, että monella olisi vastaavasti intoa kirjoitella näistä aiheista tänne, kukin omasta kaapistaan käsin :D

Kevätaurinkoista viikonjatkoa!

• Like 1

• 2 weeks later...

Moikka! Ajattelin vastata jo aiemmin ja sanoa moi vaan suomeksi, mutta en osaa oikeastaan kommentoida että miten aseksuaalisuus näkyy Suomessa. Elelen aika puskassa näistä piireistä, mitä nyt joskus kurkkaan tänne. :)  En nyt varsinaisesti kaapissa elele, mutta muuten aika "puskassa" sosiaalisista piireistä, lähinnä perheenjäsenten ja parin ystävän ollen mun sosiaalinen verkosto. Elin aika kirjavan vaihtelevan ei-ace-elämän ennen kuin löysin tuon aseksuaalisuuskäsitteen muutama vuosi sitten (olen jo 41). Mutta moi vaan sinne ja aurinkoista kevättä sinulle. ✌️😊

• Like 1

On 3/13/2026 at 7:06 PM, Ivi said:

Elin aika kirjavan vaihtelevan ei-ace-elämän ennen kuin löysin tuon aseksuaalisuuskäsitteen muutama vuosi sitten (olen jo 41).

Tämä taitaa olla aika tavallinen tarina. On kyllä onnellista, että aseksuaalisuuteen liittyen on nykyisin saatavilla tietoa ja vertaistukea!

• Like 1

On 3/17/2026 at 1:23 AM, Metro said:

Tämä taitaa olla aika tavallinen tarina. On kyllä onnellista, että aseksuaalisuuteen liittyen on nykyisin saatavilla tietoa ja vertaistukea!

Joo, se on hyvä että nykyään on tietoa eikä tarvihe ajatella olevansa ainut. :) Mitenkä sun paikkakunnalla, onko siellä ollut mitään acejen tapaamisryhmiä tai vastaavaa? Katsoin joskus pari vuotta sitten täällä Oulussa missä nyt asun että täällä on tosi hiljaista sen puoleen ettei kukaan oikein innostu järjestämään tapahtumia (esim. kahvilatapaamisia), ja olen kyllä itsekin sellainen etten oikein osaa järjestää tapahtumia/tapaamisia, vaikka periaatteessahan se olis helppoa jos löytäis edes yhden tai pari acea samalta paikkakunnalta. 😅 Joskus FB.n ryhmässä pari acea Oulusta jutteli samaa, ettei oikein kukaan meistä ole innokas tapaamisia järkkäilemään, ja siihen se jäi (taisin itse olla vähän kiireinen justiin silloin enkä sitten ottanut härkää sarvista). Joten se jäi kaikkien puolesta siihen "jos joku järjestäisi niin ehkä tulisin...😁". Sen jälkeen en olekaan ollut missään ryhmässä kovin aktiivisena. Nyt aattelin että jospa heräisin jo talviunilta hiljalleen (en edes liioittele! 😅 Tämä alkukevään olo kylmän talven jälkeen, ja Oulun viima...), edes niin että aktivoituisin vähän tällä foorumilla. Mutta saa nähdä minkä verran osaan täällä höpötellä kun oon ollut aikalailla nettitauolla sosiaalisesti viime ajat. Nyt tosin tuntuu että aktivoituminen sais ajatuksia muualle oman elämän stresseistä ja pääsisi heräilemään tulevaan kesään vähitelen. :) Tosiaan ihan parin suomalaisen acen kanssa oon ikinä jutellut netissä ja huhuillut ace-kavereita missä milloinkin mutta ei ole oikein sitten ne ystävyyden ja tuttavuudet jääneet elämään, tai edes löytyneet helposti. 

Talvi on kyllä ollut taas kylmä 🥶 mutta onneksi sää on alkanut jo keväistyä! Ihanaa, kun aurinko oikeasti lämmittää ja aamuisin on valoisaa.

Tulin hiljattain liittyneeksi Discord-palvelimelle https://discord.gg/FYSkRUfdKT, ja siellä näyttää olleen kutsuja oululaisiin ace-tapahtumiin ihan muutaman viikon välein. Olisikohan siellä jotain sinua kiinnostavaa?

Itse asun Helsingissä, ja täällä on runsaasti a-kirjon tapaamisia, mutta taidan olla sosiaalisesti hieman laiska ja huono lähtemään tutustumaan ihmisryhmiin 🤷‍♂️

• Like 1

Kiitos! :) Pitääpä kurkkia sinnekin jos siellä on oululaisille jotakin. Oon itsekin aika laiska lähtemään kotoa ja varsinkin olemaan sosiaalinen (olen joko liian puhelias varsinkin jos tapaan ihmisiä kahden, tai sitten pysyttelen täysin hiljaa nurkassa tarkkailemassa muiden sosialisointia jos sitä on paljon 😅).

Tunnistan itsenikin tuosta. Esimerkiksi töissä on pari ihmistä, joiden kanssa kahdestaan tulee käytyä pitkiä keskusteluja oudoista aiheista, mutta yleensä istun taukotilassa hiljaa ja usein kuulokkeet korvilla. Toivottavasti löydät kivoja tapahtumia ja ihmisiä!

Onko sulla tavoitteita kesäksi? Itse aion taas yrittää opetella rullaluistelemaan. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, joten tuntuu hieman nololta, mutta mainitsen sen nyt tässä itseni psyykkaamiseksikin :D

• Like 1

On 3/23/2026 at 3:55 AM, Metro said:

Tunnistan itsenikin tuosta. Esimerkiksi töissä on pari ihmistä, joiden kanssa kahdestaan tulee käytyä pitkiä keskusteluja oudoista aiheista, mutta yleensä istun taukotilassa hiljaa ja usein kuulokkeet korvilla. Toivottavasti löydät kivoja tapahtumia ja ihmisiä!

Onko sulla tavoitteita kesäksi? Itse aion taas yrittää opetella rullaluistelemaan. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, joten tuntuu hieman nololta, mutta mainitsen sen nyt tässä itseni psyykkaamiseksikin :D

Kuulostaa tutulta! 😅 Mulla on usein tapana (tai no liian harvoin) mennä kahville kaverin kanssa ja höpöttää kaikenlaista nörtteilyä ja mielenkiinnonkohteita ja kuunnella toisen höpötystä eri aiheista. 😁 Joskus jos kaverit asuu kaukana niin saatetaan sopia WhatsApp-videopuhelu ja se helposti venähtää monituntiseksi. 😁 Jotenkin aina innostun toisen nörtteilysta silloinkin jos en tunne aihepiiriä yhtään, varmaan siksi kun pystyn samaistumaan siihen niin hyvin omissa aihepiireissäni. :D Joskus mietin että mun varmaan pisimmät ystävyyssuhteet ja ihmissuhteet on olleet niitä että kumpikin höpöttää jostakin nörtteilyaiheesta kun vaan mieleen juolahtaa. Se on oikeastaan aika harvinaista ja hauskaa. :D 

Kuulostaa hyvältä tuo rullaluistelu! Psyykkaamista ja tsemppiä täältäkin. 😊 Mulla on tapana kävellä super-maratoneja kesällä kun on lämmin ja aurinkoista, saatan kävellä täällä kotiseudulla parikin tuntia ihan vaan kävelyn takia, tietty oma musiikkilista YouTubesta kuulokkeet korvilla ja mietiskellen mitä vaan mieleen tulee. Nyt tuntuu että koitan vähitellen päästä niihin kesäkävelyihin niin, että aloitan aiemmin keväällä että se tuntuis siltä kuin kesä olis pidempi. :D Viime kesänä (tai syksynä) lopetin kävelyt vähän liian aikaisin kun oli vielä suunnilleen OK syksy-sää, jotenkin vaan jäin kotia ja koitin siivoilla keittiötä, mutten päässyt siihen syksy-kävelytunnelmaan ollenkaan. Niin tuntui kuin talvi olis ollut aivan liian pitkä siinä mielessä. Mulle kai kesä on niin pitkä kun kävelysäät tuntuu mukavilta ja sitten talvi on niin pitkä kun olen aivan liikaa kotona nykyään. :) Koitan tällä kertaa aloittaa tästä päästä (Oulussa on hirmu viima mikä tekee sään kylmemmän tuntuiseksi pitkään, mutta koitan siitä huolimatta). Viime talvesta kuntoutuminen on kyllä haaste, tuntui tosi pitkältä ja ettei ollut juuri menoja tässä syksyn ja kevään välissä.

(Tulipa pitkä vastaus! 😁)

Joo, aivan upeaa, että alkaa olla ulkoiluilma! Mäkään en ole ollenkaan talvi-ihminen. Nyt keväällä lämmin sää tuntuu erityisen arvokkaalta ja sitä tekee mieli hyödyntää tehokkaasti 😎

Kävely on kivaa liikuntaa, ja lähipäivinä täällä alkaa kaupunkipyöräkausikin. Mulla ei ole omaa fillaria, mutta tuollainen alepapyörä on helppo ottaa alle, jos siis sattuu löytymään ehjä yksilö :D Sähköskuutit ovat hauskoja myös, mutta yritän aina muistaa pitää mielessä tuon liikuntanäkökulman ja suosia fillareita :)  

Mitäs musaa kävelylistalta löytyy? Mulla on aika poppi- ja tanssimusiikkipainotteinen Spotify :)

• Like 1

Mulla on aivan tajuttoman monipuoliset YouTube-kävelylistat, niissä on varmaan kirjaimellisesti tuhansia kappaleita ihan joka genrestä. 😁 Jos ei mainitse sellaisia kappaleita joita kehtaa kuunnella vaan laput korvilla (😅), niin aika paljon mulla on mm. lezginkaa (se Kaukasuksen tanssimusiikki, rakastan sitä!), 90-luvulta tuttuja pop-hittejä, Aleksandrovin yhtye on huippua marssimusiikkia, sitten äkkiseltään tulee mieleen rock'n'roll 50-60-luvuilta, The Beatles ja muut tuon aikakauden hitit. :) Varmaan mun soittolista kiertää suunnilleen koko maapallon ympäri ja ehkäpä n. 1940-2020-luvut samalla! 😆 Pakko sanoa että mun musiikkimaku on äärimmäisen laaja ja monipuolinen. 

Mietin joskus että mun on jotenkin pakko laittaa lista soimaan kun lähden kävelylle, en tiiä auttaako se sitten keskittymään ja olemaan jotenkin omassa kuplassa kun on ihmisten ilmoilla yksin. 🤔 Varmaankin. En tiiä olisko se rauhoittavampaa kuunnella luontoa varsinkin kesällä, mutta ehkä ei mulle, jotenkin se kun on omat musiikit kävelyllä auttaa keskittymään. Tosin joskus (aika harvakseltaan harmi kyllä) keskikesällä koitan mennä lähimetsiin yöllä kun on valoisaa, ja varsinkin siinä klo 3-4 aamulla kesällä kun linnut alkaa laulamaan niin siitä tulee mukava olo. :) Tosin ei olla vielä siellä!

Kävinkin just tänään kävelemässä, ja ihmeen hyvin jaksoi tuon talven jäljiltä kierrellä pidempää lenkkiä. Tuo viima ainoastaan teki vielä tosi kylmäksi sen kävelyn, ja pitää uudelleenmiettiä minkälaiset vaatteet tähän keväänaikaan sopii. :) Vielä vaikea hahmottaa kuin alkukevät on, varsinkin kun täälläkin enimmäkseen on lumet sulaneet mutta yhä aika viileää. Siinä miettiessä sit hoksasin että onneksi on vielä näin alkukevät. :D Tosin Oulun viima on joskus kesäkuuhun asti vähän häiritsevä. 

Millaista poppia ja tanssimusiikkia sun listalta löytyy? :D Mulla on tosiaan kirjaimellisesti tuhansia eri genrejen ja maiden ja aikakausien kappaleita sekoitettuna listalla, mutta sitten kun joku mainitsee omat suosikkinsa niin en yleensä ole kuullutkaan niistä. :D 

18 hours ago, Ivi said:

Mulla on aivan tajuttoman monipuoliset YouTube-kävelylistat, niissä on varmaan kirjaimellisesti tuhansia kappaleita ihan joka genrestä. 😁 Jos ei mainitse sellaisia kappaleita joita kehtaa kuunnella vaan laput korvilla (😅), niin aika paljon mulla on mm. lezginkaa (se Kaukasuksen tanssimusiikki, rakastan sitä!), 90-luvulta tuttuja pop-hittejä, Aleksandrovin yhtye on huippua marssimusiikkia, sitten äkkiseltään tulee mieleen rock'n'roll 50-60-luvuilta, The Beatles ja muut tuon aikakauden hitit. :) Varmaan mun soittolista kiertää suunnilleen koko maapallon ympäri ja ehkäpä n. 1940-2020-luvut samalla! 😆 Pakko sanoa että mun musiikkimaku on äärimmäisen laaja ja monipuolinen. 

Ikinä kuullutkaan lezginkasta! Näyttää hauskalta, mutta etninen musiikki usein tuntuu vähän vaikealta. Mullakin on kyllä kolmentuhannen biisin megalista, mutta se ei ole noin monipuolinen vaan sisältää enimmäkseen sellaista musaa, jota saattaa kuulla radiosta tai jollain klubilla. Eniten kuunneltujen artistien joukossa ovat usein olleet esimerkiksi PMMP ja Roxette, mutta näillähän on niin laaja tuotantokin, että siitä saa helposti koottua soundtrackin vaikka koko elämälleen :)

18 hours ago, Ivi said:

Mietin joskus että mun on jotenkin pakko laittaa lista soimaan kun lähden kävelylle, en tiiä auttaako se sitten keskittymään ja olemaan jotenkin omassa kuplassa kun on ihmisten ilmoilla yksin.

Tuossa viime vuosikymmenen lopulla, kun markkinoille alkoi tulla hyviä langattomia kuulokkeita, vasta kunnolla tajusin, miten paljon musiikin kuuntelu voi auttaa keskittymään sekä töissä että vapaa-ajalla. Toisaalta musaan helposti myös hieman katoaa ja ehkä jopa alkaa hieman hyräillä mukana, mikä voi olla noloa :D Joskus huolestuttaa, että jossain kassajonossa epähuomiossa väläyttäisin jollekulle randomille "do you know how to bend" tai "gimme something to sing about" =8O

18 hours ago, Ivi said:

sitten kun joku mainitsee omat suosikkinsa niin en yleensä ole kuullutkaan niistä

Mites nämä? Laitoin ne suurin piirtein aikajärjestykseen, ja huomasin, että nyt on aika retropainotteista =:O Ok, olen vanha :D

• Electric Light Orchestra: Time (koko albumi, konseptikokonaisuus)
  • Kim Wilde: Kids in America
  • Yö: Yhden illan varietee
  • Madonna: Into the groove
  • Virve Rosti: Sata salamaa
  • Edu Kettunen: Neonkuu
  • KLF: 3 am eternal
  • 2 Unlimited: The real thing
  • Taikapeili: Seuraa johtajaa
  • Movetron: Ristinolla
  • Maija Vilkkumaa: Hiuksissa hiekkaa
  • Robyn: Dancing on my own
  • Veronica Maggio: Dom sa
  • Little Jinder: Vita Bergens klockor
  • Solarstone ja Jonathan Mendelsohn: This is where it starts (pure mix)
  • Ava Max: Diamonds and dancefloors

Tää meidän keskustelu näyttää nyt menevän aika kirjekaverityyppiseksi, mutta menköön XD Ehkä tähän joskus joku muukin liittyy mukaan :D Hauskaa ulkoiluviikonloppua!

• Like 1

Sun musalistalla oli kuitenkin monta nimeä jotka tunnistan, eli oikeilta vuosikymmelitä. :D✌️ Nuo on hyviä munkin mielestä, ehkä kaikki kappaleet ei olleet niin tuttuja mutta moni nimi todellakin.

Joo, sori, kaappasin sun ketjun off topic -viestittelyyn! 🫠😁 Toivottavasti joku muukin suomenkielinen bongaa tämän ja tulee jutustelemaan.

Mulle saa aina muuten laitella viestiä täysin "no strings attached"-tyylillä  jos tuntuu että tarvii tsemppikaveria tai muuten vaan jutustelua ihan mistä vaan maan ja taivaan välillä, en pane pahakseni. :)

Oikein mukavaa sunnuntai-iltäpäivää ja alkavaa viikkoa sullekin! :) Mulla ei tänään tullut lähdettyä kävelylle vaikka suunnittelin, ei ihan niin huippu sää kuin ennustettiin ja sit vielä nukuin pommiin... Toivottavasti nuo kelit pysyy hyvinä tai paranee vähitellen piakkoin siellä ja täällä. 😊🌹

3 hours ago, Ivi said:

Joo, sori, kaappasin sun ketjun off topic -viestittelyyn! 

Ei ollut kyllä yhtään tarkoitus syyllistää :D Tää on hauska keskustelu, kiitos että vastasit :)

3 hours ago, Ivi said:

Mulle saa aina muuten laitella viestiä täysin "no strings attached"-tyylillä

Kiva :) Mullekin saa laittaa yksäriä, jos siltä tuntuu. Huomaan käyväni täällä aika usein. Johtunee osittain siitäkin, että "perinteisten" somekanavien käyttö jää koko ajan vähemmälle, kun tuntuu, että sieltä on vaikea enää löytää mitään mielenkiintoista.

3 hours ago, Ivi said:

Mulla ei tänään tullut lähdettyä kävelylle vaikka suunnittelin, ei ihan niin huippu sää kuin ennustettiin ja sit vielä nukuin pommiin...

Veikkaan, että kesäajan vuoksi aika moni nukkui tänään pommiin :) Saa nähdä, päästäänkö tästä kellojen siirtelystä joskus eroon.

• Like 1

Joo, tuo kesäaika on hämännyt mun nukkumisia ja mun perheenjäsenten aikatauluja vielä. :D Oon huono menemään ajoissa nukkumaan (meinaan että aamuyöhön helposti venähtää jutut) ja nyt se hetkeksi vaikeutui lisää. :D 

Haha, no hyvä ettei nämä off topic pölinät haittaa. 😊 Ainakin on ketju pysytellut ylhäällä! 

Mulla on mielessä nyt kevääksi haasteita tuon kävelyn lisänä, koitan kuntoutua talvesta joka oli rankka. Nyt mulle juolahti mieleen sellainen haaste että söisin joka päivä yhden kokonaisen chilin! 😁 Tuo ois niitä terveyteen ja kuntoutumiseen liittyviä haasteita, terveysvaikutukset (mm. metabolismi ja muut jutut. Käytän kyllä paljon mausteita, kurkumaa, mustaa pippuria ja joskus cayanne-pippuria ihan kaikkeen, jopa leivän päällä. 😅 Joten en tiiä paljonko se chili päivässä tekis eroa tuohon. Mutta kaikenlainen outous sitä mieleen joulahtaakin. (Chilit on mulle tosi tosi kuumia, vaikka muuten oon tottunut ihan mielettömiin määriin mausteita...mut haluan koittaa pystyisinkö tähän chili päivässä terveys-haasteeseen. :))) 

Tuossa tuli vähän off topikkia taas pitämään sun ketjun ylhäällä. 😄 Pitäis varmaan tehdä jokin haasteketju foorumille niin että kirjoittakaa haasteenne tänne, niin tsempataan. Tai että kirjoittamalla ne ylös ja julkisesti ehkä se on jo stemppiä. :) No joo, oon vähän hidas aina netissä aloittamaan ketjuja tai kommentoimaan, yleensä. Joten saa nähdä. :) 

Täällä on tosiaan ollut vielä päivisin vaan n. 3 astetta keskimäärin mitä oon seurannut, ja joskus hyppää "jopa" 6 asteeseen. Aurinkoa eniten kaipaan, se kurkkii välillä lyhyesti. 🌞😎 (Tilasin kunnon aurinkovoiteet jo, en malta odottaa aurinkoisia kesäpäiviä, vaikka kuin helle tulisi. 😁)

Onko sielläpäin jo asteet paremmissa lukemissa, ja onko aurinkoa riittänyt jo päiviksi? 😊

Kiitti, pidänpä mielessä viestittelymahdollisuudet sullekin. 😊 Mulle saa myös matalalla kynnyksellä viestitellä, vaikka oon välillä hidas vastailemaan kun tuntuu että aivot koittaa järkkäillä aina jokaisen asian omaan lokeroon. Sillä tavalla että "vastaan tähän illalla" ja "teen tämän ja tämän tunnin päästä, pyykkään vartin päästä", joskus mua häiritsee tuo oma ajattelutapa mutta oon autismin kirjolla niin se on kai se perus...😅

(En näköjään osaa kirjoittaa lyhyesti! 🤫)

11 hours ago, Ivi said:

Nyt mulle juolahti mieleen sellainen haaste että söisin joka päivä yhden kokonaisen chilin! 😁 Tuo ois niitä terveyteen ja kuntoutumiseen liittyviä haasteita, terveysvaikutukset (mm. metabolismi ja muut jutut. Käytän kyllä paljon mausteita, kurkumaa, mustaa pippuria ja joskus cayanne-pippuria ihan kaikkeen, jopa leivän päällä. 😅 Joten en tiiä paljonko se chili päivässä tekis eroa tuohon. Mutta kaikenlainen outous sitä mieleen joulahtaakin. (Chilit on mulle tosi tosi kuumia, vaikka muuten oon tottunut ihan mielettömiin määriin mausteita...mut haluan koittaa pystyisinkö tähän chili päivässä terveys-haasteeseen. :))) 

Chilit ovat hauska mauste :) Tässä vähän aikaa sitten tehtiin ruokaa, johon tuli chilijauhetta, kokonaisia chilejä, chilirouhetta ja chilikastiketta. Maku oli sen mukaisesti aika tulinen 🧨 Mutta chileihin tottuu nopeasti! Nykyisin en enää syödessäni poimi kuivattuja chilejä sivuun, vaan ne menevät siinä sivussa :)

Ja chilejä ymmärtääkseni voisi aika helposti kasvattaa itsekin!

11 hours ago, Ivi said:

(Tilasin kunnon aurinkovoiteet jo, en malta odottaa aurinkoisia kesäpäiviä, vaikka kuin helle tulisi. 😁)

Onko sielläpäin jo asteet paremmissa lukemissa, ja onko aurinkoa riittänyt jo päiviksi? 😊

Nyt on ollut välillä taas pilvisempää ja vilpoisampaa, varsinkin aamuisin. Mutta kesä lähestyy! Löysin viime vuonna aurinkovoiteen, jossa on juuri se autenttinen aurinkovoiteen tuoksu, sellainen hieman suolaisen oloinen. Kesän ja ehkä meren tuoksu 🏖️

• Like 1

On 3/31/2026 at 8:19 AM, Metro said:

Chilit ovat hauska mauste :) Tässä vähän aikaa sitten tehtiin ruokaa, johon tuli chilijauhetta, kokonaisia chilejä, chilirouhetta ja chilikastiketta. Maku oli sen mukaisesti aika tulinen 🧨 Mutta chileihin tottuu nopeasti! Nykyisin en enää syödessäni poimi kuivattuja chilejä sivuun, vaan ne menevät siinä sivussa :)

Kuulostaa hurjalta mutta hyvältä! :D Pitääpä koittaa kuinka nopeaa totun chileihin.

Muistan että mun exäni joskus 14 vuotta sitten kasvatti chilejä pihallaan, mut en yhtään muista että tuliko siitä mitään silloin. :) En tiedä että oisko niitä pitänyt hoitaa tai kasvattaa toisin, jos se sato meni pieleen. 

On joo ollut vähän vähemmän aurinkoista viime päivät. Mä en malta päästä kokeilemaan uusia aurinkovoiteita, niin hassulta kun se kuulostaakin. 😁 (Liittyy varmaan mun ihonhoitoon liittyvään mielenkiinnonkohteeseen, etten malta odottaa tuota...😁

Mitä seuraan säätiedotteita niin tuuli on vähäisempää täälläkin nyt. Toivoon että se ois pysyvää, koska tosiaan joskus se pohjoistuuli (vai onkohan se itätuui) tuntuu kesäkuussakin tosi kylmäävältä. Viime vuonna oli aika hurja kesäkuu. Oli tosi tosi viileää tuulen takia ja muutenkin. Kävin silloin keskikesän yökävelyllä ihan täydet talvivaatteet päällä! 😅 Ja siltikin oli kylmä. Toivottavasti nyt alkais kesä nopeampaa kun viimeksi. Viimeksi se alkoi vasti siinä heinäkuuta lähempänä. ✌️ Ehkä siksikin tuo talvi tuntui ihan hurjan pitkältä. Mutta ei sentään ollut luminen kesäkuu. :D Joitain vuosia takaperin muistan kun lunta satoi kesäkuun alussa. 🫥😬

Muistan pari vappua, joina on satanut hieman lunta, mutta lumisade kesäkuussa kuulostaa kyllä hurjalta! Täällä Helsingissä taitaakin olla aika leuto ilmasto muuhun Suomeen verrattuna. Itse asiassa jo ajomatkalla kantakaupungista jonnekin Malmille tai Tikkurilaan ulkolämpötila saattaa talvella pudota useita asteita :o

Onko ulkoilun ohella muita kivoja suunnitelmia tulevan pitkän pyhän ajaksi? Meillä alkaa lähestyä muutto uuteen asuntoon, ja siihen liittyen on ollut tosi paljon puuhaa. Suunnittelua, koordinointia, ostamista, roudaamista… Olisipa jo valmista :)

• Like 1

Joo, Helsingin ilmasto on välillä ihmeen erilainen. :) Täällä on lentävä lause että "Onpa ollut vähäluminen kesä!" jos jollekin vuodelle sattuu lumisadetta siihen kesän alkuun. :D 
Just tänä aamuna kurkkasin pihalle ja vielä on routaa maassa, tosin tuo tämänpäiväinen aurinko varmaan sen sulattaa...mut taidan ottaa päikkärit kun yö meni valveilla ollessa. 

Muutto on kyllä rankkaa puuhaa, mutta sitten mukava aloittaa alusta! 😊 Mietin joskus kuinka siistiä ja viihtyisää mun jokaisessa asunnossa on aina ollut just muuton jälkeen..😅 Nyt en ole oikeen motivoitunut siivoilemaan tätä nykyistä kämppää, ja sen kyllä huomaa! Tuo onkin mun yksi tavoite tälle keväälle että jos ees jonkin verran sais nurkkia roinasta raivattua vähän ehkä jopa järjestystä muutettua niin ois huippua. :) Itseasiassa mulla on ollut viimeiset pari vuotta niin siivouksen tarpeessa mun koti etten ole kehdannut pyytää mun naapuriani koskaan käymään vielä, joten se ainakin motivoi. Kun tutustuin naapuriini pari vuotta sitten ja oon käynyt kahvittelemassa viime kesät vaan hänen kämpillä just tän siivon vuoksi. 😅 Naapuri sanoi että on kyllä nähnyt jos jonkinmoista sotkua, mut nyt vähän pelkään että mun asunto alkaa olla melkein ennätys. 😅 Pakko siivoilla ennen kesää hullusti! En kehtaa enää naapuriani pitää jännityksessä mun kämpän suhteen, jos vielä hänen kans kesällä kahvittelen. 🌞 Mut tämä onkin hyvä motivaattori, oon aika huono motivoimaan itteäni ilman tavoitteita...😬

Tsemppiä muuttoon! 😊✌️ Täällä suursiivoustunnelmissa (kohta toivottavasti) pystyn himpun verran samaistumaan...😬😁

On 4/3/2026 at 10:39 AM, Ivi said:

Just tänä aamuna kurkkasin pihalle ja vielä on routaa maassa

Täälläkin oli ainakin vielä eilen työmatkan varrella hieman jäätä eräässä kallioleikkauksessa. Jännää, että jää sulaa luonnossa niin paljon hitaammin kuin drinkkilasissa :D Joskus lumenkaatopaikoilla on näkynyt lunta vielä keskikesällä.

On 4/3/2026 at 10:39 AM, Ivi said:

Itseasiassa mulla on ollut viimeiset pari vuotta niin siivouksen tarpeessa mun koti etten ole kehdannut pyytää mun naapuriani koskaan käymään vielä, joten se ainakin motivoi.

:D

Oon itse aika minimalistinen sisustaja, mikä onneksi helpottaa sekä siivoamista että muuttamista :) Toki siivoaminen on tylsää, mutta teen sitä kurinalaisesti aina lauantaisin, viimeksi tässä juuri äsken :)Ilman tällaista sääntöä jäisi varmaan tekemättä. Tosin ikkunoita en ole pessyt vuosiin vaan luottanut siihen, että sade kyllä huuhtelee =O No nyt varmaan tilaan loppusiivouksen joltain siivousfirmalta ja ikkunat hoituvat siinä samalla :D

Kiva kun on pitkä viikonloppu :)

• Like 1

Täällä tuntui että lumi suli (enimmäkseen) aikaisemmin kuin yleensä, onhan tuossa penkkoja vaikka kuinka, mut tiet tuntuu täysin lumettomilta/jäittömiltä verrattuna mitä muistelen yleensä tähän aikaan olleen. Kattelin sääennustetta ja näyttää keskiviikon jälkeen tulevan vähän lämpimämpiä päiviä ja varsinkin aurinkoisempia, jos tuohon sääennusteeseen voi nyt luottaa taas yhtään. :) 

Minimalismi helpottais kyllä! :D Mä en yhtään tiedä miksi mulla aina kertyy roinaa niin paljon. Kai mietin että "tämän ja tämän voi säilyttää, tarvihen tulevaisuudessa" mutta sitten kaikki jää vaan lojumaan. :D Varmaan perus himohamstraajan ajatusmaailma että mukamas kiintyy kaikkeen tai ajattelee käyttävänsä tavaroita tai että tuunaa niitä uuteen käyttöön. Mulla on vähän liikaakin sellainen tapa, vaikka aina siivottua (tai varsinkin muutettua) ajattelen että nyt on hyvä ja tällaiseksi tää jää...niin eih. 😅

Tosiaan täällä taitaa vihdoin vähän lämmetä just keskiviikon jälkeen kun mulla on enemmän aikaa miettiä ulkoiluja. Onneksi, koska mulle tulee helposti Fear of Missing Out kun ois hyvä sää kävellä pitkään mutta ei pääse tai jaksa lähteä. :) 

Mukavaa alkuviikkoa sinne! 🌞

13 hours ago, Ivi said:

Kai mietin että "tämän ja tämän voi säilyttää, tarvihen tulevaisuudessa" mutta sitten kaikki jää vaan lojumaan.

Lapsuudenkodissani oli kaapit, ullakko ja kellari täynnä mitä erikoisinta ”tätäkin saattaa vielä joskus tarvita” tavaraa, ja niinpä mullakin oli ekassa asunnossani komero, johon aina heitin tuollaista randomsälää :D

Nyt osaan jo paremmin luopua. Minulla kynnystä hieman madaltaa sekin, että esimerkiksi vaatteita voi myydä. Ja omat muistoesineeni ovat pääasiassa esimerkiksi kirjelappuja ja muita pikkuesineitä, eli ne menevät tosi pieneen tilaan!

13 hours ago, Ivi said:

Täällä tuntui että lumi suli (enimmäkseen) aikaisemmin kuin yleensä, onhan tuossa penkkoja vaikka kuinka, mut tiet tuntuu täysin lumettomilta/jäittömiltä verrattuna mitä muistelen yleensä tähän aikaan olleen.

Olisikohan nyt jo sulanut täältä? Good riddance :) Iloista ulkoilua 🌞😎

• Like 1