Jump to content

Anyone who speaks French? Est-ce qu'il y a quelqu'un qui parle Francais?


Recommended Posts

I just wanted to share this link again, and say to any anglophones reading this, please make note of point number 23.

 

https://www.thelocal.fr/20180129/french-language-learn-things-you-dont-know-about-french-before-you-move-here

 

I often see English speaking tourists here posing in front of cameras who call out "Fromage!" and they seem oblivious to how daft it makes them look. If you must call out anything, the word you want if you're in France is "Ouistiti" (it means marmoset, by the way).

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Cobaltprincess
On 2018-02-25 at 4:07 PM, Acing It said:

Isn't Canadien French not very different to erm... French - French?

In writing, you’re right, it’s pretty much the same. We have a few grammar rules that differ and some words that don’t exist in France (I guess it’s true the other way around too) but overall, it’s really similar. Speaking, you can difinetely understand each other but the accents are very different and a lot of words or expressions don’t mean the same thing. It’s just like UK English and US English.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

You mean proper English and US English? :lol: <runs away and hides>

 

Love your link Ortac. In my experience (another controversial point coming up!) the British are very good at stereotyping people. They do it with the Germans and the Dutch as well. Not that it doesn't happen elsewhere but I've noticed it a lot here. What's up with picturing the French with a garland of onions for instance??? I know it's historical but do you need to keep going on about it? Very strange. </pseudorant over>

 

I love the different words the French have. Bagnole for instance. Always makes me chuckle.

 

Accents. Ah yes. I lived in the south of France for a while (Carnon) and apart from the 'different' culture, the local language took some getting used to.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Palovana said:

@Ortac I read it and I also saw it says introducing yourself with "Je m'appelle..." is uncommon. So what is more common? Would I just say "Je suis Palovana"?

It is probably is more common to simply say «je suis», but saying «je m'appelle» to introduce yourself is fine too. Just like in English it would be fine to say "I'm called Palovana" but you would probably be more likely to simply say "I'm Palovana".

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Further to that, I would say that a French speaking child is more likely to use "je m'appelle" just like an English speaking child might be more likely to say "I'm called", whilst adults would be more likely to use "je suis" or "I'm".

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
15 hours ago, Ortac said:

I often see English speaking tourists here posing in front of cameras who call out "Fromage!" and they seem oblivious to how daft it makes them look.

Please tell me you're joking. I refuse to believe that. This is INCREDIBLY stupid :lol:

  • Like 5
Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Homer said:

Please tell me you're joking. I refuse to believe that. This is INCREDIBLY stupid :lol:

I believe it. Especially if they're Americans. A lot of Americans are notoriously uncultured and simple-minded tourists. And I say that as an American, not because I myself behave this way, but because of my observations of other Americans while abroad. (Well at least in Canada and Mexico, as those are the only other countries I've been to yet.)

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Homer said:

Please tell me you're joking. I refuse to believe that. This is INCREDIBLY stupid :lol:

LOL wow that's insane man! Why would English speaking people blatantly say "Fromage" I'd legit tell them I'm French Canadian and say it would make sense for actual French people to say that lol and I'd tell them: "Gruyere?" (not sure I wrote that type of cheese right lol XD )

 

My favorite cheese is parmesan btw :D

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Tiggidou said:

LOL wow that's insane man! Why would English speaking people blatantly say "Fromage" I'd legit tell them I'm French Canadian and say it would make sense for actual French people to say that lol and I'd tell them: "Gruyere?" (not sure I wrote that type of cheese right lol XD )

 

My favorite cheese is parmesan btw :D

I've seen that and the people I've seen doing that do it by way of a cultural joke/jest. I'm sure they're not stupid enough to think this will work to make people look like they're smiling.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Peut-on parler plus en francais? J'aime lire les messages de tout le monde.

 

Maintenant je cherche pour des podcasts francais sur mon iPhone.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

I do, I'm originally French although I don't live there currently :) but I always find it awkward to speak French online so I'll just stick to English here xD

Link to post
Share on other sites
On 02/03/2018 at 2:21 AM, Palovana said:

Peut-on parler plus en francais? J'aime lire les messages de tout le monde.

 

Maintenant je cherche pour des podcasts francais sur mon iPhone.

Coucou ! Si tu aimes la littérature, je connais une très bonne émission radio sur France Inter, qui s'appelle "Ca peut pas faire de mal" : on peut y entendre Guillaume Gallienne nous lire des extraits de livres passionnants ! :D

 

https://direct-radio.fr/France-inter/Podcast/Guillaume-Gallienne/ca-peut-pas-faire-de-mal

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

I'm French too :D 

 

Et ça ne me dérange absolument pas d'aider qui que ce soit avec le français! Si quelqu'un parle d'autres langues, j'adorerais écrire en français et recevoir une réponse dans une langue différente (espagnol, allemand, néerlandais...). On pourrait presque créer un groupe de langue online (un genre de online language café?)

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Just now, Kersenne said:

On pourrait presque créer un groupe de langue online (un genre de online language café?)

Oh oui, bonne idée !! :lol:

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Mirae said:

Oh oui, bonne idée !! :lol:

Comment on pourrait faire ça? Entamer une conversation intitulée "Conversations en français"?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kersenne said:

Comment on pourrait faire ça? Entamer une conversation intitulée "Conversations en français"?

Je dirais même, "dans la langue de Molière", - amusons-nous ^^

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, Mirae said:

Je dirais même, "dans la langue de Molière", - amusons-nous ^^

Haha oh oui c'est poétique ça! 

On serait obligé d'écrire dans un langage raffiné et soutenu, avec vers en alexandrins et rimes en AABB ;) Pour rendre les choses bien compliquées, haha

Et interdiction de faire des fautes de grammaires bien entendu! 

 

(Après, j'écris ça mais je ne peux même pas garantir d'écrire sans fautes!)

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
44 minutes ago, Kersenne said:

On serait obligé d'écrire dans un langage raffiné et soutenu, avec vers en alexandrins et rimes en AABB ;) Pour rendre les choses bien compliquées, haha

Et interdiction de faire des fautes de grammaires bien entendu! 

 

(Après, j'écris ça mais je ne peux même pas garantir d'écrire sans fautes!)

Je dois signer où ? :D

Oui, rimes croisées, suivies, - tout ce que tu veux ! On va écrire comme Racine alors ça me va ! (Auteur préféré lalala...)

T'inquiète, la maniaque de l'orthographe que je suis sait se comporter en société et fermer les yeux... (Mais je n'ai vu aucune faute encore, tu exagères !) ^_^

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
banoffeepie

Je bosse en français toute la journée au boulot.. donc aucun envie de faire la même chose le soir.. en plus je n'arrive pas à m'exprimer aussi bien qu'en anglais.

Il existe l'AVEN en français.. mais peu intéressant.

 

Link to post
Share on other sites
10 hours ago, banoffeepie said:

Je bosse en français toute la journée au boulot.. donc aucun envie de faire la même chose le soir.. en plus je n'arrive pas à m'exprimer aussi bien qu'en anglais.

Il existe l'AVEN en français.. mais peu intéressant.

 

ça je suis bien d'accord, l'Aven français n'est pas très actif, j'aime encore mieux rester ici...

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
Cobaltprincess

Petit changement de sujet. Je me demandais si quelqu’un connaissait des pronoms neutres en français. C’est un truc que je me demande depuis un moment et ça m’ énerve de ne pas en connaître. Je n’aime pas pouvoir avoir une pensée en anglais avec les pronoms they/them et ensuite ne pas être capable de la traduire. Je ne sais pas si c’est quelque chose que d’autres ont vécu, mais bref.

 

Et oui, c’est une super bonne idée de créer une conversation en français. Par contre, je ne peux pas garantir le langage raffiné.

Link to post
Share on other sites

Le seul pronom neutre en français est le "il". Beaucoup de gens n'aime pas pusique c'est aussi le pronom masculin, mais c'est ce que c'est. Cela rend beaucoup de chose bien compliqué, mais le plus simple est de simplement appeler la personne par son nom et utiliser le il ou, si tu ne connait pas la personne, personne étant féminin tu peux parler de "cette personne". Il y a des discussions sur les forums LGBT+ (je sais plus c'est quoi le nom ca change tout le temps) pour des pronoms, mais je ne suis pas sur ces forums et je ne suis pas trans, je ne peux pas dire si ils en ont "créé" un.  

 

Cela fait presque 6 ans que je ne suis pas venu sur se forum et je fais un petit retour~

J'ai peut-être rencontré des gens d'ici qui sont du Québec dans le passé, mais je suis désolé de dire que c'est année sont un grand néant dans ma mémoire. Désolé :P

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

I’m a froggy! :D

Link to post
Share on other sites
On 07/02/2018 at 3:43 AM, Palovana said:

Bonsoir, je parle francais, mais pas couramment. J'adore cette langue, c'est la langue de mon ame. :)

 

Anyone who says French is "the language of love" knows nothing about French language and culture. French is the language of existential despair. 

 

 

Yes. Yes yes and yes again. As a french person I agree XD

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Je suis Française. Je vis ici depuis que je suis née ☺️

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 07/02/2018 at 3:37 PM, Tiggidou said:

I'm even French Canadian

OH MON DIEU UN QUÉBÉCOIS! 🤯😂 J’adore l’accent Québécois!! 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
On 07/02/2018 at 5:50 PM, Cobaltprincess said:

French canadian! Me to

OH MON DIEU UN DEUXIÈME QUÉBÉCOIS 😆 xx

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...