Jump to content

Foreningsdannelse - dansk forening for aseksuelle


TarinSai80

Recommended Posts

Out & About har udgivet artiklen nu! I kan se den her.

Redaktøren skyndte sig at smide den op, idet han så, at Copenhagen Pride også havde skrevet noget om det, så jeg havde desværre ikke mulighed for at gennemlæse den inden den blev udgivet. Hvis jeg har fået sagt noget sludder, så sig gerne til, så jeg kan skrive mig det bag øret.

Derudover - de kommer ikke lørdag, men er meget interesserede i et skriv fra os efterfølgende. Og han var meget åben for andre bidrag, hvis vi ligger inde med noget, vi vil have sagt :) Det må vi tage med os i det arbejde, der følger.

Link to post
Share on other sites

Derudover - de kommer ikke lørdag, men er meget interesserede i et skriv fra os efterfølgende. Og han var meget åben for andre bidrag, hvis vi ligger inde med noget, vi vil have sagt :) Det må vi tage med os i det arbejde, der følger.

Som jeg har nævnt for TarinSai80, så kunne jeg godt være interesseret i at prøve at skrive en eller anden reportage eller lignende fra vores stiftende generalforsamling og krea-workshop, hvis folk er med på det. Jeg ville selvfølgelig forfatte det på en måde, så folk ikke kunne identificeres (måske pånær valgt forperson og valgte bestyrelsesmedlemmer?). Ikke, at jeg er den store forfatter, men med en reviewer eller medforfatter på, kunne det vil nok gå :p

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, ikke jeg har sagt at vi skal have noget af det nu. Men vi skal gøre det nemt for bestyrelsen at gøre sit arbejde. Med den formulering vi har i vedtægterne lige nu, binder vi bestyrelsens hænder til en besværlig arbejdsgang, hvor de er tvunget til at bruge email.

Det kan godt være, at det er en idé at ændre formuleringen af "Stk. 2. Indmeldelse sker ved henvendelse til et bes

tyrelsesmedlem med angivelse af fornavn og e-mailadresse" så der ikke står "et bestyrelsesmedlem" men f.eks. "bestyrelsen", men jeg kan ikke se, at det nuværende Stk 2 tvinger foreningen til at henvendelsen skal ske pr mail. Den kunne også ske IRL med samtidig kontant betaling?

Mht navne: Kender vi nogle foreninger, hvor det er accpeteret ikke at opgiver sit navn, som vi kan spørge om erfaringer?

Vi vil ikke kunne gardere os helt mod falsknere ude ID-tjek eller lignende, men jeg kan godt være meget bekymret for, om vi ligefrem inviterer til problemer ved ikke at bede om et rigtigt navn.

Anonyme alkoholikere - dkaa.dk

"Det eneste, der kræves for at blive medlem, er et ønske om at holde op med at drikke"

"Der betales intet kontingent. AA klarer sig selv økonomisk gennem egne frivillige bidrag:"

Jeg prøvede at google lidt på AA. Så vidt jeg kan se, så står de på flere kommuners hjemmesider under foreninger, men på AA's side brander de sig ikke som en forening med medlemsdemokrati? For mig ligner det en NGO med en anden struktur end en forening?

Link to post
Share on other sites

Out & About har udgivet artiklen nu! I kan se den her.

Redaktøren skyndte sig at smide den op, idet han så, at Copenhagen Pride også havde skrevet noget om det, så jeg havde desværre ikke mulighed for at gennemlæse den inden den blev udgivet. Hvis jeg har fået sagt noget sludder, så sig gerne til, så jeg kan skrive mig det bag øret.

(....)

Som jeg har nævnt for TarinSai80, så kunne jeg godt være interesseret i at prøve at skrive en eller anden reportage eller lignende fra vores stiftende generalforsamling og krea-workshop, hvis folk er med på det. Jeg ville selvfølgelig forfatte det på en måde, så folk ikke kunne identificeres (måske pånær valgt forperson og valgte bestyrelsesmedlemmer?). Ikke, at jeg er den store forfatter, men med en reviewer eller medforfatter på, kunne det vil nok gå :P

Der tegner sig allerede en kommunikations- og medieafdeling i den kommende forening ^_^

Link to post
Share on other sites

Mht. navne vil jeg prøve at vende den om: I de fleste foreninger skal man oplyse 'navn', men kender vi nogen foreninger der insisterer på at man oplyser sit rigtige navn og faktisk tjekker det (her tænker jeg på foreninger i vores egen 'kaliber' - der er naturligvis mange steder hvor de bruger cpr-registret o.l., men det er ikke rigtigt den slags vi sammenligner os med). Så kunne vi jo spørge dem hvordan de håndterer det i praksis og hvad deres erfaringer er.

De fleste steder er det min oplevelse at man sagtens kan oplyse et alias hvis man vil, evt. med en c/o adresse, og så vil der næppe være en kat der gør ad det (eller opdager det).

Fordi identifikation og anonymitet ikke er et issue en det lokale kor/frimærkeklub, kan de bare skrive 'navn' på feltet på indmeldelsesblanketten, og så går man ikke så meget op i hvad folk faktisk oplyser. Men hos os er anonymitet et potentielt issue for nogle medlemmer, og derfor kan vi ikke rigtigt gøre som alle andre, og skrive noget vagt, som vi så overlader til folks egen fortolkning ved indmeldelse. Derfor mener jeg vi bør være ærlige og kalde en spade for en spade, så betingelserne bliver ens for alle, og ikke afhænger af hvor meget hver især synes de kan tillade sig at bøje reglerne på egne vegne. Jeg ville blive ret sur, hvis der stod at man skulle oplyse 'rigtigt navn', og jeg så havde gjort det, selv om jeg ikke havde lyst, for så efterfølgende at opdage at jeg bare kunne have oplyst noget andet.

Link to post
Share on other sites

Mht anvendelsen af kaldenavn i vedtægterne:

Fordele:

  • Muligvis vil flere føle sig trygge nok til at melde sig ind, hvis der på denne måde er inviteret til at bruge et kaldenavn som f.eks. "Fedtmule".
  • En endnu ikke nævnt fordel kunne være, at den bestyrelse, der håndterer medlemslisterne, nok vil have en hel del mindre bekymringer ved håndteringen af medlemslisterne.

Ulemper:

Jeg har endnu ikke overblik over ulemperne, da jeg mangler at høre nogle erfaringer fra folk, der har arbejdet i foreninger med den type håndtering af helt anonymt medlemskab. Der er to ting, jeg kan komme på, som kunne udvikle sig problematisk.

  • Medlemsdemokratiet til generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Her kan folk både indsende forslag, stemme på forhånd og udstede fuldmagter i følge vedtægtsforslagene, med det formål at inkludere medlemmer fra resten af landet i den demokratiske proces. Anvendelsen af kaldenavn ved indmeldelse læser jeg som noget, der meget let kan bruges til en åben invitation for brådne kar til at kapre den demokratiske proces. Hvis man vælger at bruge kaldenavn i vedtægterne, bør man kraftigt overveje, om der kun kan stemmes ved personligt fremmøde (evt videoforbindelse) ved generalforsamlingen.
  • Troværdighed. Jeg ved ikke, om foreningens udvikling kan rende ind i nogle troværdighedsproblemer, hvis der direkte inviteres til, at man kan melde sig ind som Fedtmule, Rip, Rap, Rup, etc.

Til inspiration anvender LGBT en indmeldelsesformular, hvor der ved den første rubrik er angivet navn: http://lgbt.dk/vaer-med/bliv-medlem/lgbt-danmark-arlig-betaling/

Det fremgår af LGBT's vedtægter, at de har valgt en model, hvor man kun kan stemme ved personligt fremmøde: http://lgbt.dk/om-os/vedtaegter/

Edit:

En anden lidt tabubelagt forening http://www.sind.dk/bliv_medlem2

Link to post
Share on other sites

Så hvad foreslår du at skrive i stedet?

Hvis bare står 'navn' i vedtægterne, fungerer det i praksis som 'kaldenavn', jeg har aldrig set at der står 'rigtigt navn'. Folk skriver hvad de synes, og ingen tjekker det. Hvis der står i vedtægterne at man skal opgive 'navn', vil du så forvente at man/bestyrelsen/kasserer/nogen kontakter en person der har indmeldt sig som Fedtmule Jensen? Hvad med Florry, Vanilja eller Adilon?

Hvis der står 'navn' i stedet for 'kaldenavn' i vedtægterne, og vi intet gør for at verificere det, og man bruger det som grundlag for at acceptere fuldmagter, så tror jeg først vi er på usikker grund, for så indbilder vi os en sikkerhed vi ikke har.

Jeg kan ikke se at ordet 'kaldenavn' på nogen måde ændrer mulighederne for at kuppe nogetsomhelst. Eventuelle personer med ubehagelig hensigter har præcist de samme muligheder for at registrere sig som Jens Hansen, eller som Fedtmule.

I den anden sammenlignelige forening hvor jeg sidder i bestyrelsen, anvender vi ingen verificering af folks identitet, så de erfaringer vil jeg gerne dele. Vi har aldrig haft problemer.

Interessant at se at LGBT heller ikke ser ud til at forholde sig til problematikken (eller alternativt ikke er åbne om det).

Link to post
Share on other sites

Vær opmærksom på at Anker Jørgensen bliver begravet fra Grundtvigskirken i dag, så hvis der er andre der kommer fra en nordvestlig retning, skal man muligvis afsætte lidt ekstra tid til at komme ind ad Frederiksborgvej i dag!

Link to post
Share on other sites
Lone Ranger

JegvilbareligesigetakforenspændendeogsjovforeningsdannelseEtutroligtflotforarbejdeafenperlerækkeafmenneskergjordeprocessenkortJegtørsletikketænkepåhvorlangtiddetvillehavetagetudenforarbejdetStorttillykketilpersonernebagprojektetdetlykkedesDetbliverspændendeatfølgeogværeenlilledelafifremtiden

Ovenstående er til grammatikpolitiet med kommissær Estrid i spidsen.

Jeg vedlægger her mellemrum, kommaer, punktummer, anførselstegn m.v. så kan I selv indsætte dem på de rigtige steder (håber der er nok) ;)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.......................(((())))));;;;;;;::::::::-----```!!!???"""""""""""""""""

Og til alle jer andre :) :

Jeg vil bare lige sige tak for en spændende og sjov foreningsdannelse. Et utroligt flot forarbejde af en perlerække af mennesker gjorde processen "kort".

Jeg tør slet ikke tænke på, hvor lang tid det ville have taget uden forarbejdet. Stort tillykke til personerne bag projektet; det lykkedes. Det bliver spændende at følge og være en lille del af i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Tak til alle for en spændende dag. Nu har vi en forening! :cake:

Og tak til alle for at I mødte op! Det betød rigtig meget for os, at I var der allesammen og bekræftede, at denne her forening ikke kun er noget vi i "forberedelsesudvalget" har lavet for os selv, men at der faktisk er andre, der bakker op om det og tror på ideen og vil være med. Bliv ved med at deltage, vi har brug for jer! :)

Første bestyrelsesmøde bliver mandag d. 11/4.

Og god bedring herfra til Sol-y-Lluvia :cake:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også gerne sige tak for en rigtig god stiftende generalforsamling i går! Jeg synes, vi havde nogle rigtige gode diskussioner (med nogle dejligt sjove og sorte indslag til tider). Nu ser jeg personligt rigtig meget frem til at fortsætte arbejdet, og jeg håber bestemt, at mange af jer vil deltage løbende :D

JegvilbareligesigetakforenspændendeogsjovforeningsdannelseEtutroligtflotforarbejdeafenperlerækkeafmenneskergjordeprocessenkortJegtørsletikketænkepåhvorlangtiddetvillehavetagetudenforarbejdetStorttillykketilpersonernebagprojektetdetlykkedesDetbliverspændendeatfølgeogværeenlilledelafifremtiden

Ovenstående er til grammatikpolitiet med kommissær Estrid i spidsen.

Jeg vedlægger her mellemrum, kommaer, punktummer, anførselstegn m.v. så kan I selv indsætte dem på de rigtige steder (håber der er nok) ;)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.......................(((())))));;;;;;;::::::::-----```!!!???"""""""""""""""""

Jeg elsker en udfordring! Selvom jeg nok vil mene, du har kastet lidt mange tegn ind i forhold til det nødvendige, og i forhold til tegnsætning er for mange tegn ikke bedre end for få! Derudover kunne man argumentere for, at visse tegn sættes ud fra, hvor den ytrende person ønsker at understrege visse ord, udtrykke ironi mv., hvorfor det kan være svært f.eks. at sætte anførselstegn og parenteser. ;)

Link to post
Share on other sites
Lone Ranger

JegvilbareligesigetakforenspændendeogsjovforeningsdannelseEtutroligtflotforarbejdeafenperlerækkeafmenneskergjordeprocessenkortJegtørsletikketænkepåhvorlangtiddetvillehavetagetudenforarbejdetStorttillykketilpersonernebagprojektetdetlykkedesDetbliverspændendeatfølgeogværeenlilledelafifremtiden

Ovenstående er til grammatikpolitiet med kommissær Estrid i spidsen.

Jeg vedlægger her mellemrum, kommaer, punktummer, anførselstegn m.v. så kan I selv indsætte dem på de rigtige steder (håber der er nok) ;)

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,.......................(((())))));;;;;;;::::::::-----```!!!???"""""""""""""""""

Jeg elsker en udfordring! Selvom jeg nok vil mene, du har kastet lidt mange tegn ind i forhold til det nødvendige, og i forhold til tegnsætning er for mange tegn ikke bedre end for få! Derudover kunne man argumentere for, at visse tegn sættes ud fra, hvor den ytrende person ønsker at understrege visse ord, udtrykke ironi mv., hvorfor det kan være svært f.eks. at sætte anførselstegn og parenteser. ;)

Jeg har bare smidt rigeligt ind, så er der til næste gang, hvis nu der ikke er nok dér ;)

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...