Jump to content

Foreningsdannelse - dansk forening for aseksuelle


TarinSai80

Recommended Posts

UPDATE: Det er besluttet, at der afholdes en stiftende generalforsamling for en forening for aseksuelle lørdag den 2. april 2016 kl. 14:00 i København! Se mere info her.
Historien indtil nu:
Fire af os mødtes i april '15 for at tale om fremtidige meetups og andre projekter, og kom i den forbindelse til at tale om, hvem vi egentlig er og hvem vi taler på vegne af. Det kan I læse mere om under pkt. 4 i referatet fra mødet.
Vi var efterfølgende tre personer, der satte os ned og brainstormede på forskellige modeller for, hvordan vi skulle være tilknyttet andre foreninger. Pågældende hjernestorm kom til at se således ud.
Den brainstorm og den efterfølgende snak til et møde i august '15 satte for alvor tankerne i gang omkring en egentlig forening for aseksuelle. Vi besluttede på det møde at arbejde videre med tankerne. Referat fra mødet.
En lille gruppe arbejdede videre med nogle af tankerne og kom med et oplæg.
Til et møde i november '15 talte vi videre om de tanker, og vi kom frem til at vi skal have udarbejdet et mere konkret udspil for at få andre med i projektet. Referat fra mødet.
Det udspil (som vi udarbejdede en sen aften i december), kom til at se ud som I kan se herunder.
Midt i februar faldt nogle flere detaljer på plads. Referat fra mødet. Som I kan læse af referatet, blev det besluttet at holde en stiftende generalforsamling i april måned (i København, men vi regner med at kunne tilbyde folk at være med over Skype).
Detaljer omkring den event kan læses her.
Der indkaldes til et møde i marts med det formål at udarbejde et sæt vedtægter for den kommende forening. Mere info kan læses her.
**********

Udkast til formål for foreningen:

Vision:

- Vi arbejder udadtil i forhold til samfundet og indadtil i forhold til at understøtte det aseksuelle miljø.

- Udadtil for udbredelse af kendskabet til og viden om det aseksuelle spektrum.

- Indadtil for at skabe et forum for personer på det aseksuelle spektrum for at udveksle erfaringer og socialt samvær.

Mission:

Dette vil vi opnå via:

  • Udarbejde informationsmateriale specifikt målrettet til fagpersoner, til relevante organisationer og til familier/bekendte. Vi vil gøre en opsøgende indsats for at udbrede dette materiale.
  • Øge synlighed gennem aktiviteter og initiativer som f.eks. drive egen hjemmeside, deltage i Copenhagen Pride, bidrage til Sex & samfunds Uge 6-kampagne og markere ”Asexuality Awareness Week” i Danmark.
  • Samarbejde med relevante organisationer med henblik på at skabe synlighed.
  • Indgå i dialog med andre aseksuelle miljøer rundt omkring i verden.
  • Skabe et forum blandt folk på det aseksuelle spektrum for erfaringsudveksling og diskussioner samt arrangere f.eks. intromøder og infomøder.
  • Understøtte sociale aktiviteter og initiativer i regi af foreningen og AVEN.
Link to post
Share on other sites

They have already said they were not interested in a similar project. (When ironically it was a former PT member who proposed it).

Link to post
Share on other sites

Hi scarletattitude,

I'm sure it wasn't intended that way, but your message seems quite unpleasant.

Are you saying that because a bunch of us have met through Aven, we can't form a Danish asexual association together without Aven's approval?

Link to post
Share on other sites

I find it strange as well, but nevertheless I asked... I couldn't figure out how to write to anyone from the PT team, so I posted a thread: http://www.asexuality.org/en/topic/132448-question-for-the-pt-team/

If anyone (especially those involved in the discussions so far) feel the need to clarify anything in regards to my post, please do so :)

Link to post
Share on other sites
scarletlatitude

Hi scarletattitude,

I'm sure it wasn't intended that way, but your message seems quite unpleasant.

Are you saying that because a bunch of us have met through Aven, we can't form a Danish asexual association together without Aven's approval?

Sorry, I didn't mean it that way. I'm working off of Google translate and I can never be sure that it's exactly correct, so I wanted to bring it up just in case. :) Of course you can make associations together.

Link to post
Share on other sites

Sorry, I didn't mean it that way. I'm working off of Google translate and I can never be sure that it's exactly correct, so I wanted to bring it up just in case. :) Of course you can make associations together.

Thanks for the clarification - I was hoping it would be something like that :).
Link to post
Share on other sites

Jeg har intet at tilbyde.
Men er så utrolig glad for at andre folk har lyst og overskud til at stable en sådan forening på benene og kæmpe for synlighed.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Update! :) Se første post i tråden!

Link to post
Share on other sites

Ehm, der står ret meget i første post - jeg kan ikke rigtig se hvad der er nyt... :unsure:

Sorry, det skulle jeg måske lige have gjort opmærksom på... Før stod der kun, hvad vi havde talt om til sidste møde. Nu er der links til alle relevante posts med indledning til de enkelte links. Så der er en mere sammenhængende forklaring på denne tråd.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Inden vi begynder at tage imod indmeldelser, skal vi have en ide om hvordan vi registrerer dem (jeg tænkte at det ikke passer helt i de andre tråde, så nu tager jeg det her). Beklager hvis nogen synes der er flere spørgsmål end svar i dette indlæg :).

I vedtægterne står, at man ved indmeldelse skal oplyse fornavn og emailadresse. Jeg tror det ville være smartere med 'kaldenavn' og emailadresse, hvor kaldenavnet så skal være unikt. Eftersom emailadressen jo ikke skal deles med alle medlemmer, bliver det svært for medlemmerne holde styr på hinanden, hvis flere hedder det samme (og det er upraktisk at bruge medlemsnummer til dette). Som kaldenavn kan man fx bruge sit avennavn (kaldenavn kan dog ikke ændres, hvis man ændrer på aven).

Derudover synes jeg der skal være mulighed for at give yderligere oplysninger til medlemsdatabasen, fx:

  • Rigtigt navn (fornavn, efternavn)
  • Adresse, postnummer, by
  • Telefon/mobil
  • Fødselsdag

Som udgangspunkt vil disse oplysninger ikke være tilgængelige for andre medlemmer (men det kan man evt. selv give mulighed for senere). Men det kan fx være rart for foreningen at have en fornemmelse af (nogle af) medlemmernes alder eller geografiske fordeling. Eller at kunne sende noget ud med post.

Hvis vi skal være moderat paranoide, bør vi nok ikke bruge vores hjemmeside direkte som medlemsregister. Den er lavet i wordpress, wordpress er populært, dvs. der kommer somme tider exploits (jeg er ikke godt nok inde i det til at mene noget konkret om sikkerheden). Vi kan nok senere selv lave noget med en database, men i første omgang kan vi vel bruge et excel-ark med de relevante kolonner der ligger hos kassereren/formanden? På samme spor ville jeg nok ikke lægge den på google drive/dropbox/osv (jeg har 0 tillid til google), så hvordan de deler den, må vi lige tale om. Det er nok især kassereren der skal bruge/opdatere listen.

Forslag til kolonner:

  • Medlemsnr*
  • Kaldenavn*
  • Email*
  • Medlemskode?*
  • Indmeldelsesdato*
  • Betalingsdato*
  • Fornavn
  • Efternavn
  • Køn (med 4 muligheder: F/M/andet/ej oplyst)
  • Adresse
  • Postnr
  • By
  • Land
  • Telefon
  • Fødselsdag+måned
  • Fødselsår

(felter med * må ikke være tomme; 'medlemskode' henviser til Ralles ide fra en anden tråd)

Derudover skal man som betalende medlem have adgang til medlemssider på hjemmesiden (får vi nok brug for ret hurtigt). Til det formål skal man oprettes med brugernavn, email og password. Her må brugernavn = kaldenavn, men hvis vi fortsætter på det paranoide spor, behøver man måske ikke bruge samme mailadresse her? (vi vil jo gerne at man oplyser en 'primær' mailadresse til foreningen, men en del bruger ikke deres primære mailadresse til online-registrering...)

Så muligvis skal vi også have et email2-felt.

Hvad med noget facebook-/twitter-/tumblr-id, skal vi have et felt til det?

I vedtægterne står også at man indmelder sig ved henvendelse til et bestyrelsesmedlem. I praksis bliver det nok snart noget, man kan gøre via hjemmesiden, så det skal vedtægterne også give plads til...

Og så skal vi nok have en officiel politik om, hvorvidt man kan forsvinde helt fra vores database ved udmeldelse. Hvis vi på et tidspunkt får noget med, at man kan skrive indlæg eller noget, vil det nok være upraktisk at man forsvinder 100%, men vi kan nok sige, at det eneste spor der bevares er medlemsnr, kaldenavn, og ind- og udmeldelsesdato, dvs. email og alle øvrige oplysninger slettes.

Meget af dette kan den nye bestyrelse selvfølgelig tage sig af, men det vil nok være en fordel at have gjort en del af tænkearbejdet på forhånd, og der er sikkert en del (potentielle) medlemmer, der vil vide det, inden de melder sig ind... Hvordan gør vi det her i praksis - skal vi have en nedskrevet persondatapolitik eller noget?

Vi lavede jo også noget vision- og mission-skriv på et tidspunkt. Er det noget, vi opfatter som færdigt, eller er det noget den nye bestyrelse skal udarbejde endeligt - fx ud fra den eksisterende kladde?

(Jeg kommer til at fortryde at jeg kom ind på så mange forskellige ting i ét indlæg, for diskussionen bliver håbløs at overskue nu - nu poster jeg, inden jeg finder på mere...)

Link to post
Share on other sites
Kan godt li´ idéen om et kaldenavn :) Og der ville det jo for de fleste nok give mening at bruge deres navn fra AVEN, hvilket også gør det nemmere at identificere folk.
De gemte oplysninger tænker jeg kun skal være tilgængelige for bestyrelsen.
Fint med Excel til at starte med - og ja, tænker det er kassereren, der kommer til at sidde med dokumentet (og ikke gemmer det via Google drev eller andet).
God idé med medlemssider på hjemmesiden :) Tænker, det nok er nemmest med samme mail som den, folk indmelder sig med. Vi kan evt. sende forslaget i luften til generalforsamlingen og se, hvad folk tænker om det?
Synes umiddelbart ikke, vi har brug for links til sociale medier. Har svært ved at se pointen med, at vi ligger inde med de informationer?
Indmeldelse ved henvendelse kan vel ske per mail til bestyrelsen? Så vil det ikke give mening at oprette en mail til bestyrelsen og så linke til den i forhold til indmelding på hjemmesiden?
Skal lige tænke over den med politik i forhold til data og udmeldelse...
Lyder godt med persondatapolitik, men har ikke nogen erfaring med det selv, så føler ikke, jeg har meget at bidrage med... Måske Sister Nightfall kan hjælpe her? Hun lød til at have tænkt en del over det - og hun kommer den 2. april.
Vision/mission tænker jeg som work-in-progress, som bestyrelsen kan arbejde videre med. Den er absolut ikke færdig, vil jeg mene. Kan vi evt. lægge op til, at det er noget, bestyrelsen arbejdere videre med og fremlægger til den første ordinære generalforsamling i 2017?
Link to post
Share on other sites

God idé med medlemssider på hjemmesiden :) Tænker, det nok er nemmest med samme mail som den, folk indmelder sig med. Vi kan evt. sende forslaget i luften til generalforsamlingen og se, hvad folk tænker om det?

Nemmest ja, men jeg er ikke sikker på om alle vil være interesserede i at registrere deres primærmail på hjemmesiden - så vi risikerer at de kun vil bruge deres sekundærmail til foreningen, for at undgå at bruge den primære.

Indmeldelse ved henvendelse kan vel ske per mail til bestyrelsen? Så vil det ikke give mening at oprette en mail til bestyrelsen og så linke til den i forhold til indmelding på hjemmesiden?

I praksis vil det være nemmere at man på et tidspunkt kan udfylde en formular på hjemmesiden, frem for at skulle skrive en mail, og det er også mindre arbejde for kasserer/medlemsansvarlig at modtage. Derfor skal vi helst ikke binde os til, at man skal sende en mail, når det andet er mere effektivt i længden.

Link to post
Share on other sites

Noget helt andet (beklager for at bringe mere på banen) - en af de ting, vi noterede os igår til mødet med Pridens frivillige var i forhold til foreningsdannelsen: Skal vi forberede en pressemeddelelse til relevante medier (bl.a. Out & About og Homotropolis i lgbt-miljøet)?
Gør vi det, så er det vigtigt at finde ud af, hvad der er vores budskab.

Evt. kan vi vende den, når vi er færdige med generalforsamlingen?

Link to post
Share on other sites

God idé med medlemssider på hjemmesiden :) Tænker, det nok er nemmest med samme mail som den, folk indmelder sig med. Vi kan evt. sende forslaget i luften til generalforsamlingen og se, hvad folk tænker om det?

Nemmest ja, men jeg er ikke sikker på om alle vil være interesserede i at registrere deres primærmail på hjemmesiden - så vi risikerer at de kun vil bruge deres sekundærmail til foreningen, for at undgå at bruge den primære.

God pointe. Så lad os være paranoide ( :P ) og arbejde med to felter til mailadresser - primær til foreningen, og sekundær til hjemmesiden (hvis det ønskes).

Indmeldelse ved henvendelse kan vel ske per mail til bestyrelsen? Så vil det ikke give mening at oprette en mail til bestyrelsen og så linke til den i forhold til indmelding på hjemmesiden?

I praksis vil det være nemmere at man på et tidspunkt kan udfylde en formular på hjemmesiden, frem for at skulle skrive en mail, og det er også mindre arbejde for kasserer/medlemsansvarlig at modtage. Derfor skal vi helst ikke binde os til, at man skal sende en mail, når det andet er mere effektivt i længden.

I så fald melder jeg pas - kan ikke lige tænke på en løsning, der ville give mening.

Link to post
Share on other sites

Mht persondatapolitik:

Jeg tror, at det ud over email-adresse er en god idé at hold fast i, at medlemmer skal opgive et rigtigt navn, også så vi har en lille chance for at holde styr på eventuelle fuldmagter til generalforsamlinger o.l.

Jeg ved ikke, om persondatapolitikken i sig selv er egnet til at indgå i vedtægterne, eller om det er noget en bestyrelse kan/skal strikke sammen og stå på mål for. Jeg vil tro, at det vil være en god idé at give en bestyrelse lidt rum at manøvrere i her, så de også har muligheden for hurtigt at dæmme op for eventuelle uhensigtsmæssige ting. Incl måske en politik om, at man ved at opgive sin email maks vil få X antal mails pr måned/år/whatever.

Et kaldenavn kan nok være praktisk, men måske ikke nødvendigt?

Den konkrete opbevaring må en bestyrelse selv finde ud af.

Mht medlemslogin, formularer på hjemmesider, udbygning af databaser etc:

Det lyder vældig nice to have, men på nuværende tidspunkt ikke need to have. Når vi en dag står med en stabil hjemmeside og en eller flere, der gerne vil udbygge, vedligeholde og administrere funktionerne, så lyder det rigtigt fint.

Som jeg har svaret til det her indlæg http://www.asexuality.org/en/topic/134508-stiftende-generalforsamling-krea-workshop-april-koebenhavn/?p=1061679750

så tror jeg det er en god idé for at prioritere kontinuitet i en forening, at vi forsøger at holde need-to-have delen for en bestyrelse så begrænset og overskuelig som muligt, så det en overkommelig opgave både for en siddende bestyrelse og når der skal lokkes nye kræfter til.

Link to post
Share on other sites

[edit]Jeg krydspostede med Ralle, så kommentarer til hans svar er flettet ind.[/edit]

Mht persondatapolitik:

Jeg tror, at det ud over email-adresse er en god idé at hold fast i, at medlemmer skal opgive et rigtigt navn, også så vi har en lille chance for at holde styr på eventuelle fuldmagter til generalforsamlinger o.l.

Det var min tanke, at man bare kan oplyse et falsk fornavn, hvis man har et sjældent fornavn.

Som vi tidligere har været inde på, har vi ingen mulighed for at verificere et 'rigtigt navn', så derfor er et kaldenavn i mine øjne i praksis mindst lige så brugbart. Et 'rigtigt' navn er ikke unikt, og da det heller ikke kan verificeres, er det i mine øjne værdiløst. At have en eller anden form for navn synes jeg er nødvendigt, og et kaldenavn er imo bedre end et 'rigtigt' navn.

@Ralle: Hvis man 'bare kan oplyse et falsk fornavn', synes jeg netop ikke vi skal lade som om det er et 'rigtigt navn', men i stedet være tydelige om hvad det er.

Jeg ved ikke, om persondatapolitikken i sig selv er egnet til at indgå i vedtægterne, eller om det er noget en bestyrelse kan/skal strikke sammen og stå på mål for. Jeg vil tro, at det vil være en god idé at give en bestyrelse lidt rum at manøvrere i her, så de også har muligheden for hurtigt at dæmme op for eventuelle uhensigtsmæssige ting.

Jeg håber absolut ikke det skal indgå i vedtægterne! Men det er vigtigt for nogle/mange medlemmer, så vi risikerer at tabe folk inden vi overhovedet er kommet i gang, hvis vi ikke har nogle tanker at præsentere på GF, og kan give fornuftige svar på de spørgsmål, der bliver stillet.

Og rent praktisk skal vi jo registrere medlemmer d. 2/4, så vi er ligesom nødt til at have et skema klar til at putte dem ind i :).

Mht medlemslogin, formularer på hjemmesider, udbygning af databaser etc:

Jeg tror, ikke jeg har sagt at vi skal have noget af det nu. Men vi skal gøre det nemt for bestyrelsen at gøre sit arbejde. Med den formulering vi har i vedtægterne lige nu, binder vi bestyrelsens hænder til en besværlig arbejdsgang, hvor de er tvunget til at bruge email.

Vedr. kolonner

...

Det er kun påkrævet at oplyse navn/kaldenavn og e-mailadresse.

Du har glemt at angive hvilke felter der er obligatoriske :).

Hvad er problemet med at give folk mulighed for at oplyse en adresse? Jeg synes det lyder mærkeligt hvis vi ligefrem skal nægte at få at vide hvor folk bor.

Er det navn eller kaldenavn der er påkrævet, og er det et eller to felter? (Jeg er skuffet Ralle - det ligner ikke dig at være så upræcis. ;))

Vedr. udmeldelse

medmindre kaldenavn er blevet anvendt på hjemmesiden til at skrive indlæg og lign.

'medmindre' kan jeg ikke lide, det betyder arbejde med at tjekke betingelser. Vi kan gøre det nemt at administrere, ved at give mulighed for at gemme kaldenavn - og det bør ingen have noget imod...
Link to post
Share on other sites

Jeg tror, ikke jeg har sagt at vi skal have noget af det nu. Men vi skal gøre det nemt for bestyrelsen at gøre sit arbejde. Med den formulering vi har i vedtægterne lige nu, binder vi bestyrelsens hænder til en besværlig arbejdsgang, hvor de er tvunget til at bruge email.

Det kan godt være, at det er en idé at ændre formuleringen af "Stk. 2. Indmeldelse sker ved henvendelse til et bes

tyrelsesmedlem med angivelse af fornavn og e-mailadresse" så der ikke står "et bestyrelsesmedlem" men f.eks. "bestyrelsen", men jeg kan ikke se, at det nuværende Stk 2 tvinger foreningen til at henvendelsen skal ske pr mail. Den kunne også ske IRL med samtidig kontant betaling?

Mht navne: Kender vi nogle foreninger, hvor det er accpeteret ikke at opgiver sit navn, som vi kan spørge om erfaringer?

Vi vil ikke kunne gardere os helt mod falsknere ude ID-tjek eller lignende, men jeg kan godt være meget bekymret for, om vi ligefrem inviterer til problemer ved ikke at bede om et rigtigt navn.

Link to post
Share on other sites

@Ralle, når vi nu har dig i tråden, vdr hæftelse:

Jeg kiggede lidt rundt på forslag til vedtægter.

Ud over vores "§ 11. Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af forpersonen og et bestyrelsesmedlem.
Stk. 2. Bestyrelsen og foreningens øvrige medlemmer hæfter ikke personligt for de foreningen påhvilende forpligtelser."

Vil det så være hensigtsmæssigt at tilføje:

"Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser
med den af foreningen til enhver tid
tilhørende formue
. Der påhviler ikke
foreningens medlemmer eller bestyrelsen
nogen personlig hæftelse
."

?

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvet at forsimple det lidt.

Jeg tror slet ikke, vores vedtægter behøver beskrive, hvordan man melder sig ind - det må ligge inden for bestyrelsen spillerum at afgøre.

Jeg har også forsimplet det med at afvise en indmeldelse.

Og så har jeg skrevet kaldenavn ind - det kan vi ændre igen, når/hvis Mermaid får os overbevist :). (så skal vi også have fundet ud af hvad formuleringen skal være, for i det tidligere oplæg var der flere tolkning af hvad det faktisk betød)

Jeg har lavet det med Track Changes, for så kan vi printe det sådan til GF, så dem der allerede har læst vedtægterne på hjemmesiden, nemt kan se hvad der er ændret, og ikke behøver kigge det hele igennem igen.

Link to post
Share on other sites

Lige til orientering: Eftersom den stiftende generalforsamling er blevet delt flere steder, valgte jeg at gå via de "korrekte" kanaler i foreningen og spurgte, om det var okay, at vi lånte lokalerne til formålet. Jeg fik et positivt svar tilbage her igår, og de tænker endda at sende en fra ledelsen til at hilse på os efter generalforsamlingen :)

Link to post
Share on other sites

Noget helt andet (beklager for at bringe mere på banen) - en af de ting, vi noterede os igår til mødet med Pridens frivillige var i forhold til foreningsdannelsen: Skal vi forberede en pressemeddelelse til relevante medier (bl.a. Out & About og Homotropolis i lgbt-miljøet)?

Gør vi det, så er det vigtigt at finde ud af, hvad der er vores budskab.

Evt. kan vi vende den, når vi er færdige med generalforsamlingen?

UPDATE! Out & About har kontaktet os i forhold til at skrive en nyhed om den stiftende generalforsamling. Jeg har svaret dem, og skal nok smide et link til nyheden så snart de har lagt den op. Derudover, så inviterede jeg dem med på lørdag, men om de har tid ved jeg endnu ikke.

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...