Jump to content

Hej danskere


mpaam75

Recommended Posts

Så bra at deres LGBT-miljø har vært så åpne. Her i Norge har Skeiv Ungdom (LGBT-ungdomsorganisasjon) aseksuelle medlemmer og skriver om det på sine nettsider, men LLH (foreninga for voksne LGBT) representerer ikke aseksuelle og er ikke interessert i det. De har fått spørsmål fra medier om det i de få tilfellene hvor noen journalister har skrevet om det, og har da bare svart at de ikke representerer aseksuelle. Det virker som de mener at vi bør lage vår egen forening. Men ungdommen er jo for å inkludere aseksuelle, så det vil nok endre seg.

Beklager for at jeg kuppet tråden deres! :P

Håper det greit jeg skriver her frå sån et outside-perspektiv.

-

For meg av se er Norge, Sverige og Danmark veldigt likt men aktivismen er forsjelligt. Jeg føler det som av aktivismen er passivt i Sverige i kontrast til Norge og Danmark. For meg har den Svenske aktivismen alltid vert sakte, kansje er det av aktivismen for fler penge og er mer involdveret i staten en den danske hvor mye aktivisme er dugnad og friviligt basert på folk der tænker av gjør noe også skjer det forter? det ikke til av si.

Jeg tænker det kan ha påverket aseksuelle i Sverige. Jeg har prøvt av skrive til nätverket asexuell 2 gånge og har intet svar fått =/ så de hørs ikke ut som de er aktive eller kansje gruppen er stengt? netvärket asexuell ligger også i RFSL (skeiv organisaion i Sverige) Men må si jeg alldrig har hørt så mye om asekuelitet i RFSL, så kansje problemmet i Sverige er av RFSL ikke har nok fokus på dette?

-

I Norge har jeg hørt folk prate om det i skeiv ungdom og om romantisk og seksuel ledning som noe forsjelligt. Jeg er lei av LLH ikke vil ta in aseksuelle i jobbet deres. jeg vet ikke mye om LLH men det hørt litt rart for meg av en slik organisasjon ikke er mer inklusive.

når alt dette er sakt da tror jeg også det betyr noe av Danmark er et litet land.

Nesten all LGBT+ aktivitet skjer i københavn, men der er så ikke langt av dra heller (7timer max) Så et meet up vil ikke være så vanskeligt i modsetning till om du kom fra bodø og skal dra till Oslo eller kristiansand.

Jeg tenker alt detter må ha noe av si, men igjen, jeg føler ikke der så mye forsjell. Jeg har også set AVEN folk I Sverige til regnbågsfestivalen (malmö gay pride) og set kjempe aseksuel flag på skeiv ungdoms leir,

Har ikke set noe av det i Danmark, så føler ikke alt er bedre i Danmark, men just nå ser det ut til av være folk der er aktivte.

tilslutter meg også A mermaid og Kamelsnegl i dette.

Link to post
Share on other sites

Måske på kanten til at være off topic:

Jeg faldt over dette arrangement "Driver lysten værket?" om modeller for seksuel respons https://www.kubulus.dk/arrangementer/Sider/Driverlystenvaerket.aspx

Det er en professor i klinisk sexologi, og på en eller anden måde synes jeg, at det kunne være interessant at høre, også ifht den oplysningsindsats om aseksualitet (selv om det ikke ser ud til at være en del af foredraget), som flere er interesseret i at få ud til lignende faggrupper.

Desværre har jeg ikke mulighed for at deltage, men inspirationen er hermed givet videre - og jeg hører meget gerne en beretning, hvis nogen tager derind :cake:

Link to post
Share on other sites

Hej alle :) Lige til orientering, så faldt jeg over facebooksiden "Unge feminister", der i denne uge sætter fokus på seksualitet og køn i anledning af Uge 6-kampagnen. De havde lavet et meget fint opslag om aseksualitet/aromantik den anden dag, og jeg kommenterede med, at vi pt. var i gang med både hjemmeside og snak om foreningsdannelse. De var meget interesserede, og vil meget gerne opdateres :) Så det må vi lige huske når vi når lidt længere med projekterne ^_^

Og forresten - mandag den 21. marts holder Estrid og jeg et oplæg om aseksualitet for Copenhagen Pride. Bliver spændende at se, hvordan reaktionerne bliver :)

Link to post
Share on other sites

Ja, det har de :) Selvom facebook brokkede sig over linket og påstod, det var usikkert...

Link to post
Share on other sites

Æv, facebook er dum :(.

Men vi kan nok desværre ikke gøre så meget ved det - det er nok fordi host-ed.me er en gratishost, så har de nok principielt mistillid til dem...

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Hej alle :)


Som nogle af os har skrevet om herinde før, så er der tanker om at danne en forening for aseksuelle i Danmark. Nogle flere detaljer faldt på plads til et møde igår, hvor vi sad 10 mennesker (referatet kan læses her: http://www.asexuality.org/en/topic/132952-medicinsk-museion-planlcgningsmoede-koebenhavn/?p=1061635814).


Vi har planer om en stiftende generalforsamling i april (i København, men vi regner med at kunne tilbyde folk at være med over Skype) - mere om det her, hvor I også kan være med til at bestemme, hvilken dato, det skal være: http://www.asexuality.org/en/topic/134508-stiftende-generalforsamling-krea-workshop-april-koebenhavn/

Link to post
Share on other sites

Hej alle sammen :)

TarinSai80 og jeg er i gang med at forberede et oplæg om aseksualitet for nogle frivillige fra Copenhagen Pride. I den forbindelse tænkte vi på, om der var nogen af jer, der havde inputs til, hvad I tænker er vigtigt for Pride-frivillige at vide om aseksualitet, hvad man (ikke) skal gøre/sige, hvis man møder en aseksuel, og hvad Priden kunne gøre for os og omvendt. Hvis I har noget, er i meget velkomne til at smide en kommentar herunder eller sende en af os en PM.

Link to post
Share on other sites

Lidt fin synlighed og oplysning på Videnskab.dk:

En læser spørger, om det er farligt ikke at have sex, og det generelle svar fra eksperterne er "Nej, med mindre...." http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-det-farligt-ikke-fa-sex

Sidst i artiklen står:"Det 'farligste' ved at leve i cølibat er nok de samfundsmæssige forventninger og idealer, som risikerer at gøre den aseksuelle stresset eller ked af det." citeret fra læge og professor i sexologi ved Aalborg Universitet, Christian Graugaard.

Link to post
Share on other sites

Ganske fin artikel :) Jeg bed mærke i nogle gode pointer undervejs. Er derudover svært begejstret for Christian Graugaard, som er en af de få, der er værd at lytte til når det kommer til sexologi ;)

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Jeg kom til at tænke på, om der gemmer sig en demi i tegneserien Medgang & Modgang:

08.png

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Et sted, der ville være oplagt at placere en aseksuel på hylden i synlighedens navn:

http://menneskebiblioteket.dk/

De holder åbent på Hovebiblioteket i Krystalgade, Kbh, i løbet af 2016 .......

Jeg har overvejet det. Men jeg skal lige i gang med det nye semester først :)

Et sted, der ville være oplagt at placere en aseksuel på hylden i synlighedens navn:

http://menneskebiblioteket.dk/

De holder åbent på Hovebiblioteket i Krystalgade, Kbh, i løbet af 2016 .......

Jeg har overvejet det. Men jeg skal lige i gang med det nye semester først :)

Jeg var med første gang i lørdags! Og det var en succes! :D

Folk var nysgerrige og søde og anede ikke hvad det var. Og jeg fik også lige sneget et par forklaringer om demiseksualitet ind, nu hvor jeg var i gang :)

Der var enkelte ret ubehagelige spørgsmål ("Onanerer du så tre gange om dagen?" Say what?!) og jeg blev ret overrasket over at de fleste spurgte om mine planer om at få børn.

Så nu skal jeg bare lige regne ud hvad i alverden jeg har gang i, siden jeg egentligt ikke er ude, og så kører det :)

Link to post
Share on other sites

Jeg var med første gang i lørdags! Og det var en succes! :D

Folk var nysgerrige og søde og anede ikke hvad det var. Og jeg fik også lige sneget et par forklaringer om demiseksualitet ind, nu hvor jeg var i gang :)

Der var enkelte ret ubehagelige spørgsmål ("Onanerer du så tre gange om dagen?" Say what?!) og jeg blev ret overrasket over at de fleste spurgte om mine planer om at få børn.

Så nu skal jeg bare lige regne ud hvad i alverden jeg har gang i, siden jeg egentligt ikke er ude, og så kører det :)

Wow, stærkt gået! :cake: :cake: :cake:

Ikke for at virke påtrængende, men som du nok har set, har vi nok en forening lige om lidt. Så hvis du har lyst til at skrive lidt om oplevelsen til vores hjemmeside, ville det være fedt ;). Det kan enten være til den offentlige hjemmeside, som alle kan se, eller til en intern, hvor kun foreningens medlemmer kan læse med. Eller måske har du nogle forslag til vores FAQ, baseret på hvad du er blevet spurgt om? (undskyld hvis jeg fisker ;))

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Jeg synes det er så sejt med foreningen, jeg regner også med at møde op der i april! :)

Jeg kunne sagtens skrive noget til den interne side, men jeg tænker, jeg måske lige skal være med lidt flere gange først, så jeg har lidt mere at bygge det på.

Når jeg engang er et sted, hvor jeg kan få internet på min computer, kommer jeg gerne med forslag til uddybning af FAQen :)

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Forresten: Hvis nogle kunne være friske på at være 'bog' i menneskebiblioteket i Jylland, så er de ved at starte et i ... Esbjerg, tror jeg det var? Hvis nogle kunne være interesseret (eller gerne vil have jeg lige tjekker lokationen ..) så skriv til mig :)

Link to post
Share on other sites

"Jeg er veganer(...) og aseksuel" Kan slet ikke stoppe med at smile.
Vitterlig de to måder jeg er totalt forskellig fra alle jeg kender også er der fandme en anden der er "ligesom mig".

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

"Jeg er veganer(...) og aseksuel" Kan slet ikke stoppe med at smile.

Vitterlig de to måder jeg er totalt forskellig fra alle jeg kender også er der fandme en anden der er "ligesom mig".

Jeg tvivler på at folk, der ikke er en del af en minoritet, ved, hvor meget det kan betyde, at opdage, at der findes "andre som en selv." :)

Link to post
Share on other sites
Måskemigselvetsted

Der er åbenbart også nogle, der vil starte et Menneskebibliotek op i Aarhus, så hvis der er nogle derfra, der er friske nu eller senere (det var en god oplevelse! Og, øhm, jeg har i hvert fald gjort det samtidig med, at jeg ikke er ude til folk, så kort-sigtigtet er det muligt, men det er nok ikke den klogeste strategi at vælge ...), så er I velkomne til at skrive. :)

Link to post
Share on other sites

Ikke for at ødelægge denne tråd, men jeg ville bare lige hilse på! Jeg kan ikke rigtig finde ud af det her AVEN forum, så det her var lige det eneste forum, som jeg kunne finde, hvor der var danskere. :-)

Det er ret dejligt at der rent faktisk er et sted, hvor man kan skrive med danskere, der også er aseksuelle. Jeg var ved at give lidt op, men så fik jeg et tip om AVEN. :-)

Link to post
Share on other sites

Ikke for at ødelægge denne tråd, men jeg ville bare lige hilse på! Jeg kan ikke rigtig finde ud af det her AVEN forum, så det her var lige det eneste forum, som jeg kunne finde, hvor der var danskere. :-)

Det er ret dejligt at der rent faktisk er et sted, hvor man kan skrive med danskere, der også er aseksuelle. Jeg var ved at give lidt op, men så fik jeg et tip om AVEN. :-)

Velkommen til :cake:

Link to post
Share on other sites

Ikke for at ødelægge denne tråd, men jeg ville bare lige hilse på! Jeg kan ikke rigtig finde ud af det her AVEN forum, så det her var lige det eneste forum, som jeg kunne finde, hvor der var danskere. :-)

Det er ret dejligt at der rent faktisk er et sted, hvor man kan skrive med danskere, der også er aseksuelle. Jeg var ved at give lidt op, men så fik jeg et tip om AVEN. :-)

Du ødelægger skam ikke noget ^^ Velkommen til, og skriv endelig igen :)

Hvis du er interesseret, så holdes der engang i mellem meet-ups (både A Mermaid og jeg linker til tråden i vores signatur) - du kan evt. følge* den tråd for at holde dig opdateret på arrangementer :)

:cake::cake::cake:

*Når du er inde på en tråd, er der en knap i øverste højre hjørne, hvorpå der står "Follow this topic". Hvis du klikker på den og følger anvisningen, så får du en notifikation per mail hver gang, der er nogen, der skriver i tråden. Det er lettere end at skulle holde øje med de forskellige tråde hele tiden :)

Link to post
Share on other sites

For lige at smide en reminder: Der er stiftende generalforsamling for en forening for aseksuelle i København på lørdag :) I kan læse en foromtale i Out & About her (og jeg undskylder på forhånd for at lede jer til en side fyldt med en del reklamer med seksuelt indhold...)

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
TarinSai80

Foreningsupdate!

Vi har nu en hjemmeside og en facebookside! :) I er velkomne til at tjekke det ud og følge os.

Vi er også tæt på at oprette en bankkonto, så det bliver snart muligt at blive medlem af Foreningen for Aseksuelle i Danmark :)

Link to post
Share on other sites
kamelsnegl

Foreningsupdate!

Vi har nu en hjemmeside og en facebookside! :) I er velkomne til at tjekke det ud og følge os.

Vi er også tæt på at oprette en bankkonto, så det bliver snart muligt at blive medlem af Foreningen for Aseksuelle i Danmark :)

Bare lige for at komplettere og fluekn**** (hvem kender et bedre politisk ace-korrekt udtryk?):

Vi har et skelet for en hjemmeside, men vi har næsten ikke fået lagt noget indhold på endnu, så der er ikke så meget faktiskt at tjekke ud - men alle er selvfølgelig meget velkomne til at kigge forbi, og al feedback og forslag er altid velkommen :). Den gamle/midlertidige side blev lukket uden varsel, og vi har ikke kunnet få fat i teksterne derfra (det er risikoen når man bruger en gratis host), så vi skal lige have skrevet noget igen (input modtages gerne, hvis nogen har lyst).

Og det er allerede muligt at blive medlem, som vores ca. 12 medlemmer der meldte sig ind ved den stiftende generalforsamling, men lige om lidt bliver det meget nemmere at melde sig ind :).

Link to post
Share on other sites
TarinSai80
Hej alle :)

Vi har i
Foreningen for Aseksuelle i Danmark (FAD) modtaget flg. henvendelse, og vi håber meget, der er nogen, der vil stille op :) FAD er også blevet bedt om en kommentar, men det følger efter den personlige historie, der her efterspørges.
ASEKSUEL SØGES TIL WEBARTIKEL (MetroXpress)
Journalist Katrine Krøjby fra metroxpress vil gerne lave en længere digital fortælling til web om aseksualitet. Formålet er at oplyse om det, men også at nuancere billedet og mane fordomme til jorden.
Hun leder derfor efter en, der vil fortælle sin historie. Anonymitet er en mulighed. Dog skal der på en eller anden måde laves video/billeder - men det er muligt, så man ikke kan genkendes. Der vil også være mulighed for at godkende produktet inden publicering.
Katrine kan kontaktes på 53612803 eller kak@mx.dk
Link to post
Share on other sites
TarinSai80

Hej alle :)

Vi har modtaget endnu en henvendelse, denne gang fra en studerende:

Jeg studerer på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og er pt. ved at skrive eksamensprojekt på første semester om aseksualitet. I den forbindelse søger jeg en (eller flere) under 30 år, der kunne være interesseret i at stille op til interview på en times tid og fortælle mig om sit liv med og tanker om aseksualitet? Udfordringer, fordomme mv. Det skal bare gerne være inden mandag den 23. :) Jeg bor i Aarhus, og det må meget gerne være her i nærheden, hvis det er muligt, men ellers rejser jeg også gerne for det. Hvis det er i København, passer det mig bedst, hvis det kan blive enten lørdag eller søndag.
Mvh Malou Alsing, mlalsing@mail.dmjx.dk, tlf. 60148480
Kontakt hende endelig, hvis I har lyst til at høre mere om det, eller vil stille op til det.
/Martin
Link to post
Share on other sites
TarinSai80

Kære alle.

Til orientering: 29. september 2016 holder Estrid, kamelsnegl og undertegnede et oplæg om aseksualitet og den nye forening til en Hertoft-eftermiddag på Rigshospitalet :)

Eftermiddagene er arrangeret Dansk Forening for Klinisk Sexologi, Sexologisk Forskningscenter på Aalborg Universitet og Sex & Samfund.

Mere info følger, men hvis I er interesserede, så sæt allerede nu kryds i kalenderen... :)

Link to post
Share on other sites

Så har jeg også endelig fået lavet mig en AVEN profil. Det var også på tide. Hej allesammen!
(var med til generelforsamlingsmødet, men har ikke rigtig tænker videre på det siden da, men kom lige i tanke om denne side tidligere i dag)

Link to post
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...