Jump to content

Article on Sverige Radio (Sweden) - 28 Oct 2014


Fundinn

Recommended Posts

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4670&artikel=6003612

Eveliina vet hur det är att vara asexuell

Publicerat tisdag 28 oktober 2014 kl 17:43

Eveliina ringde in till Christer och Morgan för att berätta om sin asexualitet. Foto: wikipedia

Det tog lång tid innan Eveliina förstod varför hon aldrig blev varken kär eller kände för att ha sex. Men så fick hon tag i en text om asexualitet.

– Känslan skiljer sig nog ganska mycket åt för de som är asexuella men genomgående är nog att vara aromantisk och asexuell, även om det är två helt skilda saker. Jag har alltid funderat över varför jag aldrig blir kär eller känner "rätt" känslor men det var först när jag började googla efter mina frågor som jag förstod vad grejen var, jag kände igen mig direkt. Det var inte helt lätt att veta att det var just asexualitet som var grejen, det är liksom inte som andra läggningar att man kan testa det på något sätt. Men det var otroligt skönt när jag väl förstod varför jag känner som jag känner.

Men det betyder inte att Eveliina är utan kompisar eller inte kan känna närhet. Fast det har inte varit helt lätt att komma ut med asexualiteten.

--Det känns som ett stort steg att äntligen berätta. Jag har inte vågat göra det tidigare men när jag nu fyllde 20 år så berättade jag för mina kompisar och nu berättar jag det i radio. För mig är det stort att kunna berätta det, för det här är ju en del av mig.

Edited by ithaca
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...